3 Ianuarie 2013

Guvernul are planuri mari cu fiscalitatea. Ce vor insa specialistii in 2013?



Complexitatea sistemului fiscal nu este o problema specific romaneasca, dar este nevoie cu siguranta de reducerea birocratiei si de a face mai acesibila legislatia. Nou Guvern a anuntat in programul de guvernare o serie de masuri de relaxare cantitativa, dar a vorbit prea putin despre partea calitativa. Ce vor consultantii fiscali de la 2013 cand este vorba de simplificarea fiscalitatii?

Alin Chitu, Tax Senior Manager la Tuca Zbarcea & Asociatii Tax S.R.L.

In rapoartele emise sub egida Bancii Mondiale, Romania ocupa un loc codas din perspectiva usurintei de conformare voluntara la plata impozitelor. Alin Chitu, tax senior manager la casa de avocatura Tuca Zbarcea & Asociatii Tax S.R.L., identifica doua probleme majore a caror rezolvare ar simplifica si eficientiza in mod semnificativ sistemul de impunere al prelevarilor catre bugetul de stat.

Prima ar fi continuarea consolidarii sistemului de percepere/administrare avand drept obiectiv eficientizarea raportarilor (cum ar fi diminuarea numarului de declaratii si frecventa depunerii acestora, introducerea unui sistem forfetar de taxe sau contributii in cazul micilor intreprinzatori). De asemenea, tot in domeniul administrarii este nevoie de o continuare a dezvoltarii sistemului de plati electronice.

"Pe de alta parte, consider ca este nevoie de o profesionalizare si eficientizare mai ales din lumina evolutiei tehnologice a organelor de control. Sistemul de remuneratie din sectorul de stat in acest domeniu face alegerea si continuarea unei cariere in acest domeniu foarte putin interesanta pentru indivizii cu pregatirea necesara exercitarii unor atributii cu o asemenea responsabilitate", spune Chitu.

A doua problema este aceea a cadrului legislativ care reglementeaza sistemul fiscal. Intrucat economia este in continua dezvoltare, sistemul fiscal trebuie conceput astfel incat sa afecteze cat mai putin activitatea economica a contribuabililor, dar in acelasi timp sa poata asigura finantarea bugetului de stat.

Astfel, chiar daca prevederile din Codul Fiscal au suferit o serie de modificari avand menirea de a oferi o mai multa claritate, de cele mai multe ori se urmareste doar obiectivul aparatului administrativ fara a se avea in vedere si impactul asupra contribuabilului.

Dan Schwartz, managing partner RSM Scot

Si Dan Schwartz, managing partner RSM Scot, este de parere ca cel mai important lucru pentru anul acesta ar fi mentinerea cotei unice, concomitent cu girja pentru stabilitatea legislatiei fiscale.

"In acest sens cred ca ar trebui ca modificarile de legislatie fiscala sa fie facute doar cu scopul de a corecta erori sau inadvertente ale legislatiei actuale, fara sa produca cutremure legislative, care sa puna mediul de afaceri in imposibilitatea practica de a-si face planuri de afaceri rezonabile si realiste", a spus Schwartz.

De asemenea, ar trebui eliminate cit mai multe bariere birocratice in special in domeniul TVA si al accizelor, bariere care deja au generat probleme din partea Comisiei Europene.



Irinel Niculeasa, Niculeasa Law Office

Si avocatul Irinel Niculeasa, fondator al Niculeasa Law Office, face apel la simplificarea modalitatii de plata a taxelor si impozitelor si la extinderea pana la uniformitate a contului unic.

"De principiu, cred ca fiscalitatea de la noi sufera nu neaparat de dimensiunea taxelor ci de birocratia administrativa a gestionarii acestora. Reducerea birocratiei poate insemna: plata intr-un cont unic transparenta informationala – accesul la informatii online, etc. Mi-as dori sa asistam la schimbare a mentalitatii administrative", a adaugat Niculeasa.

Claudia Stanciu-Stanciulescu, Partener TPA Horwath Romania

Claudiua Stanciu-Stanciulescu, partener TPA Horwath, crede ca fiscalitatea nu poate fi simpla in zilele noastre, dar intelegerea ei trebuie sa se faca pornind de la masuri de implementare, relativ, simple.

"Nu de putine ori am ajuns la concluzia ca legiuitorul este un pur teoretician. Acesta nu stie ce ce intampla in practica si asterne pe hartie niste masuri fara coerenta si fara aplicabilitate, uneori. Oare nu se poate ca cei care lucreaza la redactarea legilor sa petreaca timp, din cand in cand, intr-o companie privata, sa vada cu ce probleme reale se confrunta cei care au de intocmit si depus niste declaratii fiscal, in conditiile in care trebuie sa ramana eficienti si sa si ia decizii strategice de afaceri", se intraba specialistul de la TPA Horwath.

Claudia Stanciu-Stanciulescu se indoieste ca taranul care isi lucreaza pamantul se va duce sa-si impoziteze veniturile doar pe motiv ca s-a micsorat cota TVA de la 24% la 9%, sau ca se incadreaza la un nivel de impozitare de 12% in loc de 16%.

"Accentul trebuie pus pe educatia fiscala, precum si pe respectarea legilor existente, pe masuri dure la adresa celor care nu respecta legea fiscala, atentie, educati fiind in acest sens", concluzioneaza ea.

Dinu Petre, partener Cunescu, Balaciu si Asociatii - membru NEXIA

Avand in vedere ca taxa pe valoarea adaugata este cea mai importanta resursa bugetara, Dinu Petre, partenerul firmei de avocatura Cunescu, Balaciu si Asociatii, se declara un sustinator al masurilor de simplificate mai ales in cazul aplicarii TVA.

"Taxarea inversa in zonele cu incidenta mare a evaziunii fiscale insotita de o reducere a TVA in general precum si o reducere drastica a TVA la alimente ar aduce in final sume mai mari colectate la buget. Totodata, cota unica de impozitare trebuie mentinuta insotita de masuri care sa scoata la suprafata venituri sustrase de la impozitare din cauza sarcinii fiscale extrem de mari. Ma refer in special la veniturile din salarii si activitati dependente. In cazul acestor venituri cote mai scazute ale contributiilor la fondurile de sanatate si asigurari sociale ar determina in termen mediu un grad de conformare fiscala mai ridicat", explica Dinu Petre.

Gabriel Sincu, partener Mazars Romania

Cele mai importante doua puncte in vederea simplificarii fiscalitatii in opinia lui Gabriel Sincu, partener in cadrul Mazars Romania, ar fi generalizarea cotei unice prin eliminarea tuturor exceptiilor si tratamentelor preferentiale si, in al doilea rand, reasezarea contributiilor sociale prin aplicarea lor pe toate categoriile de venituri ale persoanelor fizice si plafonarea bazei de calcul la nivelul a trei salarii medii pe economie.

Marius Ionescu, Partener NNDKP Consultanta Fiscala

Si Marius Ionescu, partener NNDKP, atrage atentia ca mentinerea cotei unice de 16% ar fi cu siguranta benefica mediului de business, la fel si plafonarea bazei impozabile pentru contributia la sanatate.

"Similar, plafonarea bazei impozabile la CAS ar fi un gest de normalitate, care ar tine cont de faptul ca beneficiile fiecarui contribuabil sunt aceleasi. Scaderea contributiilor sociale, anuntata ca intentie in aceasta primavara, ar fi de asemenea de bun augur", completeaza Ionescu.


Citeste si