28 Ianuarie 2010
Sefii de companii, mai optimisti. Mai multe locuri de munca?
Dupa ce au depasit teama de o recesiune prelungita, directorilor executivi le-a revenit increderea in relansarea economica viitoare, dovedind ca au lasat in urma asteptarile sumbre din urma cu un an, potrivit celei de a 13-a editii a raportului PricewaterhouseCoopers (PwC) Annual Global CEO Survey.
40% dintre executivi intentioneaza sa sporeasca personalul companiilor lor
In plus, actuala editie a raportului arata ca doar 25% dintre directorii executivi intentioneaza sa efectueze disponibilizari pe parcursul acestui an, cu aproape jumatate mai putin decat cei care au efectuat disponibilizari in ultimele 12 luni.
In regiunea Asia-Pacific si in Canada aproape jumatate dintre directorii executivi intentioneaza sa majoreze numarul de salariati in 2010, aceasta cifra depasind 60% in Brazilia. La polul opus, aproape o cincime dintre directorii executivi din Marea Britanie au declarat ca se asteapta sa majoreze numarul de angajati cu mai mult de 8% in 2010.
Per total, raportul PwC a aratat ca 81% dintre directorii executivi din intreaga lume sunt increzatori in perspectivele companiilor lor in urmatoarele 12 luni, numai 18% ramanand pesimisti. Spre comparatie, in urma cu un an, 64% dintre executivi se declarau optimisti, iar 35% dintre acestia erau pesimisti. 31% dintre executivi au declarat ca sunt « foarte increzatori » in privinta perspectivelor pe termen scurt, cu 10% mai mult decat anul trecut atunci cand s-a inregistrat cel mai scazut nivel al increderii de cand se realizeaza studiul PwC. Rezultatele raportului au fost date publicitatii la reuniunea anuala a Forumului Economic Mondial de la Davos.
Diferentele s-au estompat
Spre exemplu, in America de Nord si Europa Occidentala aproape 80% dintre sefii de companii erau increzatori in perspectiva cresterii in acest an. In schimb, nivelul de incredere era de 91% in America Latina si China/Hong Kong, si de 97% in India.
Pe termen lung, la nivel global diferentele s-au estompat, mai mult de 90% dintre directorii executivi declarandu-se increzatori in cresterea economica in urmatorii trei ani.
Aceste rezultate, care coincid cu inceputul unui nou deceniu, sunt aproximativ la acelasi nivel cu cele inregistrate de raportul PwC din anul 2000.
Numai ca in urma cu 10 ani rezultatele pentru economiile dezvoltate si cele emergente se aflau intr-un raport inversat, respectiv 42% dintre executivi din America de Nord fiind extrem de optimisti - de doua ori mai multi decat in Asia.
Temeri cu privire la viitor
Mai multi sefi de companii sunt “extrem de preocupati” de supra-reglementare (27%) in raport cu orice alta amenintare pentru cresterea afacerilor.
Alte pericole potentiale includ instabilitatea pietelor de capital si volatilitatea cursului de schimb.
La celalalt capat al spectrului, preocuparile privitoare la terorism si la calitatea infrastructurii au fost citate de mai putin de o treime dintre directorii executivi ca amenintari pentru crestere.
Relatia ambigua cu organismele de supraveghere
Mai bine de doua treimi dintre sefii de companii s-au pronuntat impotriva ideii ca guvernele ar fi redus povara reglementarii excesive.
Acestia s-au opus de asemenea ideii detinerilor statului in sectorul privat, chiar si in cele mai dificile perioade economice - aproape jumatate au fost de acord ca interventia statului ajuta la stabilizarea unor anumite industrii in timpul unei crize.
Directorii executivi din doua sectoare industriale care au primit ajutor considerabil din partea statului in timpul crizei - producatorii auto si bancile - au fost printre cei care au apreciat cel mai mult implicarea statului in perioadele de dificultati economice.
In acelasi timp, managerii au fost increzatori cu privire la eforturile guvernelor de a rezolva riscurile sistemice care ar putea conduce spre o alta criza economica - 65% dintre cei chestionati au fost de acord cu ideea ca o buna cooperare in zona reglementarii va diminua riscurile sistemice.
Combaterea efectelor recesiunii
Increderea publica si comportamentul consumatorului
Mai mult de unu din patru sefi de companii este de parere ca reputatia industriei lor a fost afectata in timpul recesiunii. Maximul s-a inregistrat in sfera bancara si a pietelor de capital unde 61% dintre executivi au spus ca s-a inregistrat o scadere a increderii publice in acest sector.
Aproape jumatate dintre managerii chestionati sunt preocupati de faptul ca recesiunea a provocat o schimbare permanenta in comportamentul consumatorilor. Cei mai multi spun ca acestia vor da o importanta mai mare reputatiei sociale a unei companii (64%), vor consuma mai putin si vor economisi mai mult (63%), sau se vor implica mai mult in dezvoltarea produselor (60%).