11 Ianuarie 2013

Punem la zid forfetarul. Cat de solide sunt argumentele Guvernului?



Guvernul ar putea sa introduca in curand impozitul forfetar pentru anumite tipuri de servicii, aducand in sustinerea lui o serie de motive. Constatam ca aceste argumente sunt fragile si ne pot duce la gandul ca introducerea forfetarului "este exclusiv o masura politica, fara nicio fundamentare teoretica si economica".

Simplificarea activitatii de control fiscal

Dupa cum a fost prezentat de catre cabinetul ministrului delegat pentru IMM-uri, Turism si Mediu de Afaceri, impozitul forfetar presupune plata unei sume fixe pentru anumite categorii de contribuabili.

In aceste conditii, ne putem gandi ca nu ar mai fi necesara realizarea calcului de impozit pe profit, desi acest lucru nu a fost clar mentionat pana la acest moment.

Prin urmare, atat Fiscul, dar si contribuabilii nu ar mai trebui sa investeasca resurse materiale si de timp in acest scop. Mai exact, nu ar mai fi necesara analiza fiscala amanuntita a elementelor ce ar putea fi considerate deductibile sau nedeductibile, impozabile sau neimpozabile.

De asemenea, activitatea de control fiscal ar fi si ea mult simplificata pentru societatile care aplica impozitul forfetar, deoarece nu ar mai fi necesara o analiza amanuntita a impozitului pe profit calculat de contribuabil.

Avocatul Madalin Niculeasa, fondatorul Niculeasa Law Office, atrage atentia ca acest gen de impozit ar trebui aplicat pentru intreaga societate, daca se constientizeaza nevoia de simplificare administrativa.

"Nu inteleg motivul economic, respectiv juridic, pentru care acest gen de impozit se aplica doar unei anumite parti din economie. Daca se constientizeaza la nivel politic nevoia de simplificare administrativa, de ce nu se face lucrul acesta fata de intreaga economie si doar fata de o parte a acesteia?", se intreaba Niculeasa.

Firmele vor putea sa faca profit, pe care sa il foloseasca pentru dezvoltare

Oficialii ministerului considera ca acest tip de impozit va da posibilitatea evidentierii veniturilor in mod corect si realizarea de profit in vederea repartizarii pentru dezvoltare sau dividende, de catre intreprinzatori.

Dar, luand in considerare ca impozitul forfetar nu va fi corelat cu profitul realizat de societate, este greu de estimat daca acesta va avea un impact pozitiv sau negativ asupra contribuabililor.

Mai mult, avand in vedere experienta anilor trecuti in care a fost impus impozitul minim si numarul mare de societatiti care si-au incetat activitatea, exista o mare doza de scepticism cu privire la beneficiile contribuabililor aduse de introducerea unui astfel de impozit, cu toate ca ministrul delegat Maria Grapini a tinut sa sublinieze ca forfetarul va fi diferit de impozitul minim introdus pe mandatul de la Finante a lui Pogea.

"Asemenea impozitului minim introdus de guvernarea trecuta si acest impozit se va dovedi doar o masura politicianista, de scurta durata, fara niciun efect in economia reala. Teoretic, aceasta modalitate de determinare a impozitului nu este ceva iesit din comun, insa modalitatea politicianista de prezentare a acestuia este deosebita. Orice s-ar spune, exista o asemanare intre acest impozit forfetar si impozitul minim", apreciaza Madalin Niculeasa.



Reducerea coruptiei in activitatea de control fiscal

In mod normal, claritatea impunerii unei sume fixe nu ar trebui sa mai lase loc pentru interpretari in cadrul activitatii de control, motiv pentru care o consecinta a introducerii acestui impozit ar putea fi, in practica, reducerea abuzurilor existente.

Totusi, avocatul de la Niculeasa Law Office puncteaza faptul ca sarcina administrativa fiscala este o problema pentru intreaga economie si nu doar pentru anumite sectoare. De fapt, aceasta este o afectiune cronica in fiscalitatea romaneasca, mai exact modalitatea birocratica de administrare a taxelor si impozitelor.

"Institutiile de control ale statului trebuie eficientizate nu prin simplificarea obiectului muncii ci prin educarea acestora. Din pacate multe probleme sunt determinate de aceste organe de control care abordeaza sarciniile de serviciu fara
responsabilitate. Daca se recunosc aceste realitati atunci efectele trebuie sa fie pentru intreaga economie si nu doar pentru anumite sectoare de activitate. In activitatea mea am intalnit, din partea statului, mai multa prostie decat coruptie, ori fata de acest lucru nu se face nimic", spune Niculeasa.

Etica si echitate pentru mediul de afaceri

In ceea ce priveste etica si echitatea pentru mediul de afaceri, adica unul dintre motivele pe care le invoca Guvernul in sprijinul acestui impozit, Codul Fiscal prevede si principiul neutralitatii masurilor fiscale in raport cu diferitele categorii de contribuabili.

Astfel, trebuie asigurate conditii egale tuturor contribuabililor indiferent de categoria din care apartin, forma de proprietate sau rezidenta. Daca impozitul forfetar ar fi aplicabil doar unei categorii de contribuabili (prestatorii de anumite servicii), este discutabil daca principiul privind neutralitatea este respectat.

Si la acest capitol, avocatul Madalin Niculeasa se declara impotriva, intrucat nicio lege din lumea aceasta, respectiv nicio constitutie, nu obliga o intreprindere sa desfasoare activitate economica pentru a plati impozite.

"Se pune caruta inaintea boilor, deoarece impozitul este un rezultat conditionat si nu un scop in sine. Nimeni nu munceste pentru a plati impozit. Ideea cu solidaritatea economica si cu obligatia de a plati impozite orice s-ar intampla este depasita inclusiv in doctrina socialista. Literatura franceza a dezvoltat principiul libertatii de gestiune in acord cu care orice intreprindere este libera sa dispuna de activele si veniturile sale cum doreste atata vreme cat face lucrul acesta cu buna credinta si nu in scopul eludarii fiscului", completeaza avocatul.

In concluzie:impozitul forfetar este exclusiv o masura politica

Avocatul Madalin Niculeasa avertizeaza ca motivele folosite de Guvern (enumerate in precedentele 4 slide-uri) pentru a sustine acest impozit sunt atat de generale incat releva faptul ca este exclusiv o masura politica, fara nicio fundamentare teoretica si economica.

"Eu inca astept ziua in care instanta constitutionala de la noi va incepe sa analizeze in profunzime, atat cantitativ, dar si calitativ sistemul de impuneri din Romania; ceea ce a facut Consiliul Constitutional in Franta", concluzioneaza Niculeasa.



Citeste si