Dacă transportatorii rutieri vor obține de la autorități suspendarea polițelor de asigurare RCA, CASCO și CMR pentru o perioadă de până la nouă luni, există riscul intrării în incapacitate de plata pentru unii asigurători, în special cei monocromi, care au un portofoliu/ încasări de peste 90% doar din RCA, potrivit unui document de analiză comun, realizat BAAR și UNSAR, cu privire la impactul financiar al solicitărilor companiilor de transport si consultat de wall-street.ro.

"Industria de transporturi solicită facilități pentru creditele acordate de instituții de credit și instituții financiare nebancare, posibilitatea suspendării tuturor tipurilor de împrumuturi dedicate pesoanelor juridice - linie de credit, credit la termen, leasing financiar, leasing operationa și suspendarea polițelor de asigurare RCA, CASCO, CMR pentru o perioada de nouă luni. Totuși, în ceea ce privește ponderea asiguraților auto în structura de costuri a acestora, impactul primelor de asigurare în totalul costurilor este redus - până în maxim 2-3%, conform cifrelor comunicate de UNTRR, iar pentru asemenea sume se solicită schimbarea regulilor pentru o întreagă industrie (industria de asigurări) cu risc major de contagiune și blocare a pieței și grave efecte la nivel structural economic", se arată în documentul citat.

Citește aici mai multe informații despre solicitările UNTRR.

City Insurance și Euroins, cele mai afectate?

"Va fi pusă o presiune foarte mare pe asigurătorii monocromi, care au un portofoliu/ încasări de peste 90% doar din RCA, nu și din alte linii de business - mai ales cele două companii care dețin deja peste 70% din piața RCA (Euroins România și City Insurance - n.r.), ceea ce va genera un semnificativ risc sistemic", potrivit documentului.

În aceste condiții, "câteva mii de unități reparatoare nu vor mai putea primi bani pentru dosare, importatorii de piese nu vor primi sumele aferente comenzilor și implicit distribuitorii și transportatorii vor suferi din cauza imposibilității de achitare a facturilor cu impact în blocarea procesului de distribuție și transport. Pe cale de consecință, toți păgubiții vor avea mașinile blocate, iar, în final, situația va conduce la o inechitate în piața între cei care nu plătesc prime și păgubiții afectați în dreptul lor la despăgubire. Va există și o îngreunare în procesul de decontare între companii, iar piața se va bloca".

Pentru falimentele Astra Asigurări și Carpatica Asig din trecutul recent s-au plătit din Fondul Național de Protecție, gestionat de BAAR, până în prezent circa 100 de milioane de euro, existând, în continuare, daune avizate și care trebuie plătite de circa 50-60 de milioane de euro.

BAAR îndeplinește atribuțiile de birou național auto, de organism de plată a despăgubirilor pentru daunele rezultate în urmă accidentelor auto făcute de șoferii români în afara granițelor și pentru victimele accidentelor auto cu autor necunoscut din România, fiind alimentat, în prezent, din contribuțiile lunare ale companiilor de asigurări RCA.

"Companiile de asigurări s-au angajat să nu trimită oameni în șomaj pentru o perioadă cât mai lungă, dar această este influențată în mod direct de o serie de indicatori printre care nivelul primelor subscrise și al despăgubirilor plătite. În prezent, din asigurările RCA se plătesc zilnic despăgubiri de aproape două milioane de euro și lunar de peste 55 milioane euro", potrivit documentului.

Suspendarea asigurării RCA ar contravine legislației europene

"Suspendarea asigurării RCA fără depunerea plăcuțelor de înmatriculare (la DRPCIV) contravine atât legislației europene cât și cele românești. Chiar și în cazul stării de urgență, aceste acte normative sunt în vigoare și se aplică". Astfel, suspendarea polițelor RCA ar intra în conflict cu o hotărâre (Numărul cauzei = C-80/17) a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Hotărârile CJUE ar trebui integrate în legislația fiecărui stat membru dacă legislația prevede contrariul, ceea ce nu numai că obligă Guvernul să nu ia o astfel de decizie în sensul suspendării primelor RCA, dar obligă Parlamentul să țină cont de modificarea legislației cu această hotărâre definitivă.

"Există riscul ca unii proprietari de vehicule persoane juridice, pentru a reduce costurile, să solicite suspendarea polițelor RCA fără a asigura retragerea temporară a vehiculului din trafic. Aceste vehicule pot provoca daune, ale căror costuri pot fi de milioane de lei, cu un efect dezastruos pe străzi în cazul unor accidente rutiere care nu ar mai putea fi despăgubite în baza unor polițe valide", se mai arată în documentul citat.

Sursa foto: Potential Filmmaker / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri