Cei 3 indicatori cheie la care băncile se uită înainte de creditarea unei firme

Profitabilitatea, capitalizarea și capacitatea de acoperire a serviciului datoriei sunt indicatorii cheie pe care băncile îi analizează, în special în perioada pandemiei, atunci când decid privind acordarea unor credite către companii, spune Dragoș Mirică (foto), director general adjunct al OTP și coordonator al Diviziei Corporate. Pandemia nu a dat peste cap planurile de creștere pe corporate ale băncii, care mizează pe o dublare a cotei de piață pe acest segment în următorii trei ani.

”Principalul obiectiv strategic al băncii este dublarea cotei de piață în următorii 3 ani. În acest sens, ne concentrăm pe programul nostru de creștere, Apollo. Creșterea cotei de piață are în vedere dezvoltarea tuturor liniilor de afaceri ale băncii, un accent important punându-se pe activitatea de corporate banking. Pentru anul 2021, estimăm o creștere de 20% a volumului de credite corporate”, a declarat Dragoș Mirică.

Astfel, OTP vrea să obțină o creștere a vânzărilor de credite și a numărului de clienți mizând pe oferirea unor servicii cu accent ridicat pe gradul de personalizare al acestora, soluțiile și ofertele băncii urmând să fie adaptate mai mult la cerințele clienților.

”Pentru a ne atinge obiectivele, o echipă dedicată, multidisciplinară, lucrează la nivel de bancă pentru a fluidiza și eficientiza fluxurile interne, pentru extinderea gamei de produse de cash management și îmbunătățirea produselor de credit. Un alt proiect este integrarea și implementarea fluxului de vânzări printr-o aplicație IT (Flow-based), menită să crească productivitatea și să extindă gama de produse corporate vândute”, adaugă directorul general-adjunct OTP Bank.

Citeste si:
OTP revine pe profit în T1 după ce pandemia trimisese pe minus...
OTP revine pe profit în T1...

Întrebat dacă banca înăsprit condițiile de creditare odată cu startul pandemiei, șeful pe corporate al OTP a evitat un răspuns tranșant, menționând că în contextul economic generat de pandemie, măsurile impuse de bănci sunt, în primul rand, de natură prudențială, în vederea creării și oferirii unui cadru stabil și sustenabil pe termen mediu și lung clienților.

”Pentru că vorbim de segmentul corporate, există de la bun început un grad ridicat de customizare a structurilor de finanțare acordate, de la situația financiară a companiei, la proiecțiile financiare și de numerar în viitor, dar mai ales industria din care face parte compania și viabilitatea reală a necesarului de finanțare solicitat”, a explicat Dragoș Mirică.

Ce vrea să vadă o bancă de la o companie înainte de a-și da OK-ul pentru o finanțare

Ca principii de bază, industria din care face parte compania, activitatea principală desfășurată, precum și reputația, sunt factori determinanți în evaluarea bonității unei companii care vrea să se împrumute.

Cu toate acestea, reprezentantul OTP spune că trei indicatori principali pot ajuta la detectarea timpurie a dificultăților cu care o companie s-ar putea întâlni într-o perioadă de criză sau de pandemie, precum cea de acum, respectiv: profitabilitatea, capitalizarea și capacitatea de acoperire a serviciului datoriei.

Citeste si:
Mirică, OTP Bank: estimăm o creștere a stocului de credite cu 10%
Dragoș Mirică, Deputy CEO OTP...

”Rolul foarte important de consultant, cel puțin pentru segmentul corporate și large corporate, pe care banca îl are în raport cu clienții săi, este unul definitoriu în identificarea nevoilor reale și calibrarea corespunzătoare a acestora, dar și oferirea unor noi oportunități acelor companii care s-au adaptat la noua realitate, unele afaceri chiar reinventându-se în pandemie”, spune Dragoș Mirică.

Directorul OTP subliniază că în aceste condiții activitatea de bază, precum și expertiza echipei de management sunt factori esențiali atât din perspectiva durabilității și sănătății companiei, cât și continuității dezvoltării unei relații de afaceri sănătoase pentru viitor.

Dragoș Mirică spune că nu există un singur criteriu predefint care să caracterizeze din start eligibilitatea sau nu a unei companii pentru a solicita finanțare.

”Evident că bonitatea clientului este dată de mai mulți factori, atât de natura calitativă, cât și cantitativă. Important în contextul dat este că segmentarea clienților IMM are nivelul său specific, acolo unde, în afară de o situație financiară adecvată, primează activitatea companiei, vânzările și perspective reale de dezvoltare, în funcție de industria în care activează”.

Citeste si:
Robert Rekkers, Agricover Credit:Agricultura în România este o...
Rekkers, Agricover Credit:...

Astfel, în funcție de factorii prezentați anterior, precum și implementarea cu succes a măsurilor guvernamentale pentru aceste tipuri de companii, ca de exemplu garanția de stat acordată de FNGCIMM, se poate crea cadrul eligibil de finanțare pentru aceste companii.

În ultimele 12 luni, clienții persoane juridice ai OTP au accesat preponderent credite pe termen scurt pentru finanțarea necesarului de capital de lucru, creditele prin programul IMM Invest, dar și credite de investiții, în principal în zona de producție și distribuție.

Sursa foto: Shutterstock
Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Sișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-sef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »



Setari Cookie-uri