11 Ianuarie 2011
Ce aduce 2011 pentru fondurile de pensii private obligatorii
Afla care sunt evenimentele asteptate pentru piata de pensii private obligatorii (Pilonul II) in anul curent, precum si estimarile Asociatiei pentru Pensiile Administrate Privat din Romania (APAPR) cu privire la principalii indicatori pentru final de 2011.
Estimari pentru principalii indicatori la final de an
Fondurile de pensii private obligatorii (Pilonul II) au inregistrat si in anul 2010 randamente investitionale remarcabile, reusind performante mult superioare inflatiei si nivelului dobanzilor bancare, in pofida mediului economic si financiar nefavorabil si a recesiunii prelungite.
Astfel, Pilonul II a cunoscut un randament mediu de 15,1%, iar activele nete administrate de cele 9 fonduri au ajuns la 4,3 miliarde de lei (un miliard de euro). Numarul total al participantilor la fondurile de pensii de Pilon II a ajuns la 5,19 milioane, acestia fiind cu circa 275.000 mai multi (+5,6%) fata de inceputul anului 2010.
De la infiintare si pana in prezent, fondurile de pensii de Pilon II (lansate in luna mai 2008) au inregistrat un randament mediu anualizat de 15,2. Toate aceste date sunt rezultate ale calculelor APAPR pe baza datelor publicate de administratorii fondurilor de pensii private si de catre Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP).
Integrarea bugetarilor din structurile militarizate
Deocamdata, administratorii fondurilor de pensii nu cunosc detaliile tehnice si operationale prin care Casa Nationala de Pensii Publice (fosta CNPAS) va integra acesti salariati ai statului in sistemul public de pensii, apoi (in functie de criteriul de eligibilitate dat de varsta) si in sistemul privat de pensii.
Majorarea contributiei virate in sistem la 3%
In 2009, 2010 si 2011, contributia este deci mai mica cu jumatate de punct procentual decat era programat initial, ceea ce inseamna o pierdere cumulata de circa 250-300 de milioane de euro pentru cei peste 5 milioane de participanti la sistem.
Excluderea "costului bugetar" al Pilonului II
Astfel, se ofera spatiu fiscal pentru aceasta reforma si transmite un mesaj politic puternic statelor nationale, de incurajare a acestor reforme. In cadrul acestui nou mecanism, evaluarea deficitelor bugetare nationale va fi facuta de la caz la caz, iar detaliile tehnice (referitoare la contabilitatea bugetara nationala) vor fi stabilite de UE si implementate de statele nationale in cursul anului 2011, incepand cu luna aprilie;
Sanctiuni pentru statele care isi afecteaza reformele sistemelor de pensii
Astfel, in urma deciziei Ungariei de a nationaliza efectiv fondurile de pensii private obligatorii, Uniunea Europeana ar putea decide, in premiera absoluta, sa introduca sanctiuni pentru statele membre care decid sa isi afecteze in acest fel sistemele de pensii private. Primele discutii oficiale au avut loc deja in cadrul ECOFIN (Consiliul ministrilor de finante din statele UE), la finele anului 2010.