Sursa foto: Inghetata Moritz Eis/Moritz Eis

Inovarea nu vine niciodata dintr-o copie.

"Am parasit domeniul bancar in 2007, apoi am lucrat la un fond de private equity in Romania. Dupa trei ani la fond mi-am dat seama ca vreau sa lucrez pe cont propriu. In 2011 am avut un an intreg sa reflectez asupra aceea ce voi face. Prima oara am crezut ca ma voi apuca de un business cu produse de patiserie. Dar, in timp ce eram in Viena, prin octombrie 2011, am vazut o coada mare la un magazin de inghetata. «Interesant. Ia sa incerc», mi-am zis. Am inceput sa ma gandesc la inghetata, am mers si la targuri in Italia. Dar cred ca inovarea nu vine niciodata dintr-o copie. ", imi povesteste acum Moritz Fried, care a fondat Moritz Eis, o companie de inghetata facuta 100% din ingrediente naturale.

Sursa foto: Moritz Fried in Centrul Vechi din Bucuresti/Moritz Eis

Fried a ales sa deschida compania in Serbia, la sfarsitul lui martie 2012. A inceput cu un mic magazin in Belgrad, iar in octombrie 2012 am deschis un magazin mare in centrul capitalei sarbe. Apoi a deschis alte gelaterii in Belgrad si Novi Sad, dar si in Muntenegru, intr-un port in apropiere de Kotor si in Budva.

"Am vrut sa fac ceva de care sunt cu adevarat pasionat. Toata lumea vrea sa faca bani usor, dar nu cred ca poti face bani usor. Am vrut sa creez ceva nou care sa imi permita sa ma si distrez. Nu pot sa am succes daca angajatii mei nu sunt fericiti", spune Moritz Fried.

Sursa foto: Moritz Eis

A treia tara a fost Chile, unde a deschis in ianuarie 2015. In Romania a deschis la sfarsitul lui iunie 2015, in zona Floreasca si in Metropolis Center, iar in august in Cluj. In total, a investit peste 1 milion de euro, bani proveniti din imprumuturi si economii proprii, in cele 22 de puncte de vanzare din Romania, Serbia, Muntenegru si Chile. In Romania, spre exemplu, a investit 300.000 euro pana acum si are in plan sa deschida un magazin de inghetata Moritz Eis in unul dintre mall-uri. Planuri de extindere mai are si pentru Chile, unde este cald tot timpul anului, si unde il are ca partener de business pe americanul Douglas Tompkins, fondator al The North Face, companie de articole sportive. In total, are 69 de angajati in cele patru tari, din care 11 in Romania.

Sursa foto: Moritz Fried (stanga) si echipa din Bucuresti/Moritz Eis

Citeste si:

Desi are gelaterii in atatea locuri, Moritz Fried isi petrece cea mai mare parte a timpului in Romania, unde face naveta cu trenul, la vagonul de dormit, intre Bucuresti si Cluj. In plus, ii plac sarmalele, mai mult decat mititeii, si este pasionat de arta etnografica, asa ca din cand in cand viziteaza Muzeul Taranului Roman. Antreprenorul austriac vorbeste fluent engleza si spaniola, insa se descursa destul de bine in limba romana.

De ce nu are magazine in Austria

"De ce nu Austria? Imi place sa dezvolt business-uri in tari in care vremea este buna si fetele frumoase", glumeste initial Moritz Fried. Apoi continua cu argumentele obiective: in Austria vremea este mai rece in general decat in Romania plus ca tara sa natala este suprasatura de produse de lux. "Pentru mine este mai bine sa merg pe piete virgine, inclusiv Bulgaria sau Ucraina. Viena este ca Paris acum, oriunde gasesti branduri de lux si este foarte dificil sa reusesti. Aici (n.r. Romania), oamenii au inceput deja sa vorbeasca despre inghetata Moritz Eis, in Viena oamenii nu ar fi vorbit, pentru ca sunt multe alte lucruri care le-ar fi atras atentia", explica antreprenorul austriac.

Sursa foto: Inghetata cu aroma de cacao/Moritz Eis

De aceea, a pariat pe Serbia, Romania, Muntenegru si Chile. Moritz Eis are momentan 16 arome, iar combinatia dintre piersica si busuioc este cea care mi-a atras atentia in mod deosebit. Intr-o zi buna, Moritz Fried vinde 150 kg de inghetata in Belgrad. Aici, preturile pornesc de la 1,3 euro/cupa de inghetata, mai ieftin decat in Romania, unde vinde inghetata de la 9 lei. "Mi-as dori sa cresc preturile in Serbia, dar oamenii nu cheltuiesc bani pe mancare scumpa", justifica Fried diferenta de preturi. Cel mai scump vinde in Chile, de la 3,5 euro cupa de inghetata.

"In Chile este cel mai rau, multe legi au fost facute in favoarea McDonald’s si altor grupuri mari americane. Belgrad este mult mai compact si un oras pentru promenade, in Bucuresti, in afara de Centrul Vechi, nu prea exista trafic pietonal, ceea este o problema", compara Moritz Fried pe scurt cele trei piete.

Dupa revolutie, toti au imbratisat supermarketurile, dar acum oamenii si-au dat seama ca tot ce mananca este plin de chimicale.

El mai spune ca Serbia are o coerenta in privinta veniturilor, pe cand in Romania exista o mare gaura intre oamenii cu multi bani si oamenii saraci, ceea ce este similar cu America de Sud. "Dar pentru mine Romania este o piata promitatoare si interesanta. Oamenii sunt ahtiati dupa produse premium. De asemenea, aici sunt multi oameni tineri, dar si mai in varsta care sunt dezgustati si satui de produsele de supermarket. Dupa revolutie, toti au imbratisat supermarketurile, dar acum oamenii si-au dat seama ca tot ce mananca este plin de chimicale. Oamenii sunt mult mai atenti la ce mananca, in special generatiile tinere. Uneori oamenii zic «OK, platesc mai mult, dar mananc ceva mai bun. Oricum nu mananc zilnic». Si sunt o multime de oameni aici care gandesc asa. In plus, sunt multi oameni care au calatorit si au muncit afara si sunt open minded si apreciaza calitatea buna", explica in continuare fondatorul Moritz Eis, in favoarea inghetatei sale facuta din ingrediente naturale.

Pe langa vanzarea in magazine, Moritz Fried ofera servicii de catering la diverse evenimente private, dar si sponsorizeaza evenimente culturale. Astfel, austriacul spera ca anul acesta sa-i aduca o cifra de afaceri de 2 milioane de euro din toate cele patru tari. "Cred ca este destul de mult, daca imparti sa zicem 2,1 milioane euro la o medie de 3 euro pe client inseamna ca vindem catre 700.000 de clienti individuali", spune Moritz Fried.

El estimeaza ca in urmatorii 3 ani va ajunge la o cifra de afaceri de 5 milioane de euro. Asta si pentru ca vrea sa deschida gelaterii in Grecia, Ungaria, Croatia, Bulgaria, Peru si Columbia.

"Am primit mail-uri din Singapore, Dubai, Abu Dhabi, New York, China pentru ca vor o franciza Moritz Eis, dar nu sunt interesat. Nu vreau ca business-ul sa devina o franciza, vreau sa fiu in aceste tari personal", incheie Moritz Fried.

Ai un business sau o idee de afacere? Participa la Start-Up Challenge! Poti castiga un premiu care va ajuta in prmovarea afacerii in valoare de 10.000 de euro.

Sursa foto: Moritz Eis