Google Glass, ochelarii inteligenti dezvoltati de catre compania americana, va cunoaste in urmatorii ani un succes neasteptat in randul utilizatorilor din intreaga lume, si in special in Romania, o tara cunoscuta pentru adoptarea rapida a noilor tehnologii, sustin dezvoltatorii primului joc pentru acest dispozitiv.

“Google Glass are un potential urias. Nu atat de mult pe partea de gaming ci in special in ceea ce priveste social media si filmarile pe care le poate realiza. In cel mult cinci ani majoritatea utilizatorilor, si nu doar cei de Android, va folosi Google Glass. Acesta este viitorul in ceea ce priveste noile tehnologii”, sustine Florian Gheorghe (foto), senior producer in cadrul AMA (Advanced Mobile Applications), unul dintre cei mai mari dezvoltatori de jocuri pentru echipamentele mobile din lume.
Reprezentantul companiei se asteapta ca in cel mult n cinci ani tehnologia sa evolueze in asa fel incat ochelarii sa fie mult mai bine dezvoltati si optimizati.
“Ma astept prin intermediul ochelarilor inteligenti sa se poata accesa exact acelasi continut pe care astazi il gasim pe laptopuri si tablete, dar la un nivel mult mai bine definit. Estimez ca inca de anul viitor vom vedea oameni pe strada care vor folosi ochelarii dezvoltati de Google, chiar si in Romania. Romanii vor cumpara acest dispozitiv”, sustine Gheorghe.
El este de asemenea convins ca aceasta directie pe care o urmeaza Google va fi atacata si de concurentii din piata si spune ca principalii clienti ai noii tehnologii vor fi in special oamenii din mediul de afaceri.
“Sunt sigur ca deja exista si alte prototipuri de la alti producatori. Interesul este foarte mare, iar acesta va fi viitorul in domeniul tehnologic.Mediul de business va fi in special interesat de acest gadget, mai ales cei care sunt «on the run», apreciaza reprezentantul AMA Romania, care sustine ca desi in prezent ochelarii au un pret destul de piperat, de circa 1.500 de dolari, in viitor acestia se vor mai ieftini si vor deveni mult mai accesibili”.
“Nu cred ca Google isi doreste sa faca profit numai din vanzarea acestor device-uri”, mai spune acesta.

Peste jumatate de miliard de utilizatori in cinci ani

Ochelarii inteligenti dezvoltati de catre compania americana ruleaza o versiune modificata a sistemului de operare Android, devenit foarte popular in randul utilizatorilor de dispozitive mobile. Se estimeaza ca in prezent, pe glob, Android-ul celor de la Google este folosit de peste un miliard de utilizatori, iar sansele ca Google Glass sa cunoasca un adevarat succes sunt foarte mari.
“Daca in prezent sunt peste un miliard de utilizatori ai sistemului de operare Android , in cinci ani estimez ca peste jumatate dintre acestia vor folosi si Google Glass, ceea ce inseamna peste 500 de milioane de utilizatori. Impactul va fi extrem de mare. Singurul impediment va fi pretul de la inceput, dar si disponibilitatea acestuia. Pe parcurs, insa, lucrurile se vor schimba, a mai declarat Florian Gheorghe.

Cine sunt AMA, dezvoltatori ai primului joc pentru Google Glass

Advanced Mobile Applications (AMA), Ubisoft si Gameloft sunt trei companii specializate in productia de aplicatii si jocuri atat pentru platformele mobile, cat si pentru PC sau console. Toate cele trei sunt parte a aceleiasi entitati, patronata de catre fratii Guillemot, din Franta.
In anul 2004 era infiintata in Romania compania Ubisoft (companie specializata pe jocurile pentru PC si console) si Gameloft, care deservea jocuri pe dispozitivele mobile. Tot in acea perioada a fost infiintata si AMA (Advanced Mobile Applications), care sa se ocupe de nisa ramasa pe segmentul mobile si nu de jocuri , ci de aplicatii, lifestyle, quiz-uri, modelul de business fiind asemanator celarlalte doua companii.
“Primii angajati ai AMA au venit de la Ubisoft, fiind vorba de cativa programatori si game testeri, iar intre 2004 si 2009 ne-am axat pe dezvoltarea de aplicatii lifestyle pentru telefoanele mobile”, sustine Florian Gheorghe.
El isi aduce aminte ca firma a crescut pentru ca modelul de business presupunea dezvoltarea rapida de aplicatii, dar si a numarului de angajati
“La inceputuri erau 7-8 echipe de dezvoltare. Din 2009, pe fondul crizei, intrucat deserveam doar aplicatii de nisa, am fost nevoiti sa reducem considerabil numarul de angajati, desi aplicatiile dezvoltate in acea perioada chiar s-au bucurat de un succes neasteaptat”, spune acesta.
Pana la acest moment IQ Booster este cel mai de succes titlu al companiei, care a inregistrat peste 30 de milioane de download-uri. Pe Android, in prezent, aplicatia a fost descarcata de circa 1 milion de ori.

Schimbare de strategie: din dezvoltator, publisher

Incepand cu anul 2009, AMA si-a schimbat strategia pe piata, devenind din dezvoltator, publisher de jocuri.
“Ne-am axat de atunci pe o reorganizare a personalului, ajungand de la 250 de angajati, la circa 20. Majoritatea aplicatiilor sunt dezvoltate in Romania, practic undeva peste 90% din jocuri sunt dezvoltate in Romania. “In 2009 am operat o scadere masiva de personal. Practic, de la 250 de angajati cat eram atunci am ramas undeva la circa 20, pentru ca in prezent echipa AMA Romania sa numere in jur de 50 de salariati. Suntem mai precauti, nu ne mai aruncam la orice proiecte”, sustine senior producerul AMA Romania.
AMA Romania este inregistrata ca o asociatie non-profit, iar veniturile companiei sunt inregistrate la sediul central din Marea Britanie.

Intrebat de wall-street.ro ce venituri obtine o astfel de companie, Florian Gheorghe nu a dorit sa ofere cifre, dar a precizat ca este o companie profitabila.
“Tot ceea ce pot sa spun este ca veniturile nu ating inca sase zerouri, dar suntem profitabili. Din 2004 pana in 2009 am fost pe pierdere, iar in 2009 si 2010 am devenit profitabili. 2010 a fost cel mai bun an al companiei – momentan suntem pe crestere, dar evolutia este mica. Pentru “a exploda” pe piata ai nevoie de un produs extraordinar, care sa fie foarte bine primit in randul utilizatorilor. Targetul nostru este sa fim profitabili in continuare”, a spus reprezentantul AMA Romania.

O premiera: dezvoltarea primului joc pentru Google Glass

Pe langa aplicatii si jocuri dezvoltate pentru platformele mobile, AMA a decis sa incerce realizarea unui joc si pentru Google Glass, o provocare trecuta cu succes.
Chiar daca Florian Gheorghe sustine ca in stadiul actual al dezvoltarii ochelarii Google Glass nu sunt facuti pentru jocuri, reprezentantul AMA spune ca acesta este doar un mic pas spre popularizarea acestui dispozitiv.
“Cand am primit initial ochelarii am fost destul de reticenti. De ce o fi oare toata lumea atat de innebunita dupa acest device? Interesul este enorm, atat in Romania cat si in strainatate. Am intrat in posesia ochelarilor din luna august si inca de atunci am inceput sa dezvoltam un joc pe aceasta platforma”, sustine reprezentantul Advanced Mobile Applications.

Pentru Google Glass, echipa AMA a dezvoltat jocul “Escape”, un joc minimalist si simplu, dupa cum il descrie Florian Gheroghe.
“Am decis sa dezvoltam jocul Escape si pe aceasta platforma. Este un joc minimalist, simplu. Exista nivele infinite, este un joc logic, iar implementarea sa, intrucat ruleaza un sistem de operare Android usor personalizat, nu a durat mai mult de doua saptamani. Jocul a trebuit adaptat la rezolutia de 640x360px, fata de standardul de 720p. Controlul jocului este iarasi total diferit fata de cum se actioneaza de pe telefon. Conversia de pe smartphone pe Google Glass a fost facuta in circa doua saptamani, timp in care am putut vedea capabilitatile ochelarilor dezvoltati de compania americana”.

Senior producerul AMA este de parere ca ochelarii nu au fost ganditi initial pentru jocuri, ei fiind conceputi pentru a fi folositi in special pentru social media, cautari pe Internet sau realitate virtuala.
“In prezent ochelarii sunt destul de limitati in privinta optiunilor de functionare, este clar ca au nevoie de imbunatatiri. La joc mai avem de lucru, momentan ne concentram pe posibilitatea de a-l controla prin intermediul vocii. Ceea ce este cu adevarat interesant este faptul ca modulul de voice recognition implementat pe Google Glass este mai performant decat cel de pe echipamentele mobile”, a completat Florian Gheorghe.
Pe piata dezvoltatorilor de aplicatii si jocuri pentru dispozitivele mobile Advanced Mobile Applications mai rivalizeaza cu King.com, dezvoltatorul jocului Candy Crush Saga sau cu Rovio, creatorul popularei serii “Angry Birds”.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri