5 Ianuarie 2015

Ancheta in Italia privind nava pe pilot automat cu imigranti, al carei ultim proprietar era din Romania



Nava-cargo cu sute de imigranti sirieni la bord, insa fara echipaj, a ajuns in apele teritoriale ale Italiei fara echipaj, fiind pe modul "pilot automat", iar autoritatile italiene incearca sa afle cui apartine cargobotul al carui ultim proprietar cunoscut este o firma din Romania.

Nava-cargo BlueSkyM, sub pavilion moldovean, a sosit miercuri dimineata in portul italian Gallipoli. La bordul navei de 2.200 de tone erau peste 900 de imigranti, cei mai multi sirieni. Patru imigranti au fost gasiti morti la bordul cargobotului, conform Mediafax.

Potrivit ziarului Corriere della Sera, Paza de Coasta italiana nu a gasit la bord niciun membru al echipajului. Nava era in modul "pilot automat" si se deplasa cu viteza constanta de 6 noduri (3 km/h). Unul dintre imigranti a semnalat marti dimineata prezenta unor persoane inarmate la bordul cargobotului. Paza de Coasta elena a intervenit lent, dand asigurari ca nu sunt probleme, dupa care o persoana care s-a prezentat a fi comandantul navei a explicat ca situatia este sub control. Cu toate acestea, nava nu a mentinut cursul declarat - spre portul croat Rijeka -, schimband directia spre sudul Italiei, unde a fost interceptata de Paza de Coasta locala.

Este prima data cand o nava atat de mare ajunge intr-un stat membru al Uniunii Europene avand la bord sute de imigranti extracomunitari, neavand echipaj si fara a se cunoaste proprietarul. Potrivit presei italiene, fiecare dintre cei circa 900 de imigranti a platit cate 5.500 de dolari (4.500 de euro) pentru a ajunge din Orientul Mijlociu in spatiul Uniunii Europene. Un cetatean moldovean aflat la bordul navei a fost arestat in Italia sub acuzatia de transport ilegal de imigranti.

Conform site-ului MarineTraffic.com, ultima inregistrare oficiala a parcursului navei Blue Sky M este in portul turc Korfez (pe 14 decembrie). Cargobotul sosise acolo de la Istanbul (unde fusese pe 10 decembrie). Anterior, nava s-a aflat in portul bulgar Varna (din 16 noiembrie pana pe 8 decembrie). Ultimul proprietar cunoscut al navei este un armator roman. "Vasul a fost al unei firme din Constanta pana acum doua saptamani. Atunci a fost vandut unui sirian, din Siria. Nu mai are nicio legatura cu Romania", a declarat marti Adrian Mihalcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor. Autoritatile italiene inca nu au reusit sa afle numele cetateanului sirian care ar fi cumparat cargobotul.



Citeste si