15 Aprilie 2010

Russell, Eureko: Piata asigurarilor are potential de crestere abia in 2011

Industria asigurarilor intampina in prezent multe dificultati in contextul crizei, care afecteaza in continuare intreaga economie. Astfel, pentru anul in curs, Shaun Russell, director comerical in cadrul Eureko, vede o stagnare a pietei, in timp ce o crestere este posibila abia in 2011.

Piata asigurarilor: Stagnare in 2010 si crestere in 2011

In viziunea directorului comercial al Eureko Romania, Shaun Russell (foto), anul in curs este unul in care jucatorii din piata autohtona vor fi nevoiti sa mizeze mai mult ca oricand pe retentia clientilor, in conditiile in care economia va da semne de redresare abia spre final de 2010.

„Ma astept ca piata asigurarilor sa reflecte dezvoltarea economica generala, ceea ce va insemna o stagnare in 2010 si o crestere in 2011. Nu ma astept ca in 2010 sa fie mai usor decat in 2009 asa cum preconizez ca vom observa o revenire a economiei la sfarsitul anului, motiv pentru care asiguratorii vor trebui sa se concentreze pe retentia clientilor existenti”, a declarat Shaun Russell.

Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) a afisat prima data pentru 2009 o scadere de 1,1% a industriei asigurarilor, care a coborat la nivelul de 8,83 mld. lei. Sectorul asigurarilor generale a urcat cu 2%, pana la 7,21 miliarde de lei, in timp ce subscrierile din asigurari de viata s-au redus cu 13%, pana la 1,62 miliarde de lei.

Oficialul Eureko asteapta sa fie inregistrate cresteri in segmentul non-viata. Cat despre piata totala, oficialul Eureko crede ca poate fi stimulata chiar din 2010 prin introducerea deductibilitatilor fiscale asociate produselor de asigurari, pentru a le face astfel mai atractive pentru clientii romani.

In prezent insa, principalele linii de afaceri ale Eureko, in Romania, sunt asigurarile de viata si cele de sanatate dupa ce s-a decis, in luna mai 2009, sa se renunte la vanzarea de polite auto, cargo, bunuri si raspundere.

Pe segmentul asigurarilor de viata, cota de piata a companiei este de peste 2% una din cifrele pe care asiguratorul doreste sa le mareasca semnificativ in urmatorii ani.

In 2009 Eureko Asigurari a subscris cu 35% mai putine prime pana la valoarea de 52 milioane de lei (12,27 milioane de euro) de la 80,439 milioane de lei in 2008.

Din subscrierile de anul trecut 34 milioane de lei au fost reprezentate de asigurarile de viata, ceea ce reprezinta o scadere de aproape 10% fata de 2008 cand Eureko a subscris prime in valoare totala de 37,616 milioane de lei pe sectorul life, iar 18 milioane de lei au reprezentat subscrierile din asigurarile generale in scadere cu circa 58% in 2009 fata de anul precedent cand a subscris prime in valoare de 42,823 milioane de lei. Totodata, Eureko Pensii a incasat, in 2009, contributii in valoare de 69 milioane de lei.

„In ceea ce priveste piata asigurarilor de sanatate, ne bucuram sa constatam ca sunt facuti primii pasi spre reforma sistemului, asteptata timp de multi ani, insa lipsa unei reforme complete in ceea ce priveste piata asigurarilor private nu face altceva decat sa amane dezvoltarea acesteia pe termen lung”, adauga Russell.

Pe de alta parte, rezultatul acestor schimbari legistative, asteptate timp de multi ani, vor duce la o profitabilitate sporita asigurarilor private de sanatate pe termen lung, in cadrul careia Eureko estimeaza ca va fi un jucator important.

De altfel, compania are o cota de piata de circa 34% pe segmentul asigurarilor de sanatate, ceea ce face compania liderul acestui segment.


Investitiile continua in ciuda pierderilor

Astfel, afacerile Eureko, subsidiara romaneasca a grupului olandez cu acelasi nume au scazut cu 35% in 2009 pana la 52 milioane de lei, iar pierderile inregistrate au fost de 44 milioane de lei (10,38 mil. euro), ca urmare a investitiilor efectuate in vederea dezvoltarii asigurarilor de viata, sanatate si pensii private, linii de afaceri pe care compania a decis sa se concentreze din luna mai a anului trecut.

Mai mult, investitiile companiei in Romania vor continua, iar conducerea se declara multumita de rezultatele anului trecut in contextul dificil de piata cu care toti jucatorii s-au confruntat.

„Suntem multumiti de performanta din 2009, desi piata a ramas foarte dificila pe tot parcursul anulului, iar Eureko nu a fost imuna la climatul economic. Totusi, in ciuda conditiilor de pe piata,compania si-a continuat strategia de investitii in Romania, in special pe cele trei linii de business (viata, sanatate si pensii private) pe care am decis sa ne concentram. La inceputul lui 2009 am anuntat intentia de a ne creste cota de piata pentru aceste segmente, acum putem spune ca obiectivele au fost atinse pe toate cele trei segmente”, a declarat Rusell.

El explica pierderea de 44 de milioane de lei (10,38 milioane de euro) inregistrata de Eureko, in Romania, prin investitiile facute in numeroasele proiecte derulate anul trecut.

„Pe piata locala Eureko se afla inca in perioada de dezvoltare. Aceste proiecte au avut nevoie de investitii importante ce au rezultat ulterior intr-un deficit net de 44 milioane de lei la nivel de tara, o suma mai mica decat cea bugetata”, a explicat Russell.

El adauga ca grupul Eureko a anuntat recent un profit de 1,4 miliarde de euro pentru 2009, iar apartenenta la un grup financiar puternic in aceste momente dificile este foarte importanta si le ofera clientilor, angajatilor si partenerilor de afaceri incredere in societate.

In vara anului trecut, compania anunta o majorarea de capital de 25 milioane de euro din partea grupului pentru sustinerea dezvoltarii subsidiarelor din Romania utilizata atat pentru compania de asigurari, cat si pentru compania de pensii, astfel ca o majorare de 12.6 milioane a fost alocata pentru segmentul de asigurari si de 12.4 milioane pe cel de pensii.

„Eureko va continua investitiile pe piata locala si continuam sa ne dezvoltam business-ul in mod organic dar si prin intermediul achizitiilor, suntem aproape de finalizarea fuziunii cu fondul de pensii KD si desigur ca vom continua sa investigam si alte oportunitati de achizitie care sa se potriveasca strategiei noastre”, precizeaza Russell.



Ce se vinde cel mai bine in asigurari

Anul 2010 este unul dificil pentru intreaga economie, in viziunea reprezentantului Eureko, fapt ce va determina clientii sa caute produse care le ofera garantii.

Astfel, spune Russell, asigurarile de viata traditionale vor continua sa fie principalul tip de asigurare preferat de clienti in 2010, datorita componentei de protectie si a beneficiilor garantate oferite.

„In mod normal, produsele de tip unit-linked (asigurari de viata cu componenta investitionala n.red.) devin mai putin cerute de clienti atunci cand pietele de investitii sunt volatile iar aceasta reactie este usor de inteles. Totusi, reactia este una emotionala mai degraba decat logica din moment ce aceste contracte pe termen lung, cum este cazul fondurilor unit-linked, pot profita de aceasta volatilitate in care unit-urile sunt cumparate la un pret mai mic dar care va creste atunci cand piata isi va reveni”, detaliaza directorul comercial al Eureko.

In plus, spune oficialul societatii de asigurari, intr-o perioada dificila din punct de vedere financiar, este foarte important sa nu ignoram protectia financiara oferita de catre asigurari.

Printre cele mai bine vandute produse ale companiei de anul trecut a fost FlexInvest, un produs de tip unit-linekd, lansat in martie 2009.

„Succesul acestui produs se datoreaza sigurantei si profitului adus clientilor, datorita dobanzilor garantate. Pentru 2010 garantam o crestere de 10% a valorii unit-ului pentru acest produs si suntem siguri ca acest va continua sa se bucure de cresteri substantiale pe parcursul acestui an”, a comentat Russsell.

In ceea ce priveste Romania, asiguratorul a adoptat o strategie bazata pe canale multiple de distributie, insa reteaua de agenti de asigurari va continua sa fie canalul dominant de distributie, pe piata autohtona, dupa cum explica Russell. In acest moment, Eureko dispune de aproximativ 40 de agentii si 1.000 de agenti.

„Cu toate acestea, am dezvoltat in plus si propriul nostru canal de business to business
axat pe pachetele de beneficii pentru salariati, si ne-am crescut volumele de business si prin partenerii nostri de distributie cum ar fi bancile sau importanti brokeri de asigurari”, a mai detaliat el.

Eureko are, pe piata locala, aproximativ 400.000 de clienti, iar portofoliul este predominant format din clienti individuali, desi numarul clientilor corporate a inceput sa creasca pe segmentul produselor de asigurari de sanatate, spune Russell fara a da mai multe detalii.

„Inovatia in ceea ce priveste produsele Eureko ramane un pilon cheie in strategia noastra pe urmatorii ani iar in 2010 va puteti astepta la noi lansari de produse sau revizuiri de produse pe toate segmentele de afaceri”, a concluzionat, pentru Wall-Street directorul comercial al Eureko, Shaun Russell.




Citeste si