Digitalizarea a schimbat radical modul în care folosim serviciile bancare, dar noile tehnologii, care sunt din ce în ce mai inteligente, ar putea să-i facă pe bancheri să se îngrijoreze cu privire la rolul lor în băncile viitorului. Totuși, cu toate că băncile au început să folosească la scară largă inteligența artificială, nu înseamnă că roboții au câștigat. O spune Piotr Kusek, director de vânzări pentru Europa Centrală şi de Est (CEE), Comarch, o companie IT din Polonia care lucrează în România cu ING și BRD.
Piața muncii a început sub semnul concedierilor în acest an, domeniul IT fiind, de altfel, cel mai vizibil dintre cele în care angajatorii au apelat la disponibilizări. Astfel, având în vedere nivelul de digitalizare la care a ajuns mediul bancar, ne punem întrebarea: va înlocui AI-ul angajații din domeniul bancar?
Valoarea reală apare când AI lucrează alături de oameni, nu în locul lor. Așa pot deveni băncile mai eficiente și mai umane în același timp.
Piotr Kusek, CEE- Comarch
După ce a luat pulsul digitalizării bancare la Comarch User Group 2025, organizat recent în Cracovia, compania poloneză aduce discuția mai aproape de România. Săptămâna viitoare, pe 3 iunie, Comarch organizează la București evenimentul „The Digital Shift in SME & Corporate Banking”, unde bancheri, specialiști și lideri IT vor analiza viitorul serviciilor financiare în era AI.
Specialistul companiei poloneze spune că tehnologia, folosită corect, ajută echipele să se concentreze pe activități relevante, să rezolve probleme mai rapid și să fie mai eficiente în fiecare zi.
„Nu cred că AI va înlocui oamenii în banking. La Comarch, folosim deja AI în multe domenii, dar în același timp ne instruim echipele pentru a profita la maximum de el. Nu este vorba doar despre a ține pasul cu noutățile, ci despre a le oferi oamenilor instrumente reale pentru a evolua și a lucra mai inteligent”, a declarat Piotr Kusek.
De ce au nevoie băncile din România ca să nu piardă cursa cu fintech-urile
Sectorul bancar din România s-a dinamizat după apariția fintech-urilor care au venit pe piață cu o capacitate de dezvoltare mai rapidă decât instituțiile clasice. Pe lângă presiunea „concurenței”, băncile românești trebuie să satisfacă nevoile unui client dornic de schimbare și inovație.
„Băncile din România, ca și multe altele din regiune, se confruntă cu câteva provocări majore. Una dintre ele este nevoia de modernizare a sistemelor vechi, menținând în același timp conformitatea cu reglementările europene în continuă schimbare. În paralel, există presiunea din partea fintech-urilor agile, care oferă servicii digitale rapide și prietenoase”, spune reprezentantul Comarch.
Conform specialistului, aceste provocări sunt și mai vizibile în segmentele corporate și IMM, unde așteptările clienților cresc, dar oferirea de soluții digitale personalizate este mai complexă decât în retail.
Dezvoltarea digitală a băncilor nu mai este un moft, ci o promisiune de supraviețuire
În momentul în care soluțiile bancare devin din ce în ce mai digitale și accesibile, nevoia băncilor de digitalizare nu mai este doar o strategie de creștere, ci un pariu de existență. Specialiștii Comarch, care lucrează cu băncile din România, spun că principalele servicii pe care le caută instituțiile financiare din România au în vedere creditarea firmelor.
„În prezent, băncile din România caută în special soluții digitale care să îmbunătățească eficiența și experiența clientului în domeniul creditării IMM, bankingului corporate și factoringului. Există o cerere tot mai mare pentru platforme moderne și sigure de internet și mobile banking, adaptate clienților de business - soluții care să accelereze onboardingul, deciziile de creditare și operațiunile zilnice, respectând în același timp reglementările locale și europene”, adaugă Piotr.
Ce poate învăța România de la Polonia? Mai mult decât tehnologie
Românii privesc adesea către Polonia ca un model în ceea ce privește dezvoltarea economică, infrastructura și transformarea digitală. Specialiștii din România spun că modelul Poloniei și României este similar, dar că „Polonia este o Românie cu mai multă încredere în ea”. Conform unui reprezentant din banking, Polonia, care are un avans economic mai mare decât al nostru, a reușit să se dezvolte mai repede pe baza încrederii pe care o au oamenii în ei și economie.
„Polonia și România au multe în comun: talent puternic, spirit antreprenorial și dorința de a moderniza. Dacă e ceva ce România poate învăța din experiența Poloniei, ar fi valoarea investițiilor pe termen lung în mediul digital și cooperarea strânsă dintre bănci și furnizorii locali de soluții IT, spune Piotr Kusek.
La fel ca România, Polonia a pornit de la sisteme bancare tradiționale, rigide, dar a reușit să le transforme printr-un parteneriat solid între bănci, stat și furnizori locali de tehnologie. Acum, cea mai mare bancă din Polonia vine în piața de România, „ademenită” de profiturile frumoase de aici.
„Un exemplu bun este proiectul nostru cu BRD, Groupe Société Générale din România. Am implementat platforma Comarch Loan Origination pentru a sprijini procesul de creditare IMM. Soluția a digitalizat complet cererile de credit, a redus semnificativ timpul de procesare și a îmbunătățit experiența clienților business. Este un exemplu excelent despre cum o bancă mare și stabilă poate moderniza cu succes procesele cheie colaborând cu un partener de încredere în tehnologie și business”, spune reprezentantul Comarch.
Digitalizarea poloneză, nu un proiect de IT, ci un proiect de țară
În Polonia, digitalizarea nu a fost tratată doar ca o nevoie punctuală sau un „proiect de IT”, ci ca o prioritate strategică pentru întreg sectorul financiar. În plus, băncile au început să colaboreze cu furnizori de tehnologie din regiune, care înțeleg contextul cultural și reglementările europene, nu doar să importe soluții globale, dificil de adaptat.
„În Polonia, am văzut cum un focus constant pe inovație, combinat cu deschiderea către furnizorii locali, poate aduce un avantaj competitiv real. În același timp, vedem că România se mișcă rapid într-o direcție promițătoare, cu propriile sale puncte forte și oportunități. Cu siguranță avem multe de învățat unii de la alții”, concluzionează reprezentantul companiei poloneze.

