In cartea "Outliers: The Story of Success" (2008), Malcolm Gladwell, un specialist in cultura pop, subliniaza in mod expres asupra acestei presupuse diferente ca factor ce a contribuit la problemele cu care se confrunta compania Korean Air.
Compania "Korean Air a inregistrat mai multe prabusiri decat aproape orice alta companie aeriana din lume, intr-o perioada la sfarsitul anilor '90. Cand ne gandim la prabusiri de avioane, ne gandim «O, probabil ca au avioane vechi. Probabil ca au piloti slab formati». Nu. De fapt se luptau cu o mostenire culturala, potrivit careia cultura coreeana este ierarhica. Esti obligat sa fii respectuos cu cei batrani si superiorii intr-un mod care ar fi de neimaginat in Statele Unite", afirma Gladwell.
"Insa Boeing si Airbus creeaza avioane moderne, complexe, care sa fie pilotate de doua peroane egale. Acest lucru functioneaza foarte bine in culturi in care distanta fata de putere este slaba (ca cea americana, in care ierarhiile nu sunt atat de relevante). Dar in culturi in care distanta fata de putere este puternica, este foarte dificil", adauga specialistul.
"Utilizez studiul de caz al unei prabusiri foarte cunoscute in Guam a (unui avion) Korean Air. Zboara, au niste probleme, vremea e proasta. Pilotul comite o eroare, iar copilotul nu il corecteaza. Insa imediat ce Korean Air si-a dat seama ca avea o problema de natura culturala, a rezolvat-o", subliniaza el.
Ziarul american se intreaba daca o asemenea dinamica a afectat pilotul Asiana Airlines, tot o companie sud-coreeana, sau daca nu cumva doi piloti experimentati nu si-au dat seama ca exista o problema.
Citeste si:
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: