Fiecare business are propriul „fir rosu” pe care nimeni nu-l poate intui sau simti mai bine decat owner-ul respectivei companii, asa ca este deseori util sa nu "apleci urechea" la parerile expertilor sau altor asa-zise staruri, considera Teodor Blidarus, managing partner al companiei de software Softelligence. Compania isi propune pentru 2015 afaceri de 2 milioane de euro si pana in 2017, venituri de 5 mil. de euro. Pe ce se bazeaza, afla in articolul de mai jos.

Wall-Street.ro: Prin ce trei factori s-a remarcat anul 2014 in industria locala de software, fata de anii precedenti?
Teodor Blidarus: Industria de software a demonstrat o crestere stabila in 2014, comparativ cu 2013. Clientii, indiferent de domeniu, au cerinte din ce in ce mai educate de la an la an, cauta rezultate masurabile si au o nevoie suplimentara de adaptare a produselor si serviciilor la modelul lor specific de business.

O tendinta majora in 2014 a fost orientarea, sau reorientarea catre servicii software, in detrimentul platformelor si produselor internationale; acest lucru determinand companiile de IT sa creeze sinergii intre servicii si platfome/produse software. In acest context, au reusit sa creasca companiile care au putut aduce valoare adaugata prin intelegerea profunda a business-ului clientilor si care au fost capabile sa construiasca solutii de industrie. Astfel, s-a accentuat tendinta ca produsele si platformele au devenit un mijloc de vanzare si promovare a serviciilor software.

Pentru 2015 previzionam o crestere de 30% a numarului de angajati, obiectivul fiind acela de a ajunge la 90 de angajati.

W-S.ro: Pe ce s-a pus accent in 2014?
TB: Anul trecut s-a pus foarte mult accent pe promovarea serviciilor software romanesti competitive pe piata internationala si s-a perpetuat tendinta investitiilor companiilor internationale in Romania prin deschiderea de centre locale de servicii.

De remarcat este si cresterea exportului de platforme si produse software locale, de proprietate intelectuala romaneasca atat in UE cat si in USA sau BRICS. Atat Softelligence cat si alti jucatori locali, au avut rezultate excelente din acest punct de vedere si, din pozitia mea de vicepresedinte ANIS, ma bucur ca acest lucru in intampla si capata momentum.

Nu in ultimul rand, piata s-a confruntat in 2014 cu o presiune reala exercitata de jucatorii internationali in ceea ce priveste solutiile Cloud. Orientarea lor catre serviciile de acest tip demonstreaza preocuparea acestora de a se apropia si de a intelege utilizatorul final.

WS: Ce asteptari aveti pentru 2015 din punct de vedere al: tendintelor la nivel de piata, cifrei de afaceri (evolutie cel putin procentuala), profitabilitate, cresterea/scaderea concurentei.
TB: Pentru anul in curs ne asteptam la o noua crestere seminificativa de aproximativ 30%, pentru a depasi pragul de 2 milioane euro cifra de afaceri; pastrand ca si directii strategice abordarea agresiva a pietei internationale si recomercializarea solutiilor de business dezvoltate pentru domeniile asigurari, banking, retail si distributie. Industria de telecomunicatii ne intereseaza de asemenea.

In 2015, vom continua investiile in dezvoltarea de proprietate intelectuala si vom lansa o noua versiune a platformei Softelligence EBS, cu functionalitati extinse in zona de Document Management, Business Process Management si Business Intelligence. Softelligence EBS este in acest moment folosita de peste 1 milion de utilizatori finali, acestia fiind clienti sau angajati ai jucatorilor importanti din piata care au decis implementarea ei.

WS: Care sunt primele doua cele mai profitabile domenii de activitate ale Softelligence in prezent si ce tendinte vezi in aceasta directie? "Vine din spate"un altul?
TB: Unul dintre cele mai profitabile domeniile de activitate ale companiei il reprezinta vanzarea de solutii integrate in domeniul serviciilor financiare (banking, insurance, leasing, brokeraj, etc.). In tot acest timp ne-am construit un nume solid pe aceasta piata, iar in 2014 ne-am completat portofoliul de clienti cu nume importante precum Raiffeisen Bank, Generali, Volksbank, Piraeus Bank sau BCR. Uitandu-ne la toate companiile cu care lucram in mod activ, putem spune ca Softelligence detine in acest moment un procent semnificativ din aceasta piata de software, fiind unul dintre principalii jucatori.

In ceea ce priveste exportul de servicii software, in 2014 ne-am extins portofoliul de clienti internationali in tari precum Suedia, Germania sau Austria

Iar la intrebarea „cine vine din spate”, as spune ca piata din Romania se aliniaza trendurilor externe si incepe sa resimta nevoi, de data aceasta reale, in zona solutiilor de tip CRM operational, Cloud sau Big Data, ceea ce presupune oportunitati in aceasta sfera pentru noi, daca tinem cont ca Softelligence are o experienta relevanta si a facut multi ani pasi in aceste directii.

WS: Daca ar fi sa oferi 2-3 sfaturi tinerilor antreprenori priceputi in zona de programare/IT, ce anume le-ai spune?
TB: Profilul unui antreprenor nu se bazeaza doar pe optimism, gandire pozitivaa si exhuberanta, calitati intens mediatizate in zilele noastre. Cred ca uitam ca aceste aspecte, desi foarte importante, nu sunt suficiente si promovandu-le in exclusivitate generam, de fapt, o forma fara fond. Raportandu-ma strict la experientele mele, sunt convins ca lucrurile importante se realizeaza doar cu eforturi cel putin la fel importante. Constructiile durabile necesita timp si presupun capacitate de munca, preocupare pentru calitate si, nu in ultimul rand, hotarare.

Un alt sfat pe care l-as putea da tinerilor antreprenori este sa asculte de experti cat mai putin. In realitate, intr-un mediu atat de dinamic cum este cel de software, ce se schimba si se reinventeaza continuu, exista foarte putini experti ce pot veni cu un input cu adevarat valoros. Multe din reusitele sau nereusitele acestora din trecut nu mai sunt semnificative in contextul de piata de astazi; insa miturile si expertii raman, iar la aceste lucruri trebuie sa fie circumspecti.

Astfel, pentru un antreprenor o conditie esentiala este cu siguranta curajul sau disponibilitatea de a-si asuma riscuri in mod real, mai ales in conditiile in care, ca tanar antreprenor, nu ai nimic de pierdut si oportunitatile de a o lua de la capat sunt nenumarate. Mai mult, ca antreprenor trebuie sa intelegi ce produce in mod real valoare si sa dovedesti, in tot ceea ce faci, onestitate. Pentru acest element chiar nu exista substitut.

WS: Daca ar fi sa o iei de la capat, sa incepi propriul tau business, ce anume ai face? De ce?
TB: Daca ar fi sa o iau de la capat, nu ma vad in alta companie sau in alt domeniu, cu mentiunea ca imi doresc sa am posibilitatea de a intalni din nou oameni tineri, de valoare, alaturi de care invatat enorm de multe lucruri, construind si livrand lucruri si produse cu adevarat de valoare.

Ce as face diferit? In primul rand, sa ma incred 100% in intuitiile mele si mai putin in parerile expertilor sau altor asa-zise star-uri. Ceea ce am invatat in timp si mi-as fi dorit sa inteleg mai devreme este ca fiecare business are propriul „fir rosu” pe care nimeni nu-l poate intui sau simti mai bine decat owner-ul respectivei companii.

WS: Ce planuri de extindere aveti pentru Softelligence pe anul in curs? Pe ce segmente/directii o sa va extindeti, ce segmente/directii simtiti ca incep sa devina de domeniul trecutului?
Adrian Bildarus: Pentru 2015 ne-am propus cresterea la minim 2 milioane de euro si, pe termen mediu, sa atingem pana 2017 o cifra de afaceri de 5 milioane de euro.Cresterea exportului de servicii software reprezinta o preocupare strategica, atat in mod direct, cat si prin parteneri.

Vom pune de asemenea accentul pe vanzarea solutiilor de business integrate, pe care le implementam atat prin platforma proprie Softelligence EBS, cat si prin platformele marilor jucatori internationali (Microsoft, SalesForce, SAP, Oracle).

WS: Cati angajati aveti in prezent si ce numar estimati ca veti avea la finalul anului?
AB: Pentru 2015 previzionam o crestere de 30% a numarului de angajati, obiectivul fiind acela de a ajunge la 90 de angajati. Pentru 2015 focusul in ceea ce priveste recrutarea vizeaza extinderea echipei la nivelul tuturor departamentelor companiei (dezvoltare, vanzari, marketing, product management, etc).

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri