15 Octombrie 2012

Legislatia achizitiilor publice: ce probleme avem si cum le putem indrepta?



Legislatia achizitiilor publice necesita perfectionare si flexibilizare in Romania, dar modificarile propuse de autoritatea de reglementare in acest domeniu ar putea sa rezolve cateva dintre problemele identificate de casa de avocatura Zamfirescu Racoti Predoiu (ZRP) intr-un raport.

Conditiile de participare excesive

Raportul Zamfirescu Racoti Predoiu (ZRP) identifica cateva probleme actuale in derularea procedurilor de achizitie publica in Romania.

Stabilirea unor conditii de participare excesive raportat la obiectul contractului preconizat este astfel una dintre piedicile principale pe care le intampina operatorii economici.

"Prin mecanismul achizitiilor publice se doreste ca cea mai buna oferta tehnica si financiara sa castige, dar modul in care sunt definite criteriile de participare stabileste sfera participantilor", a explicat Cosmin Vasile, partener ZRP.

Totusi, Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP) vrea sa rezolve printr-un act normativ aceasta situatie si sa impuna autoritatilor contractante sa includa toate cerintele de calificare in fisa de date.

"Se doreste astfel evitarea ascunderii anumitor criterii de calificare pentru a nu fi verificate de ANRMAP si evitarea unor conditii restrictive ascunse", arata casa de avocatura.

Estimarea gresita a valorii contractului

O alta problema in cazul achizitiilor publice tine de estimarea unei valori a contractului care depaseste valoarea corecta, ceea ce conduce la considerarea ofertelor participantilor ca fiind neobisnuit de scazute.

In prezent, daca oferta unui participant la licitatie este sub 85% din valoarea estimata a contractului, autoritatea contractanta descalifica oferta pentru ca o considera neobisnuit de scazuta.

Insa, printre modificarile asteptate se numara si modificarea cotei de la care pretul ofertat poate fi considerat neobisnuit de mic, de la 85% la 70%.

Oricum, s-a observat ca, in practica, autoritatile au in vedere preturile maximale practicate pe piata.

Ineficienta cailor de atac

Specialistii casei de avocatura au mai subliniat ca o alta problema a mecanismului de achizitii publice romanesc tine de ineficienta unor cai de atac in anumite situatii, in contextul necorelarii anumitor dispozitii legale.

O persoana care se considera vatamata de un act al autoritatii contractante in cadrul procedurii de achizitie publica poate sa formuleze o contestatie la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC), pentru ca ulterior, daca contestatia este respinsa, decizia CNSC sa poata fi atacata cu plangere.

Potrivit raportului CNSC, anul trecut au fost inregistrate 6.000 de contestatii care vizeaza contracte in valoare de 13 miliarde euro. De asemenea, din cele 6.000 de decizii pronuntate de CNSC, doar 763 (12,72%) s-au prelungit cu plangeri.



Confuzii intre criteriile de calificare si continutul ofertei tehnice

Un alt aspect problematic al achizitiilor publice este faptul ca apar unele confuzii pe care le fac autoritatile intre criteriile de calificare si continutul ofertei tehice, ceea ce are drept consecinta respingerea unor oferte in mod gresit ca inadmisibile.





Citeste si