Avansul din primul semestru ar fi trebuit sa ne dea speranta ca piata isi revine si ca o sa asistam la o revigorare a industriei de asigurari. Din pacate, faptul ca aceasta crestere este din nou bazata pe subscrierile de RCA, ne determina sa nu vedem inca «luminita de la capatul tunelului», apreciaza Adrian Marin, CEO, Generali Romania.

"Trebuie sa punctam, insa, ca evolutia pietei asigurarilor este corelata si cu o serie de factori externi care trebuie sa se imbunatateasca pentru a permite industriei sa se dezvolte - factorul economic, inconsistenta legislativa in domeniu, schimbarile frecvente la nivelul organismului de supraveghere a pietei. Nu in ultimul rand, cazurile de frauda in asigurari, semnalate in ultima perioada, afecteaza imaginea pietei de asigurari per ansamblu si determina neincrederea consumatorilor in sistemul de asigurari. Acestea sunt iarasi aspecte importante care influenteaza redresarea segmentului de asigurari in piata locala", argumenteaza Adrian Marin (foto).

Primele brute subscrise de societatile de asigurari, in perioada ianuarie-iunie 2013, au cumulat 4,264 miliarde lei, in crestere nominala cu 3,16% fata de primele sase luni ale anului 2012 (4,133 miliarde lei). Avansul inregistrat face ca perioada ianuarie - iunie din acest an sa fie cel mai bun prim semestru din ultimii trei ani, insa nivelul primelor subscrise in primele sase luni ale anului este inca mai scazut cu aproximativ 8% fata de perioada similara a anului 2008.

Cresterea tarifelor este necesara, insa, solutia trebuie sa vina din reglementarea despagubirilor pe daune morale.

Totusi, avansul inregistrat in cazul politelor auto obligatorii nu a fost generat de o crestere a gradului de penetrare a RCA, ci mai degraba de o majorare marginala a tarifelor pe acest segment, in ton cu previziunile celor mai multi manageri din asigurari, care au subliniat in ultima perioada importanta sistemica a unor tarife mai mari in piata, pentru functionalitatea acesteia, in contextul volumului de despagubiri generate de daunele pe vatamari corporale in crestere.

"Managerii care au facut aceste declaratii sunt, in principiu, cei care conduc companii membre ale unor grupuri internationale, pentru ca actionarii nu mai doresc sa vina cu bani de acasa pentru a sustine linia de RCA. O parte dintre acestia si-au asumat cresterile de tarife si acest lucru s-a vazut in rezultatele lor, in scadere, atat la primul trimestru, cat si la semestru, insa au existat si alte companii multinationale care au vandut RCA in conditiile actualei piete de asigurari. Cresterea tarifelor este necesara, insa, solutia trebuie sa vina si din reglementarea valorii despagubirilor pe vatamari corporale si daune morale. Sunt, in acest moment, discrepante prea mari de despagubiri acordate de Instante pe cazuri similare, ceea ce nu ajuta piata", afirma seful Generali Romania.

Exista viata dupa RCA?

Generali Romania si-a redus considerabil in ultimii ani ponderea RCA din portofoliul sau, din lipsa profitabilitatii. Acest lucru a generat o cadere in ierarhia asiguratorilor pe segmentul non-viata.

In privinta acestui lucru, Adrian Marin afirma ca reprezinta "o decizie pe care ne-am asumat-o si pe care ne-o mentinem. Asigurarile RCA in Romania, in conditiile tarifelor actuale practicate de competitorii nostri si a volumului de despagubiri generate de daunele pe vatamari corporale in crestere, sunt neprofitabile pentru companii. Strategia noastra a fost sa avem o dezvoltare sanatoasa si aceasta nu se poate face decat practicand preturi corecte, calculate astfel incat sa ne putem onora promisiunile fata de asiguratii nostri.".

"RCA-ul este o linie de business neprofitabila si pana cand nu se vor adopta masuri la nivelul intregii piete, cu siguranta, vom mai vorbi de pierdere pe acest segment."

De asemenea, spune ca "adoptand aceasta strategie, ne-am asumat o reducere a portofoliului RCA si pentru ca nu dorim sa intram in jocul competitiei in ceea ce priveste razboiul preturilor. Vrem sa avem un business sanatos pe toate liniile de asigurare. Este politica Generali si consider ca ar trebui sa fie pentru oricare companie care isi doreste un business pe termen lung. Pastram linia de asigurari RCA pentru a avea o paleta completa de asigurari si a putea oferi asiguratilor nostri, care achizitioneaza polite complexe, si acest tip de asigurare."

Referitor la vanzarile CASCO, aflate in scadere continua - desi este al doilea cel mai vandut produs de asigurare auto, care inainte de criza financiara reprezenta motorul de crestere al pietei, sustinut de innoirea parcului auto si implicit de contractele de noi de leasing -, seful Generali Romania afirma ca "la nivelul pietei este posibil sa asistam la o diminuare a primei medii, daca asiguratorii vor promova mai intens politele cu fransiza. O segmentare din ce in ce mai aprofundata poate conduce Ia scaderi de tarife pentru anumite profile de clienti si cresteri de tarife pentru altele. In orice caz, politica pe CASCO, tine de fiecare companie si de calculele actuariale ale acesteia si care tin cont de rata daunei inregistrate pe portofoliul existent, frecventa daunelor sau de alti parametri.

Asigurari pentru gradinite, saloane de frumusete si magazine

In contextul actual al pietei si al reducerii ponderii pe RCA, compania a incercat sa-si diversifice constant portofoliul in ultimii ani, cea mai recenta incercare fiind lansarea a doua pachete de asigurari personalizate, nisate, dedicate intreprinderilor mici si mijlocii (IMM) din cinci domenii economice, asigurari care acopera peste 18 riscuri specifice fiecarei activitati.

Cele cinci domenii sunt: scoli si gradinite (crese, scoli, gradinite, centre educationale), birouri si cabinete (agentii de turism, de real-estate, de administrare, notariale sau cabinete medicale si de terapie, farmacii), saloane de frumusete (frizerii, beauty-centers), restaurante si hoteluri (restaurante, cofetarii, fast-food-uri, baruri, hoteluri, pensiuni) si magazine alimentare (cu bauturi, legume, carne, dulciuri).

"Aceste domenii au o pondere semnificativa in piata de IMM si sunt segmente cu potential de exploatare. Este un program pilot. Daca va avea succes, vom cauta sa identificam si alte domenii de activitate in intampinarea carora sa venim cu produse personalizate si cu riscuri specifice. Asigurarile propuse au componenta de property (asigurare cladire si continut), dar si de raspundere. In plus, contin si riscuri specifice activitatilor derulate de aceste IMM-uri care nu se inscriu in tipologia celor doua tipuri de asigurari mentionate anterior. Sunt riscuri aditionale la care sunt expuse companiile prin natura business-ului pe care il practica", afirma Adrian Marin.

IMM-urile sunt un segment care incepe sa constientizeze din ce in ce mai mult ca protejarea business-ului lor este importanta.

De altfel, pentru companie "asigurarile generale corporate au evolut bine in primul semestru, in sensul ca s-a inregistrat o usoara crestere de 1% fata de ianuarie-iunie 2012, insa o consideram o realizare pentru ca productia de anul trecut a fost oricum mai mare cu 18% fata de S1/2011. Volumul de prime brute subscrise pe asigurarile corporate reprezinta 27% din vanzarile de asigurari non-viata. In acelasi timp, asigurarile de raspundere civila continua sa ramana pe un trend ascendent, in acest prim semestru inregistrandu-se o crestere de 19%", adauga seful Generali.

Potrivit managerului, Generali se afla pe primul loc in clasamentul vanzarilor de asigurari de daune la proprietati si in top cinci pe asigurari de incendiu si calamitati. De asemenea, "companiile mari, multinationale, vor sa aiba nu numai business-ul protejat, ci si raspunderea civila fata de terti si angajati, fapt ce a condus la cresterea de 19% a acestei linii de business. Evolutia asigurarilor pentru IMM-uri, cu 13%, ne-a determinat sa investim mai mult pe aceasta piata cu mare potential, incepand cu semestrul doi. Cred ca IMM-urile sunt un segment care incepe sa constientizeze din ce in ce mai mult ca protejarea business-ului lor este importanta".

In acelasi timp, asigurarile travel au crescut, in primul semestru, cu 10%, readucand companiei pozitia de lider pe acest segment. Factorii care au determinat aceasta crestere au fost atat externi (faptul ca romanii inca mai calatoresc, isi fac vacante in strainatate, si vor sa calatoreasca in siguranta), cat si interni, si au tinut de actiunile proprii realizate de companie: campanie de promovare a ofertelor de asigurare pentru pachetele turistice achizitionate de romani pentru sezonul estival si promovarea asigurarilor on-line, prin generalitravel.ro.

"Chiar daca au inregistrat in primul semestru usoare descresteri, segmentul de asigurari de locuinte si cel al asigurarilor CASCO raman in continuare in atentia noastra. Cumulat, cele doua linii de business reprezinta 54% din business-ul de asigurari generale al companiei", conchide Adrian Marin.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri