23 Octombrie 2007

De la CFO la CEO: Finantistii din Romania, pregatiti pentru pozitia de lider?

Majoritatea finantistilor stiu ca un CFO (Chief Financial Officer) trebuie sa fie implicat in toate domeniile, nu numai in cel financiar. 71% dintre directorii executivii marilor companii europene apreciaza ca CFO-ul este confidentul CEO-ului, in timp ce 63% dintre executivii europeni cred ca un CFO poate deveni oricand noul presedinte al unei companii. Cine sunt finantistii marilor companii din Romania si cred acestia ca un CFO este cu adevarat un deputy CEO?

CFO-ul Vodafone si cele trei conditii pentru a fi un bun finantist

Un neamt de 38 de ani este CFO-ul subsidiarei romanesti a operatorului britanic Vodafone. Karsten Wildberger a venit in Romania dupa 3 ani petrecuti la subsidiarele T-Mobile din Germania si Marea Britanie. Inainte de a se alatura echipei Vodafone Romania, Karsten a ocupat functia de Executive Vice President Channel Management in cadrul T-Mobile Germania.

Ce atributii are un CFO-ul unei companii de talia Vodafone? Principalele responsabilitati ale lui Wildberger includ toate activitatile clasice care tin de domeniul financiar, precum contabilitate, raportare, planificare, audit financiar intern, sisteme/arhitecturi financiare sau SOX.

Astfel, raportarile financiare si comerciale efectuate de departamentul financiar de la Vodafone contin informatii complexe si relevante, strans legate de nevoile de business ale companiei. De asemenea, departamentul financiar este implicat in deciziile comerciale si revizuieste in mod constant eficienta proceselor de afaceri ale companiei. “Rolul meu este sa asigur alinierea si integrarea activitatilor noastre financiare in cadrul activitatilor financiare la nivel de Grup si sa impartasim exemple de cele mai bune practici cu alte tari”, spune Wildberger.

In activitatea sa zilnica, CFO-ul Vodafone intra in contact cu multi colegi din diferite departamente, indiferent de pozitia lor in companie. “Ma bazez foarte mult pe cei 7 colegi pe care ii am in subordine in mod direct si pe intreaga echipa din departamentul financiar a carei contributie este la fel de importanta pentru succesul nostru”, enunta germanul.

Wildberger crede ca pe langa cunostintele de finante principalele trei aptitudini ale unui bun CFO sunt o buna viziune asupra activitatilor comerciale si o buna stapanire a "lucrului cu cifre", o gandire strategica si de ansamblu, precum si o executie foarte buna si, in final, a fi un lider foarte bun care sa isi inspire echipa

Directorul financiar de la Vodafone Romania petrec foarte mult timp cu propria echipa. “Discut cu colegii mei, ii ascult, cautam impreuna solutii, le dau sfaturi si ii ghidez in activitatea lor, ofer "coaching" si invat la randul meu. Acestea sunt activitati foarte importante in munca mea si care solicita o parte semnificativa din timpul petrecut la birou”, spune Wildberger.

Karsten Wildberger este absolvent al cursurilor de MBA de la INSEAD, una dintre cele mai prestigioase scoli de business din lume, cu specializarea in Finante Corporative si Contabilitate. Germanul prefera sa isi petreaca timpul liber cu familia si prietenii. Ii place, de asemenea, sa citeasca, sa asculte muzica, sa alerge si sa joace golf. “Lucrez in medie 12 ore pe zi, nu pentru ca sunt CFO, ci pentru ca imi place ce fac si fac ceea ce-mi place”, declara Wildberger.

Liliana Solomon: Un bun CFO poate ajunge oricand CEO-ul companiei

71% dintre directorii executivi ai marilor companii europene apreciaza ca CFO-ul este confidentul CEO-ului.

Cum il caracterizeaza Lililiana Solomon, CEO la Vodafone Romania, pe Karsten Wildberger? In opinia sefei de la Vodafone, un CFO trebuie sa aiba, pe langa un know how profund in domeniul finantelor, si o foarte buna gandire strategica si analitica. “Succesul unei companii depinde de deciziile comerciale care sunt luate in companie in fiecare zi, iar majoritatea acestor hotarari au un impact financiar asupra organizatiei”, explica Liliana Solomon.

Aceasta noteaza ca CFO-ul companiei pe care o conduce are un doctorat in fizica (si prin urmare este o persoana cu niste calitati analitice deosebite) si un MBA de la una dintre cele mai renumite scoli de business din lume (prin urmare are o gandire strategica si economica). Un element la fel de important in succesul unui CFO consta in abilitatea acestuia de a lucra si coopera cu toate departamentele din companie, potrivit lui Solomon.

Poate deveni directorul financiar noul CEO al unei companii? Liliana Solomon opineaza ca sansele sunt foarte mari si daca un CFO indeplineste conditiile de mai sus, nu numai ca poate ajunge CEO, dar va fi si un CEO de succes. De asemenea, Karsten Wildberger crede ca este foarte posibil acest lucru insa depinde daca respectivul CFO are anumite abilitati pentru a deveni un CEO de succes. CFO-ul Vodafone crede ca pentru a deveni directorul executiv al unei companiei, un finantist are nevoie de anumite abilitati.

Karsten Wildberger mai crede ca relatia dintre un CEO si un CFO trebuie sa fie una speciala. “Rolul meu este sa sustin CEO-ul in toate aspectele. Transparenta absoluta privind performanta companiei si informatiile financiare consistente si relevante pentru a fundamenta deciziile de business sunt factori determinanti in aceasta relatie”, spune Wildberger.

Bianca Bobutanu: CFO-ul este confidentul CEO-ului

Sa fii CFO-ul MOL Romania, o companie cu afaceri de peste jumatate de miliard de euro, presupune rezolvarea sau delegarea spre rezolvare a problemelor care apar zi de zi, munca de strategie, munca de organizare si de coaching pentru echipa de Finance si nu numai.

“Sunt om de finance, adica omul cifrelor, dar intotdeauna imi doresc sa fiu aproape de business, sa cunosc tot ceea ce se intampla, pentru a determina riscurile sau oportunitatile financiare pe care le putem avea si sa evaluez care este sprijinul pe care il poate da Financiarul realizarii business targets-urilor, care sunt resursele de care avem nevoie si cum sa le folosim in cel mai eficent mod”, explica Bianca Bobutanu, CFO-ul MOL Romania.

Bianca Bobutanu, in varsta de 29 de ani, crede ca a conduce un departament financiar in aceasta industrie inseamna sa fii la curent cu tot ce se intampla pe piata, sa cunosti cat mai bine natura afacerii pe care o conduci, sa fii familiarizat cu problemele curente si sa fii intr-o permanenta comunicare cu toate departamentele de business astfel incat sa poti sa iei deciziile cele mai bune pentru companie in cel mai scurt timp.

Departamentul Financiar al MOL Romania are in totalitate 55 de persoane, insa Bobutanu nu a tinut o evidenta a numarului de oameni cu care intra in contact in fiecare zi, dar poate sa spuna ca sunt foarte multi, din toate departamentele companiei, ceea ce este si normal, CFO-ul trebuind sa fie aproape nu numai de oamenii pe care ii conduce, cat si de ceilalti colegi din alte departamente.

“Sunt zile in care am 80% activitati de finance, iar altele in care 80% sunt non-finance, depinde de perioade, de proiectele in derulare, de noutatile si cerintele de pe piata. Solicitante sunt toate segmentele in egala masura, fiecare necesitand atentie maxima pentru rezolvare, resurse si analiza, fiecare avand specificul ei, fie ca vorbim de retail, logistica, lubrifianti, HR sau IT”, explica Bobutanu.

Directorul financiar al MOL Romania crede in ideea ca CFO-ul este confidentul CEO-ului. “Afirm acest lucru bazandu-ma pe experienta pe care o am pana la momentul prezent in functia de CFO. Este normal ca orice decizie strategica pe care CEO-ul unei companii doreste sa o ia sa fie inainte agreata si cu CFO-ul, deoarece acesta poate sa consilieze CEO-ul asupra anumitor riscuri pe care le comporta decizia, avantajele si/sau dezavantaje financiare, resursele necesare pentru implementarea acestei”, enunta Bianca Bobutanu.

Tanara finantista are stabilita o intalnire in fiecare luni cu Zsolt Szalay, CEO-ul MOL Romania, pentru a se pune de acord care sunt prioritatile saptamanii, care sunt problemele si pentru a avea un follow- up la ceea ce agreasera anterior. “Informal, ne intalnim chiar si de mai multe ori pe zi, in fiecare zi, in functie de problemele si necesitatea deciziilor care apar”, spune Bobutanu.

Bianca Bobutanu crede ca un CFO poate deveni CEO al unei companii, dar numai dupa acumularea unei experiente vaste in cadrul companiei, astfel incat sa aiba cunostintele necesare despre toate tipurile de business dezvoltate de companie pe piata, sa cunoasca in detaliu specificul fiecaruia, piata de desfacere, riscurile si oportunitatile acesteia.

Alexandru Bucsa: CEO-ul este pilotul, in timp ce CFO-ul este analistul

Sa fii CFO-ul unui grup de talia Rompetrol inseamna sa raspunzi de stategia financiara a grupului dar si supravegherea operatiunilor financiare zilnice ale Grupului Rompetrol pe mai multe functiuni ca trezoreria, contabilitatea, raportarile financiare si audit extern sau relatiile cu investitorii.

Adrian Petrus, directorul financiar al Rompetrol, are in subordine directorii financiari ai subsidiarelor grupului si functiile mentionate anterior. Practic, in fiecare zi Petrus intra in contact direct cu CEO-ul, COO-ul companiei, precum si cu echipa proprie formata din 10 persoane.

“Circa 50% din timpul meu este alocat domeniului strategic, plus zona de mergers & acquisitions, o impartire financiar/non-financiar nefiind adecvata pentru a descrie activitatea zilnica”, ne-a spus Adrian Petrus.

Adrian Petrus crede ca un CFO trebuie sa fie un foarte bun strateg si negociator, dar si o persoana cu reale abilitati operationale. “Un CFO se bazeaza pe o gandire critica fata de viitor. Limbajul contabil si financiar masoara trecutul, dar creatia este o functie a viitorului”, opineaza finantistul grupului Rompetrol.

In ceea ce priveste relatia CEO-CFO, Petrus este de parere abilitatile celor doi pot fi comune, dar responsabilitatile sunt diferite. “CEO-ul este pilotul, challenger-ul, vizionarul, in timp ce CFO-ul este analistul, cel care aduce solutii si aplica strategii”, crede Adrian Petrus.

“CFO are abilitati in domeniul operational, complementare celor detinute de CEO. Abilitatile necesare unui CFO includ capabilitatea de a fi un bun strateg, un agent al schimbarilor si initiativelor pentru a creste valoarea companiei. CFO-ul este partenerul CEO-ului in vederea conturarii strategiei corporatiei”, mai spune Petrus.

Adrian Petrus este Director Control Financiar al Grupului Rompetrol. Petrus are multi ani de experienta in domeniul financiar, atat in calitate de Director Financiar, cat si in calitate de Contabil Sef. Activitatea sa s-a concentrat pe proiecte financiare, pentru care a dezvoltat unelte analitice pentru monitorizarea afacerilor si a le adapta standardelor financiare internationale, cat si pentru a asigura solutii adecvate pentru aspecte de zi cu zi sau de natura strategica.


Kerastaris: Un CFO participa si la planificarea strategica a altor departamente

Antonis Kerastaris, CFO Cosmote Romania, crede ca rolul unui CFO devine din ce in ce mai important pe masura ce responsabilitatile pe parte financiara ale unei companii evolueaza. ”Departamentele financiare trebuie sa informeze mai bine, mai repede, si sa utilizeze tehnologii si procese care reduc costurile si cresc eficienta. Pe scurt, principala responsabilitate este sa supervizeze procedurile financiare ale companiei, sa mentina un anumit nivel al costurilor, avand ca principal obiectiv maximizarea beneficiilor pentru investitori”, spune finantistul Cosmote.

De asemenea, CFO-ul si departamentele subordonate acestuia supervizeaza atingerea obiectivelor financiare ale companiei, crede Kerastaris.

Grecul conduce un departament format din 82 de profesionisti, care acopera domenii precum finante & raportare, taxe & contabilitate si credit control. Departamentul financiar colaboreaza indeaproape cu toate celelalte departamente ale companiei, precum si cu parteneri de afaceri din domeniul bancar sau din alte institutii financiare.

Kerastaris enunta ca este destul de dificil de trasat o limita intre activitatile financiare si cele non-finance, dar o parte importanta a programului este este alocat activitatilor legate de managementul oamenilor din departament, tinand cont ca este vorba de o echipa care include peste 80 de oameni. „Este adevarat, munca unui director financiar este in principal legata de cifre, dar un CFO participa in egala masura si la planificarea strategica a altor departamente, pentru a asigura ca se indeplinesc obiectivele financiare propuse”, spune Antonis Kerastaris.

CFO-ul Cosmote considera decisive pentru un astfel de job viziune strategica in domeniul financiar si experienta vasta in domeniul afacerilor, abilitatea de a identifica noi oportunitati de dezvoltare a afacerii si de a le exploata in beneficiul investitorilor, dar si abilitatile excelente de management si coordonare a oamenilor.

Antonis Kerastaris este directorul financiar al Cosmote Romania din septembrie 2005. Inainte de a ocupa aceasta pozitie a fost director financiar in companii de renume precum Hilton, Gregory's si Allied Domecq (1998-2005). Kerastaris a mai detinut pozitii manageriale si in departamentele financiare din Atena ale companiilor Procter & Gamble Grecia si Mercedes Benz Grecia. A absolvit Athens College si detine o diploma in Administrarea Afacerilor din partea Universitatii de Afaceri din Atena, Faculatatea de Finante si Contabilitate.


Citeste si