Compania a intrat in tara la inceputul anului 2014 si, la doua luni distanta, a deschis primul punct de distributie, la Oradea.

„Depozitele din Polonia, aflate in Varsovia si Sosnowiec, asigura in prezent marfa pentru toate cele noua companii din grup, din Polonia, Republica Ceha, Slovacia, Ungaria, Lituania, Letonia, Estonia, Romania si Germania. Pe langa acestea, produsele din portofoliul nostru sunt distribuite prin intermediul departamentului de export si in alte 21 de tari, in functie de acordurile incheiate cu producatorii”, a explicat la acea data Sergiu Lujanschi, director general ABC Data Romania.

„Am intrat pe piata din Romania intr-un moment in care aceasta era deja supradistribuita. Distribuitorii locali aveau segmente pe care erau foarte buni, iar partenerii lor aveau un soi de automatism in procesul de achizitie”, spune Alexandru.

Saturatia pietei si fidelitatea partenerilor pentru distribuitorii locali au reprezentat doua provocari puternice pentru companie.

„Cea mai importanta strategie a fost insa atragerea oamenilor de calitate in echipa. Noi am inteles de mult ca oamenii sunt cei care conteaza intr-o afacere si am facut tot ce a fost nevoie pentru a cladi fundamentul ABC Data Romania”, subliniaza directorul comercial al companei.

Distributia „old fashion” de IT a apus de mult

Oficialul companiei subliniaza ca distributia „old fashion” de IT a apus de mult.

„Nu mai poti sa muti cutii si sa ai o afacere sustenabila in IT. Provocarea pentru noi in acest moment este transformarea completa a ofertei in produse cu valoare adaugata. La asta adaugam dezvoltarea canalului SMB din teritoriu. Sunt zone in care partenerii au nevoie de suport mai puternic, iar noi avem posibilitatea si disponibilitatea acordarii acestuia”, spune Alexandru Gheorghiu.

Valoarea pietei de distributie IT&C

In 2015 au existat cresteri importante fata de anul anterior pe aproape toate segmentele, CE 8%, SDA 13%. TC a afisat cea mai mare crestere - de peste 20% - iar IT cea mai mica, aproximativ 3%, conform oficialului companiei.

Trendul ascendent pe segmentul TC l-am resimtit si in 2016 si ne asteptam la o constanta si pe viitor. Nisa care a pierdut cele mai multe procente este Photo, insa nu cred ca este o surpriza pentru nimeni care observa explozia de vanzari in TC. Ca o concluzie, credem ca piata IT din Romania va cunoaste cresteri importante pe soft si servicii, iar pe segmentele hardware si personal computer vor fi cresteri ceva mai mici”, estimeaza oficialul ABC Data.

In ceea ce priveste concurenta acerba pe piata de distributie, Network One Distribution fiind doar un exemplu, Alexandru Gheorghiu spune ca nu considera vechimea ca fiind un factor important.

„Mult mai mult conteaza oamenii si experienta lor, acumulata in decursul anilor. Astfel de oameni lucreaza la ABC Data Distributie, care este parte a unui grup mare – ABC Data – care opereaza pe opt piete din Europa Centrala si de Est. Noi le putem oferi clientilor acces la o gama foarte larga si variata de produse. In Europa Centrala si de Est distribuim peste 220.000 de produse, de la peste 1.000 de branduri”, pluseaza Alexandru, subliniind ca, in regiune, nu exista un distribuitor care sa ofere atat de multe produse.

Citeste si:

Fara sa ofere cifre exacte, reprezentantul filialei locale a ABC Data spune ca evolutia din 2015 a fost de 122% (normala, avand in vedere ca intrarea s-a facut abia in 2014 – n.r.), ritmul incetinind la o evolutie de 79% in prima jumatate a lui 2016.

„Asa cum am spus anterior, piata din Romania este deja saturata si clientii s-au obisnuit sa lucreze cu anumiti distribuitori. O mare provocare pentru noi este sa schimbam aceasta mentalitate. Ceea ce am reusit deja este o confirmare a faptului ca avem o oferta buna si ca intelegem foarte bine nevoile clientilor nostri”, spune reprezentantul companiei.

La inceputul lui 2015, ABC Data se axa mult pe TC (Apple), console si procesoare.

„Cu toate ca nu am minimalizat importanta acestor categorii, am semnat contracte locale de distributie si atentia noastra s-a mutat asupra acestora. In primele categorii acum avem laptopurile, componentele si televizoarele. Aceste schimbari au venit ca o reactie la nevoile partenerilor nostri.

In prezent ABC Data are in Romania 31 de angajati si, pana la finalul anului, vor mai angaja 4 colegi pe vanzari si product management.

Cum se va dezvolta piata de distributie din Romania

Cea mai rapida dezvoltare in portofoliul companiei este in categoriile notebook, desktop, networking si componente. Este o dezvoltare ciudata, avand in vedere ca terminalele mobile au depasit, in retail, vanzarile de laptop-uri – pentru a nu mai vorbi de scaderea constanta a vanzarilor de desktop-uri.

„Piata este interesata de asemenea de produse portabile, dispozitive mici si usor de folosit, conectabile la smartphone. Toate acestea, plus interesul crescut pentru produsele de networking, sunt indicatori ai unei piete ce se maturizeaza de la an la an. Exista o nevoie de necontestat pentru echipamente mai performante pentru conexiunea la Internet, integrate cu dispozitivele mobile. Directia este clara – Cloud”, sustine Alexandru Gheorghiu.

Totodata, compania urmareste sa isi deschida canalele pentru produse alternative – „jucarii, de exemplu”.

Romania se aseamana cel mai bine cu Ungaria, daca sunt luate in discutie programele de parteneriat si mediul online dinamic. „Desigur, un factor important de luat in calcul ar fi mentalitatea, insa ne trebuie o zi de discutie doar pentru acest subiect”, incheie, zambind, managerul comercial al ABC Data.