Sharp (re)ataca piata locala: Intram cu produse inteligente, vrem dublarea cotei

Sharp este, poate, un brand mai putin vizibil in magazinele electroIT din Romania, in ultimii ani intrand intr-un con de umbra in fata unor concurenti precum Samsung, Sony, Bosch sau Arctic. Dupa ce compania asiatica a incheiat insa un contract pe 8 ani cu Vestel, Turcia, lucrurile se vor schimba – in toamna, gigantul nipon va prezenta 267 de produse la IFA, Berlin, urmand sa intre pe piata electrocasnicelor inteligente. Afla dintr-un interviu exclusiv cu Diana Poama, product manager Sharp Electronics, ce planuri are compania in Romania, dar si cum functioneaza relatiile cu retailerii.

In 2016, Sharp a ocupat locul doi pe piata pe segmentul cuptoarelor cu microunde, dupa Samsung, insa pe frigidere, un segment foarte important, cota de piata a companiei este de sub 1%.

“Aici este un cerc vicios – depinzi de distributie care, acum, este in ordine. De anul trecut am inceput sa vindem prin Carrefour, eMag, Flanco, Altex si Auchan. Revitalizam brandul, incepem campanii de PR si actiuni strategice, urmand sa investim in advertising in special in trimestrul patru, dupa IFA”, spune Diana.

De asemenea, tot anul acesta, compania va intra pe piata locala si cu aragaze.

Anul a inceput dificil

Anul a inceput dificil pe piata romaneasca, atat ca urmare a instabilitatii politice, care afecteaza economia, cat si concurenta acerba intre Altex si eMag. “Pentru consumatori, aceasta batalie este foarte buna, insa pentru branduri este dificil sa sustina, pe termen lung si foarte lung, lupta preturilor si actiunilor de marketing perpetue”, subliniaza Diana Poama.

Citeste si:
Nikkei: Foxconn si Sharp investesc 9 miliarde de dolari in China
Nikkei: Foxconn si Sharp...

Pozitionarea produselor presupune costuri si, mai spune managerul Sharp, companiile nu pot sustine toate scaderile de preturi, constant. “Costurile de fabricatie si livrare in Romania sunt mai mari decat alte tari; de exemplu, odata cu cresterea dolarului, dar si a intrarii in faliment a unui transportator major din Asia, costul transportului din China s-a dublat!”, puncteaza Diana.

Chiar si asa, bazandu-se pe actiuni de marketing in digital dar si radio, precum si parteneriate cu jucatori din piata precum eMag sau Altex, Sharp estimeaza dublarea cotei de piata pe electrocasnice albe, pana la 2%, spre final de an.

“Pe microunde vrem sa recuperam marketshare-ul de anul trecut, pe o piata de 450.000 de unitati”.

95% din reclamatii, pe modele entry. “Cel mai…”, sintagma preferata

Romanii nu inteleg, inca, ce anume acopera garantia unui produs. Astfel, de cele mai multe ori, reclamatiile vin in legatura cu elemente care nu intra in garantie – presiunea apei, filtru infundat si asa mai departe.

Citeste si:
Rabla pentru electrocasnice la Auchan: Cum poți obține o reducere...
Rabla pentru electrocasnice...

“Daca nu este o problema generata de produsul in sine, interventia va costa. Din pacate, multi clienti romani nu fac diferenta. Ca o pondere a reclamatiilor, pot spune ca 95% dintre acestea sunt pentru modele entry level”.

Inca o particularitate a romanilor este atractia pentru sintagme care incep cu “Cel mai”. Fie care vorbim de “Cel mai mic pret”, “Cel mai redus nivel de zgomot” sau “Cel mai premiat”, romanii se dau in vant dupa aceasta exprimare.

De asemenea, discount-ul vinde in Romania, de aceea toti retailerii, inclusiv Altex sau eMag, “se bat” pe reduceri. Insa se bat atat de mult, incat romanii au uitat, de fapt, care este pretul REAL al unui produs.

Citeste si:
Vânzări pe marketplace: Principalele avantaje și provocări pentru...
Vânzări pe marketplace: Care...

“Omului nu ii mai este clara valoarea unui produs, pretul real, avand in vedere fluctuatia preturilor. Clientul final poate fi debusolat, nu isi poate da seama cat este tehnologia din acel pret”, considera Diana.

De asemenea, romanii nu gandesc pe termen lung, existand, din pacate, o lipsa de educatie pe piata noastra. “Multi aleg produse care nu economisesc energie atat de mult, atrasi fiind de pretul mai mic. Ar trebui, insa, sa constientizeze ca un produs A+++ aduce, pe termen mediu, economii mult mai mari, recuperandu-si investitia”.

Exista de asemenea si perceptia conform careia o masina de spalat cu capacitate de 9 kg implica faptul ca poti umple masina cu rufe care…cantaresc 9 kg. “Si apoi suna service-ul, spunand ca nu functioneaza. Retailerii incearca sa educe…conteaza insa si cat de mult si cat de priceputi sunt si acestia”.

Intrarea pe tehnologii smart

Din toamna aceasta, compania va introduce primele modele smart in piata locala – frigidere, masini de spalat rufe si vase, aragaz inteligent.

Acestea se vor putea conecta la telefonul mobil, putandu-le controla temperatura sau deschide usile de la distanta. Mai mult, in cazul frigiderelor, de exemplu, poti transforma congelatorul in frigider, daca doresti, sau sa “compartimentezi” temperatura cum doresti tu, in timp ce masinile de spalat vase deschid usile automat cand termina programul. Cuptoarele au presetate zeci de retete, acestea setand temperatura si minutele de incalzire automat.

“Acestea vor costa mai mult decat varfurile de gama, insa nu cu mult – sub 2 digits. Preturile vor depinde de la tara la tara”.

“Concuram impotriva unor branduri cu prezenta de zeci de ani pe piata locala – Bosch, Electrolux, Whirlpool, in timp ce noi suntem de doi ani cu unele produse. Inca avem un drum lung in fata, insa, in mod sigur, vom face diferenta”.

Sharp Romania are, in prezent, 2 oameni la head office si 13 oameni in magazinele Carrefour.

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri