6 Iulie 2007

Google - DoubleClick: joc dublu periculos?



Organizatia Consumatorilor Europeni (BEUC sau Bureau Européen des Unions de Consommateurs), principala organizatie de protectie a consumatorilor la nivel european, a declarat ca priveste cu suspiciune preluarea DoubleClick, o companie de monitorizare a publicitatii online, de catre gigantul Google.

Principalele argumente oferite de organizatie se refera la incalcarea drepturilor private ale Uniunii Europene si limitarea accesului utilizatorilor la continutul Web. Pledoaria initiata de BEUC este precedata de cerintele vehemente ale grupurilor americane privind protectia consumatorilor, de a cerceta amanuntit fuziunea Google-DoubleClick. Aceste grupuri s-au adresat Comisiei Federale Americane de Comert, sustind ca cele doua companii ar avea acces la o multitudine de informatii fara precedent care furnizeaza comportamente ale utilizatorilor vis-à-vis de cautarea online, utilizarea Internetului etc.

Asociatia europeana a solicitat sprijinul Uniunii Europene de a verifica aspectele private din spatele polaritatii Google-DoubleClick, chiar daca cele doua companii nu au cerut aprobarea UE pentru incheierea tranzactiei de 2,29 miliarde euro, a declarat Cornelia Kutterer, consultant juridic al BEUC.

“ Atat Google, cat si DoubleClick au propriile baze de date private. Prin unirea celor doua platforme de informatii, s-ar putea ajunge la violarea intimitatii utilizatorilor”, sustine Kutterer. Reprezentantii BEUC considera ca noua companie formata ar putea exploata cantitati enorme de informatii preluate de la milioanele de utilizatori care dau click in paginile Web sau in aplicatii.

Liderul motoarelor de cautare online, Google, se bazeaza pe datele culese de acele “cookies” folosite pentru a autentifica, a mentine si a urmari actiunile utilizatorilor la fiecare accesare a respectivelor paginilor Web. Compania declara ca aceste informatii ajuta motorul sau de cautare sa inteleaga comportamentul utilizatorilor pentru a livra rezultate mai relevante in viitor.

Politicile privind secretizarea informatiilor detinute de Google sunt cercetate de o comisie europeana destinata protejarii datelor personale pentru a se stabili perioada de maxima pastrare a acestora. Oficialii Google au precizat ca vor reduce termenul de pastrare al datelor confidentiale de la 24 la 18 luni, declarand in plus ca preluarea Double-Click “nu prezinta nici un risc competitiv si ar trebui sa fie aprobata”.

Compania DoubleClick ajuta clientii sa isi plaseze si sa urmareasca online mesaje publicitare, inclusiv in continutul cautarilor, business pe care Google, spre deosebire de competitorii Yahoo si Microsoft, l-a perfectionat continuu, transformandu-l intr-o mina de aur.

Asociatia BEUC atrage atentia insa ca utilizatorii DoubleClick care si-au dat expres acordul preluarii unor date personale nu si-au imaginat transferul acestor date spre Google si includerea acestora intr-o baza care reconstruieste comportamentele si profilurile navigatorilor Web.

Pe de alta parte, asocierea celor doua entitati poate conduce la monopolizarea publicitatii online, asa cum Microsoft pare a monopoliza industria aplicatiilor software. Alte medii dominate ar fi publicitatea afisajelor si bannerelor audio/video, reprezentand punctul forte al DoubleClick, si monopolul pe segmentul cautarii video, consecinta a asocierii Google si YouTube. Consumatorii ar putea ajunge intr-o etapa in care sa nu posede abilitatea reala de a alege alte servicii online decat cele furnizate de Google, fiind nevoiti sa imparta datele personale cu gigantul grup.

Google detine deja 90% din piata germana de cautare online, cu o situatie asemanatoare in Spania, Franta si Marea Britanie. Aceasta putere care se rasfrange asupra pietei creeaza un impact negativ in diversitatea coninutului online, a adaugat organizatia europeana, pretinzand ca e posibil sa se ajunga ca un site sa trebuiasca sa fie parte integranta a retelei Google pentru a fi viabil din punct de vedere comercial.

DoubleClick a fost, de la inceput, miza in confruntarea dintre Microsoft si Google. Odata castigat de Google, razboiul s-a mutat in plan tehnologic, permitand companiei sa mearga mai departe in eforturile de a perfectiona serviciul sau de cautare publicitara online.



Citeste si