23 Februarie 2012
Anomaliile sistemului fiscal: Cum isi fura statul singur caciula
Este binecunoscut faptul ca sistemul fiscal din Romania are o o multime de hibe. Totusi, multe dintre legile date de stat sunt practic invitatii la evaziune sau in cel mai fericit caz nu fac decat sa incurce Fiscul, in loc sa ii usureze lupta cu evazionistii. Citeste cateva dintre cele mai cunoscute anomalii din fiscalitatea romaneasca.
Discriminarea persoanelor juridice in cazul impozitului pe cladiri
O persoana fizica care detine o cladire plateste anual un impozit derizoriu, in timp ce o firma trebuie sa achite catre Fisc 1,5% din valoarea contabila a imobilului.
Majoritatea avocatilor si specialistilor din domeniul fiscalitatii considera ca ar fi mai corect sa se faca distinctia intre cladirile folosite in scop comercial si locuinte.
Statul cere reevaluarea cladirilor, dar nu tine cont de criza
O cladire care nu a fost reevaluata in ultimii trei ani este supusa unui impozit cuprins intre 10% si 20%.
Impozitul mare pe cladiri nereevaluate are si el o origine in istorie: inflatia. In anii cu inflatie mare exista un interes al autoritatilor locale pentru ca imobilele sa fie reevaluate, dar in conditiile in care nu mai avem parte de rate ale inflatiei cu doua cifre, iar criza a muscat adanc din valoarea cladirilor noi, prevederea merge in defavoarea statului, care va incasa mai putini bani.
Practic, in timp de criza, nereevaluarile ar trebui stimulate.
Fiscul pune bete in roate antreprenorilor corecti in cazul vanzarii SRL-urilor
Legea introdusa la 1 iulie 2010 prevede faptul ca nu poti sa instrainezi partile sociala ale unui SRL decat dupa ce publici hotararea in Monitorul Oficial si astepti sa treaca perioada de 30 de zile.
Problema este ca legea permite oricarui creditor sa se opuna, ceea ce inseamna ca un antreprenor corect poate fi blocat in instanta prin rea vointa. In schimb, un evazionist nu ar fi incurcat pentru ca are la dispozitie cel putin doua mijloace prin care sa poata vinde firma.
Fie majoreaza capitalul social cu o suma derizorie si aduce ca asociat un tert si apoi poate sa o vanda acestuia, pentru ca legea nu interzice decat vanzarea catre terti. De asemenea, un evazionist poate sa transforme SRL-ul in SA si rezolva din nou problema, intrucat perioada de opozitie se aplica decatin cazul societatilor cu raspundere limitata.
Registrul operatorilor intracomunitari nu descurajeaza evaziunea
Astfel, statul vrea sa reduca evaziunea fiscala in cazul firmelor care fac operatiuni intracomunitare cu scopul de a beneficia de rambursari ilegale de TVA.
Totusi, masura este inutila, intrucat nu se aplica decat la firmele noi si nu mai este valabila daca o firma isi schimba conditiile de autorizare.
Spre exemplu, cineva poate sa isi faca o firma de consultanta si sa o inregistreze pe o persoana fizica care nu are nicio problema cu Fiscul. ANAF isi da acordul pentru infiintarea firmei si elibereaza codul de inregistrare ca platitor de TVA.
A doua zi, respectiva persoana fizica vinde firma catre un evazionist, acesta schimba obiectul de activitate si ramane cu acel cod de platitor de TVA. Ca urmare, un evazionist poate beneficia de rambursari ilegale de TVA, pentru ca in cazul acestei scheme financiare el nu mai trebuie sa se inregistreze, cum ar fi fost normal daca legea era bine facuta.
Masurile de control indirect sunt frap in ochii FMI
Problema in cazul acestei masuri este ca nu exista un punct de referinta, mai exact statul nu are o situatie initiala a averilor.
Ca urmare, un evazionist poate sa spuna ca a facut averea acum 12-15 ani. Mai mult, poate chiar sa recunoasca ca a facut averea din evaziune, intrucat infractiunea s-a prescris.
Fiscul ar fi trebui sa ceara depunerea unor declaratii de patrimoniu si abia dupa aceea, avand un punct de referinta, sa aplice masurile de control indirect.
Vom fi taxati daca folosim masina de serviciu in scop personal
Codul Fiscal mentioneaza obligatia de a calcula beneficiile folosirii unui activ din patrimoniul firmei in scopul personal al angajatului, iar in cazul unui autovehicul acest lucru se poate calcula pe baza unei foi de parcurs, pe care orice sofer al unei masini de firma ar trebui sa o aiba la el.
Din acest an, angajatii care folosesc masina de serviciu si in scop personal risc sa plateasca contributii sociale si pentru acest beneficiu. Practic, odata calculate, beneficiile utilizarii unei masini de serviciu se adauga la celelalte venituri salariale pentru a forma baza de impozitare.
Totusi, firmele vor putea sa eludeze legea, in timp ce statul ar trebui sa cheltuieasca prea multi bani pentru a dovedi neregulile in cazul firmelor.
Balbaiala cu centralele eoliene: sa fie sau nu taxate precum cladirile?
Legislatia reglementeaza doar centralele termice si hidroelectrice si nu are prevederi speciale in ceea ce priveste cele eoliene.
Aici apare si neclaritatea, speculata de unele comunitati locale care percep taxe locale ca si cum centralele eoliene ar fi cladiri, adica un impozit de 1,5% din valoarea contabila a acestora.
Ca urmare, desi statul vrea sa incurajeze investitiile in energia verde, legislatia fiscala descurajeaza investitorii.