Companiile aeriene low-cost din SUA, amenintate de criza economica si pretul combustibilului
Anuntul vine la mai putin de un an de cand Skybus si-a inceput activitatea pe Aeorportul International Port Columbus, cu mai multe oferte de curse cu zece dolari biletul. Situatia economica a companiei s-a inrautatit in ultimele saptamani, a declarat purtatorul de cuvant al Skybus, Bob Tenenbaum. Pretul carburantilor si inrautatirea economiei s-au dovedit a fi piedici insurmontabile pentru compania aeriana, a declarat directorul executiv al Skybus, Michael Hodge.
"Regretam profund aceasta decizie (declararea falimentului, n.r.) si impactul pe care-l va avea asupra angajatilor nostri si asupra familiilor lor, asupra partenerilor si comunitatilor in care operam", a precizat Hodge intr-o declaratie.
Compania efectueaza 74 de zboruri, zilnic, in 15 orase din SUA. Tenenbaum a declarat ca Skybus are aproximativ 350 de angajati in Columbus si 100 de salariati la aeroportul international Piedmont-Triad in Greensboro. Compania americana ofera cel putin 10 locuri la pretul de 10 dolari, la fiecare zbor. Inregistrarea unui bagaj costa 12 dolari, iar prima inbarcare a unui grup costa 15 dolari. "Majoritatea companiilor spun ca bagajele nu se platesc, dar, nu este asa", a spus Tenenbaum. "Taxa de bagaj intra in costul biletului", a precizat reprezentantul Skybus.
Acest anunt se adauga unei serii de vesti proaste pentru companiile aeriene low-cost, care au fost afectate de o economie in scadere, preturi ridicate ale combustibilului si ingrijorari legate de intretinerea aeronavelor.
ATA si Aloha Airlines si-au oprit operatiunile saptamana trecuta, cerand, de asemenea, protectia legii falimentului. Alte doua companii americane Southwest si Delta Airlines si-au anulat, recent, mai multe zboruri, pentru a remedia unele probleme tehnice la anumite aeronave.
Avertisment pentru low-costurile europene
Scumpirea petrolului si temperarea cresterii economice ar trebui sa se resimta in acest an in rezultatele companiilor low-cost europene, ceea ce va duce la o concentrare in sector si chiar la disparitia unor companii, estimau, la inceputul lunii februarie, expertii, citati de AFP.
Cea mai mare companie low-cost, transportatorul irlandez Ryanair, anunta, in 5 februarie, o scadere a profitului net de 27% in al treilea trimestru fiscal (septembrie-decembrie 2007) si perspective pesimiste pentru exercitiul viitor, imagine ce risca sa se repete in randul companiilor de profil.
"Sectorul aeronautic european se confrunta cu o rasturnare de situatie si ar putea suferi o adevarata furtuna, intre cresterea pretului petrolului si cererea slaba a consumatorilor", a estimat directorul general al Ryanair, Michael O'Leary.
Contrar marilor companii traditionale de transport aerian precum Air France - KLM, putine dintre firmele low-cost dispun de posibilitatea aprovizionarii din timp cu petrolul - ceea ce reprezinta o asigurare in caz de scumpire a titeiului. Sigura companie low-cost care face exceptie este Easyjet, ale cararei nevoi in combustibil sunt deja asigurate in proportie de 40% pentru anul 2008.
Companiile low-cost se adreseaza unor clienti care acorda mare atentie pretului si dispun, astfel, de o marja de manevra ingusta pentru a transfera costurile mai mari cu combustibilul in pretul biletelor. In plus, temperarea cresterii economice ar putea in egala masura sa se resimta in bugetele de calatorie ale clientilor.