7 Aprilie 2008

Companiile aeriene low-cost din SUA, amenintate de criza economica si pretul combustibilului

Compania low-cost Skybus Airlines, din SUA, si-a inchis toate operatiunile, sambata, si va cere, saptamana viitoare, protectia legii falimentului, motivand esecul prin costurile ridicate ale combustibilului si criza economica de peste Ocean, relateaza AFP.

Anuntul vine la mai putin de un an de cand Skybus si-a inceput activitatea pe Aeorportul International Port Columbus, cu mai multe oferte de curse cu zece dolari biletul. Situatia economica a companiei s-a inrautatit in ultimele saptamani, a declarat purtatorul de cuvant al Skybus, Bob Tenenbaum. Pretul carburantilor si inrautatirea economiei s-au dovedit a fi piedici insurmontabile pentru compania aeriana, a declarat directorul executiv al Skybus, Michael Hodge.

"Regretam profund aceasta decizie (declararea falimentului, n.r.) si impactul pe care-l va avea asupra angajatilor nostri si asupra familiilor lor, asupra partenerilor si comunitatilor in care operam", a precizat Hodge intr-o declaratie.

Compania efectueaza 74 de zboruri, zilnic, in 15 orase din SUA. Tenenbaum a declarat ca Skybus are aproximativ 350 de angajati in Columbus si 100 de salariati la aeroportul international Piedmont-Triad in Greensboro. Compania americana ofera cel putin 10 locuri la pretul de 10 dolari, la fiecare zbor. Inregistrarea unui bagaj costa 12 dolari, iar prima inbarcare a unui grup costa 15 dolari. "Majoritatea companiilor spun ca bagajele nu se platesc, dar, nu este asa", a spus Tenenbaum. "Taxa de bagaj intra in costul biletului", a precizat reprezentantul Skybus.

Acest anunt se adauga unei serii de vesti proaste pentru companiile aeriene low-cost, care au fost afectate de o economie in scadere, preturi ridicate ale combustibilului si ingrijorari legate de intretinerea aeronavelor.

ATA si Aloha Airlines si-au oprit operatiunile saptamana trecuta, cerand, de asemenea, protectia legii falimentului. Alte doua companii americane Southwest si Delta Airlines si-au anulat, recent, mai multe zboruri, pentru a remedia unele probleme tehnice la anumite aeronave.

Avertisment pentru low-costurile europene

Scumpirea petrolului si temperarea cresterii economice ar trebui sa se resimta in acest an in rezultatele companiilor low-cost europene, ceea ce va duce la o concentrare in sector si chiar la disparitia unor companii, estimau, la inceputul lunii februarie, expertii, citati de AFP.

Cea mai mare companie low-cost, transportatorul irlandez Ryanair, anunta, in 5 februarie, o scadere a profitului net de 27% in al treilea trimestru fiscal (septembrie-decembrie 2007) si perspective pesimiste pentru exercitiul viitor, imagine ce risca sa se repete in randul companiilor de profil.

"Sectorul aeronautic european se confrunta cu o rasturnare de situatie si ar putea suferi o adevarata furtuna, intre cresterea pretului petrolului si cererea slaba a consumatorilor", a estimat directorul general al Ryanair, Michael O'Leary.

Contrar marilor companii traditionale de transport aerian precum Air France - KLM, putine dintre firmele low-cost dispun de posibilitatea aprovizionarii din timp cu petrolul - ceea ce reprezinta o asigurare in caz de scumpire a titeiului. Sigura companie low-cost care face exceptie este Easyjet, ale cararei nevoi in combustibil sunt deja asigurate in proportie de 40% pentru anul 2008.

Companiile low-cost se adreseaza unor clienti care acorda mare atentie pretului si dispun, astfel, de o marja de manevra ingusta pentru a transfera costurile mai mari cu combustibilul in pretul biletelor. In plus, temperarea cresterii economice ar putea in egala masura sa se resimta in bugetele de calatorie ale clientilor.



Citeste si