26 Mai 2022

Constanța nu a făcut față. Ca să nu se ajungă la o criză alimentară mondială, Ucraina va exporta cereale printr-un ”pod feroviar” spre porturile germane



La un pas de o criză alimentară mondială, Ucraina a găsit o soluție pentru a exporta cereale fără să apeleze la porturile românești, aparent incapabile să preia un asemenea volum de mărfuri.

Ucraina încearcă cu disperare să îşi exporte stocurile mari de cereale pe cale rutieră, feroviară şi fluvială pentru a evita o criză alimentară mondială dar nu are nicio şansă să îşi atingă obiectivele dacă Rusia nu ridică blocada asupra porturilor ucrainene de la Marea Neagră, a declarat joi un oficial guvernamental de la Kiev citat de Agerpres

Înainte de invazia rusească, ţara vecină avea capacitatea de a exporta până la şase milioane de tone de grâu, orz şi porumb în fiecare lună însă acum exporturile au scăzut până la 300.000 de tone în luna martie şi 1,1 milioane de tone în aprilie.


Find more statistics at Statista

În acest moment, Ucraina are un surplus de cel puţin 20 milioane de tone de cereale în silozuri şi firma de consultanţă APK-Inform estimează că alte 40 de milioane de tone ar putea fi disponibile la export odată cu viitoarea recoltă din vară.

Ce condiții pune Rusia pentru a ridica blocada din Marea Neagră

Naţiunile Unite încearcă să intermedieze un acord pentru ca Ucraina să poată să îşi exporte cerealele din porturile sale de la Marea Neagră, cum este Odesa. În schimb, Rusia vrea ca în cadrul acestui acord să îi fie ridicate sancţiunile şi de asemenea a acuzat Ucraina că a amplasat mine în apele sale teritoriale.

În lipsa accesului la mare, Ucraina este concentrată pe rutele alternative pentru a atinge obiectivul de a livra două milioane de tone de cereale pe lună.

Citește și: Constanța a devenit vitală pentru transportul cerealelor din Ucraina către alte țări

Ministerul Agriculturii de la Kiev speră să poată trimite 700.000-750.000 de tone de cereale pe lună prin cele două mici porturi de la Dunăre spre România, de unde ar urma să fie livrate mai departe spre Africa de Nord şi Asia. Restul până la două milioane de tone ar urma să fie exportate pe cale rutieră şi feroviară spre Europa.

”Pod feroviar” prin Polonia și Germania

Germania a pus la punct un ”pod feroviar” cu Ucraina pentru a o ajuta să-şi exporte cerealele, a declarat joi viitorul şef al forţelor americane în Europa, generalul Chris Cavoli.

”Credem că există circa 22 milioane de tone de cereale blocate în Ucraina, aşteptând să fie expediate”, a afirmat generalul în Congresul de la Washington, care urmează să-i confirme numirea în fruntea trupelor americane din Europa şi, prin urmare, a forţelor NATO. Portul românesc Constanţa participă la efort, dar capacităţile sale sunt limitate de 90.000 tone zilnic, a explicat generalul Cavoli.

Citește și: Constanța, în cursa pentru a livra cerealele din Ucraina pe piețele mondiale

”Însă Deutsche Bahn (compania feroviară germană) a răspuns recent la apel. Au pus la punct ceea ce ei numesc podul feroviar la Berlinului, pe modelul podului aerian al Berlinului, pentru a rezerva trenuri pentru transportul grâului ucrainean spre Europa de Vest”, a adăugat militarul american.

El a precizat că Deutsche Bahn ”este în curs de a extrage din Ucraina cantităţi masive de cereale în acest moment, via Polonia în direcţia porturilor din nordul Germaniei pentru a fi exportate”.



Citeste si