14 August 2014

10 lectii de educatie financiara pe care orice companie trebuie sa le invete, mai ales dupa criza



Criza financiara a schimbat mult peisajul antreprenorial romanesc si foarte multe companii au iesit din joc pentru ca nu s-au putut adapta sau din cauza vulnerabilitatilor de la inceputul crizei. Cele care au rezistat au invatat niste lectii, la fel si bancile care au interactionat in aceasta perioada dificila cu antreprenorii in cautare de finantare. WALL-STREET.RO va prezinta cele mai importante lectii de educatie financiara pe care orice companie ar trebui sa le invete, pentru a relationa mai bine cu bancherii si pentru a intelege mai bine produsele financiare pe care acestia le ofera.

Invatati limba bancherilor!

Una dintre cele mai importante reguli atunci cand, ca antreprenor, te duci sa discuti cu o banca pentru o solutie de finantare este sa vorbesti pe aceeasi limba cu bancherul. De cele mai multe ori, bancile reclama faptul ca au dificultati in a relationa cu clientul, in acest caz patronul unei companii mici si mijlocii, ca urmare a unui nivel de educatie scazut al acestuia sau a inflexibilitatii de care dau dovada antreprenorii de tip "one man show", patronul care este "bun la toate".

Atat din perspectiva bancii, cat si din punct de vedere al clientului, este bine ca oamenii sa vorbeasca pe aceeasi limba - Vlad Ponta, Citibank Romania

Recomandarea bancherilor pentru acest tip de antreprenori este sa transfere unele sau chiar toate responsabilitatile catre un manager profesionist. Fie ca afacerea a crescut pana la un punct in care patronul nu le mai poate face pe toate, fie acesta este depasit de situatie in relatie cu banca, afacerea trebuie sa primeasca finantare pentru a supravietui, iar inflexibilitatea si atitudinea de genul "eu centrez, eu dau cu capul" nu va aduce avantaje economice in noua economie.

Sursa foto: antreprenor la baza scarilor, Shutterstock


Acordati-va ceva timp pentru a intelege cele mai bune solutii de finantare!

IMM-urile au probleme cu finantarea si daca bat la usa bancilor o fac atunci cand sunt presate de timp. Insa, cand lucrurile sunt lasate pe ultima suta de metri, de obicei este aleasa cea mai simpla solutie, dar nu neaparat si cea mai ieftina. Vlad Ponta, Director Citi Commercial Bank la Citi Romania, considera ca banca poate sa propuna si solutii mai inovatoare, de multe ori chiar mai ieftine, dar antreprenorul trebuie sa aiba timp si sa fie deschis sa inteleaga noul produs.

Graba omoara inovatia

Oficialul Citi a explicat ca, daca un antreprenor are suficient timp si destula deschidere pentru a discuta, banca poate sa ii prezinte mai multe variante de finantare, nu doar banalul overdraft, care "este o meteahna veche a pietei romanesti". "Daca exista suficient de mult timp si suficienta dechidere, putem sa discutam de varianta A, B sau C. In acest caz, lucrurile merg bine si chiar daca nu iese una dintre celelalte variante pe moment, cand discutia se reia in 3-6 luni, ai ceva pe care sa construiesti incet, incet", afirma Vlad Ponta.

Insa, de cele mai multe ori lucrurile sunt lasate pe ultima suta de metri, iar antreprenorul sustine ca "are nevoie acum de bani pentru ca pierde un contract sau nu isi poate plati furnizorii" si este "oarecum de inteles ca nu mai vrea sa inteleaga un produs nou".


Iesiti din paradigma liniei de credit! Exista solutii mai ieftine de finantare

Banala linie de credit prin care majoritatea patronilor de IMM aleg sa isi finanteze activitatile este "o meteahna veche a antreprenorului roman", ce se trage din perioada de boom cand accesul la finantare era facil, iar bancile nu puneau prea multe intrebari despre cum mergea afacerea creditata. In mod normal, un antreprenor poate sa foloseasca o linie de credit pentru aproape orice, pentru finantarea activitatii curente, pentru plata ratelor de credit, de leasing, dobanzilor, comisioanelor, pentru a efectua plati catre bugetul de stat sau chiar pentru refinantarea creditelor acordate anterior.

Anca Motca, directorul general adjunct al Garanti Bank Romania, a remarcat faptul ca, pe vremuri, majoritatea patronilor de IMM-uri cereau bani pentru capitalul de lucru, insa acum, dupa criza, acestia sunt dispusi sa explice pentru ce au nevoie de bani, sa stea practic la discutii cu consilierul bancar mai mult.

Imediat dupa creditele pentru activitatea curenta, urmeaza creditele pentru investitii, scrisorile de garantie bancara, factoring-ul si asigurarile. "In continuare, linia de credit (overdraft) este foarte populara. Noi incercam incet, incet sa explicam clientilor ca exista niste variante de finantare care pot fi si mai bune si mai ieftine decat overdraft-ul. Linia de credit in alte tari este cel mai scump produs de finantare", subliniaza Vlad Ponta, Director Citi Commercial Bank la Citi Romania.

Sursa foto: card de credit, Shutterstock


Nu ignorati riscul valutar! Invatati ce este hedgingul si cum sa il folositi

Instrumentele financiare de hedging (acoperirea riscului) au devenit mai cunoscute in ultimii ani in randul companiilor, in special cele medii-mari, tinand cont ca managerii au inceput sa inteleaga mai bine riscurile volatilitatii cursului de schimb. Totusi, exista o temere cu privire la instrumentele de hedging oferite de banci, ca nu ar fi transparente sau ca ar fi prea scumpe. In plus, evolutia stabila a cursului de schimb descurajeaza in prezent accesarea de produse de hedging, volatilitatea pe cursul leu/euro fiind redusa de mai bine de un an. Foarte multi antreprenori refuza atunci sa isi acopere riscul valutar, cata vreme cursul se invarte in intervalul 4,4-4,5 lei/euro.

"In prezent cererea pentru acest tip de produse este stabila, in conditiile in care Romania beneficiaza de indicatori macro imbunatatiti si de o evolutie a cursului fara episoade de volatilitate excesiva", au mentionat reprezentantii UniCredit.

Ce este contractul forward

Contractul forward este cel mai popular produs de hedging oferit de banci, dar in acelasi timp destul de putin inteles de antreprenori. Pana la 10% din IMM-urile mari, cu afaceri de zeci de milioane de euro, aflate in portofoliul bancilor acceseaza in general produse de hedging.

Un antreprenor trebuie sa stie ca un contract forward este o intelegere intre el si banca, prin care se angajeaza sa cumpere sau sa vanda la o data viitoare o valuta, la o cotatie stabilita in prezent. Astfel, indiferent cum evolueaza cursul de schimb in perioada de valabilitate a contractului, antreprenorul a blocat acel curs prestabilit cu banca, denumit rata forward. Aceasta este rata de schimb la care se va efectua tranzactia valutara la data stabilita de la inceput de comun acord de banca si client.

Sursa foto: risk management, Shutterstock


Urmariti dobanzile din piata si analizati ce varianta de finantare a devenit mai atractiva pentru companie

Creditarea in lei a companiilor este asteptata sa prinda forta, in contextul in care dobanzile au scazut vertiginos fata de maximul inregistrat in plina criza, in 2009, cand rata medie a dobanzii a fost 17,5%. In aceeasi perioada, dobanzile la euro depaseau 6%, fiind astfel de 3 ori mai mici decat la lei. Este usor de inteles de ce companiile au preferat imprumuturile in moneda europeana in timp de criza.

In prezent, insa, contractia dobanzilor la euro a incetinit si diferentialul de dobanda (leu vs. euro) s-a ingustat puternic, la sub 3 puncte procentuale. Fortate si de norma BNR, dar si de procesul sustinut de relaxare monetara al bancii centrale, companiile au inceput sa acceze mai mult credite in moneda natioanla, desi imprumuturile in valuta inca reprezinta circa 55% din sold, in scadere de la 61% in 2011.

IMM-urile vor avea cel mai mult de castigat de pe urma reducerii dobanzilor, in contextul in care au in general o putere de negociere mai redusa in relatie cu bancile, cu toate ca acestea reprezinta nu mai putin de 99,7% din totalul intreprinderilor din Romania. Astfel, scaderea dobanzilor la creditele pentru companii acordate de bancile din Romania vine intr-un context european in care au aparut semne incurajatoare pentru segmentul IMM.

Sursa foto: pusculita, Shutterstock


Atentie antreprenori: Nu repetati greselile din 2000-2008!

Vicepresedintele pe corporate al Raiffeisen Bank, Cristian Sporis, atrage atentia ca atunci cand lucrurile merg bine in economie, companiile trebuie sa faca acumulare de capital, ceea ce nu s-a facut in perioada 2000-2008, iar aceasta vulnerabilitate s-a resimtit dupa inceperea crizei financiare. Daca s-a facut acumulare de capital pana in 2008, aceasta a fost directionata catre active fixe. Orice persoana care avea un business care mergea bine se gandea sa mai faca ceva pe langa, un bloc, sa cumpere cateva terenuri. Nu este nevoie ca o companie sa stea pe cash, ci sa isi imbunatateasca acea ratie a capitalului propriu", a explicat Sporis.

Aceasta parte de equity (capital propriu) este acel buffer de care o companie are nevoie pentru ca o asigura in situatii de stres, intrucat absoarbe socurile. "Valoarea adaugata produsa in perioada respectiva a fost directionata spre investitii imobiliare si diverse alte scopuri. Acel buffer nu s-a creat si in momentul in care a venit criza socul a mancat din capitalurile respective. Acum intalnim companii care nu mai au equity", apreciaza oficialul Raiffeisen. Sporis recunoaste ca, in multe cazuri, creditarea bancara este de fapt o finantare a capitalurilor proprii, ceea ce nu trebuie sa vina din partea bancilor.

In momentul de fata companiile nu au o poveste, care practic iti da cash-flow-ul, capitalul propriu nu exista, care iti da o anumita siguranta, si atunci incerci sa substitui capitalul cu garantii - Cristian Sporis, Raiffeisen Bank

In ceea ce priveste garantiile pe care bancile au ajuns sa le ceara din partea companiilor si care descalifica de multe ori solicitantii de credit, Cristian Sporis a explicat ca o banca in teorie nu acorda finantare pe garantii, dar in prezent sunt fortate sa ceara aceste garantii pentru ca nu exista capitaluri proprii.

"Reglementatorul spune ca, daca finantezi o companie ai nevoie de colateral, pentru ca in functie de colateral ai un consum mai mare sau mai mic de capital. Tendinta in piata bancara este sa te acoperi cu cat mai mult cu colateral, pentru a avea un consum de capital cat mai mic. Dar bancile nu finanteaza colateralul, ele vor sa finanteze un business, un cash-flow viitor. Degeaba dai bani pentru un teren, pentru ca daca terenul respectiv nu produce cash-flow este finantare de active, nimic altceva. Ai activul respectiv, dar nu ai sursa de rambursare", a adaugat Sporis.


Profitati de banii ieftini cat timp ratele euribor sunt la minime

Dobanzile Euribor definesc baza pentru orice pret, dobanda, cotatie in cazul oricarui produs financiar care are ca activ suport moneda europeana, cum ar fi contractele futures, creditele de nevoi personale, creditele ipotecare sau contractele swap si forward. De aceea evolutia dobanzilor euribor, in special cele la 3 luni (cele la o luna sau 6 luni nefiind mult diferite) sunt urmarite cu interes de companiile care se finanteaza in euro, dar si de clientii persoane fizice care astepata majorarea sau reducerea ratei la banca din 3 in 3 luni.

Daca in prezent dobanzile euribor sunt la minime, un antreprenor trebuie sa stie ca acestea nu vor ramane in jurul nivelului de 0,2-0,3%% pentru totdeaunda si, pe masura ce economia zonei euro isi va reveni, costurile de finantare vor creste corelat cu majorarea ratelor euribor.Potrivit economistului sef al ING Bank, Vlad Muscalu, pietele anticipeaza de abia spre sfarsitul anului 2016 prima majorare a dobanzii cheie din partea BCE. Pana atunci, ratele euribor vor ramane la un nivel foarte scazut, favorizand creditarea companiilor si a persoanelor fizice.

Pentru primul trimestru din 2016, prognoza ING Bank in cazul euribor 3M este de 0,20%, in T2 ar trebui sa urce la 0,25%, in trimestrul 3 la 0,30%, iar in ultimul trimestru din 2016 euribor va urca la 0,40%.

Sursa foto: robinet bani, Shutterstock


Asigurati-va riscurile din arena internationala prin acreditive

Acreditivul este un produs de asigurare a riscurilor comerciale intens folosit in arenta internationala. Totusi, companiile mici si mijlocii din Romania utilizeaza destul de rar acest instrument, expunandu-se astfel unor riscuri mari, mai ales atunci cand intra in relatii comerciale cu parteneri pe care nu ii cunosc deloc, potrivit unui sondaj realizat de wall-street.ro in randul celor mai mari banci din piata. Doar 3% din portofoliul de IMM al bancilor apeleaza la acreditive. Acreditivul este un fel de scrisoare de garantie care confera siguranta cumparatorului, vanzatorului si bancii emitente. Practic, un acreditiv este o asigurare ca plata in cadrul unei tranzactii se efectueaza numai daca sunt respectate o serie de conditii prestabilite de parti.

O astfel de asigurare este recomandata companiilor care vor sa iasa pe alte piete si se lovesc astfel de riscurile aferente comertului international. "Vreau sa export in India, dar nu-mi cunosc foarte bine partenerul de acolo, nu stiu cata incredere sa am in el, asa ca apelez la o asigurare", a declarat pentru wall-street.ro Traian Halalai, presedintele EximBank, explicand astfel principiul de baza al unui acreditiv.

Cum functioneaza acreditivul de export?

Sursa foto:bani care cresc, Shutterstock


Dovediti-va angajamentul si increderea fata de afacere

"Bancile prefera sa cofinanteze proiectele IMM-urilor, dar asta inseamna ca si patronii acestor business-uri trebuie sa contribuie financiar la aceste proiecte, dovedindu-si angajamentul si increderea fata de afacere. Acest lucru lipseste", avertizeaza Areti Riga, SME Business Development Manager in cadrul Piraeus Bank.

In acelasi timp, IMM-urile nu prea inregistreaza profituri mari si, cand o fac, acestea nu sunt pastrate in companie pentru investitii viitoare. Si comportamentul istoric al companiilor, in sensul respectarii angajamentelor fata de parteneri, banci sau stat, este o provocare in relatia bancii cu un IMM. Managerul responsabil cu segmentul IMM in banca greceasca sustine ca sunt mai multi indicatori financiari la care o banca se uita cand ia decizia de finantare a unei companii, insa acestia, priviti individual, nu sunt suficienti pentru a lua o decizie.

"Indicatorii financiar trebuie sa fie corelati cu afacerea si cu felul in care este condusa. Incercam sa intelegem business-ul, cum a inceput, ce a facut antreprenorul pentru a ajunge unde este azi si care ii sunt planurile pentru viitor. Daca avem incredere in business, atunci luam decizia sa stam alaturi de antreprenot si sa ii finantam dezvoltarea", subliniaza oficialul Piraeus.

Sursa foto: finantare IMM-uri, Shutterstock


Asigurati-va climatul de incredere prin conturi escrow

Contul escrow este un instrument utilizat frecvent in tranzactiile dintre parti, mai ales cand este vorba de sume mari de bani, insa beneficiile acestuia sunt la fel de importante pentru orice schimb comercial si in cazul oricarei tranzactii, indiferent de valoare.

In termeni cat mai simplii, un cont escrow este o garantie in cadrul unui contract intre doua parti, banca actionand ca un arbitru, pana cand una dintre parti va indeplini una sau mai multe conditii, astfel incat sa ii fie virati banii. Conform definitiilor date de banci, contul escrow este un depozit colateral constituit, in lei sau in valuta, avand ca destinatie depozitarea/ pastrarea unor sume de bani la o parte neutra si de incredere pana la incheierea unui contract, livrarea unor marfuri sau indeplinirea unor conditii specificate intr-un angajament scris incheiat intre doua sau mai multe parti, ca garantie a utilizarii sumelor strict pentru destinatia stabilita si/sau ca masura asiguratorie a realizarii obiectivelor stipulate in respectivul angajament scris.

Avantajele contului escrow

Principalul avantaj al acestui serviciu tine de asigurarea climatului de incredere intre partile care realizeaza tranzactia, banca fiind garantul utilizarii sumelor exclusiv pentru destinatia stabilita in angajamentul scris. In contul escrow pot fi depuse sume de bani, titluri de valoare (actiuni, obligatiuni) sau alte tipuri de active. Banca ofera, de asemenea, si o dobanda la vedere pentru sumele depuse in cont, dobanda urmand sa fie virata cumparatorului (deponentul). In ceea ce priveste comisioanele, acestea sunt in general similare cu cele de administrare a unui cont curent.

Sursa foto: strangere de maini, Shutterstock




Citeste si