O aplicatie romaneasca, menita sa devina un instrument util tuturor celor care doresc sa aiba o viata activa si sanatoasa, ferita de boli cardiovasculare, dar si celor care vor sa economiseasca timp pretios, a fost lansata in aceasta saptamana pe piata, de Daniela Tatu-Chitoiu si Gabriel Tatu-Chitoiu. Cu o experienta vasta in bolile cardiovasculare, cei doi soti au realizat cat de importanta este educatia romanilor, pentru ca acestia sa constientizeze ce li se intampla si ce trebuie sa faca.

Aplicatia DAHNA - Diet According to the Healthy Nutritional Approach indeplineste 3 obiective. In primul rand, ii invata pe oameni sa manance sanatos. Pentru ca nu au timp sa citeasca, trebuie sa le oferi totul la indemana, precizeaza Daniela Tatu-Chitiu intr-un interviu pentru wall-street.ro. Al doilea obiectiv este economisirea timpului, astfel in 3 minute pe aplicatie ai posibilitatea sa iti faci tot meniul. In al treilea rand, ajuta la estimarea nevoilor si la stimularea economiei in ceea ce priveste alimentele.

"1 din 4 consumatori din Romania nu isi estimeaza corect nevoile. Cumparam mult mai mult decat necesarul zilnic si astfel aruncam produse alimentare. Se incearca stimularea economisirii prin legi, dar politicienii uita o componenta esentiala si anume familia. Daca nu educi si institutia familiei ca tu in casa ta sa faci economie si te duci si cumperi la fel, economie nu o sa faci", declara Daniela Tatu-Chitoiu.

Un raport al Natiunilor Unite arata ca in Europa si America de Nord, o persoana arunca la gunoi, in medie, 120 de kilograme de mancare, in fiecare an. Iar romanii nu se lasa mai prejos, cu 6.000 de tone de mancare aruncate zilnic.

"Noi nu mancam sanatos si este o problema globalizata, in Romania 4 din 10 romani sunt obezi. Cu toate acestea, petrecem foarte mult timp in bucatarie, aproape un sfert din viata, de la alegerea meniului pana in momentul in care punem farfuria in fata. De asemenea, am realizat ca timpul devine o resursa atat de pretioasa pe care e de preferat sa nu o petrecem doar in bucatarie", mi-a explicat Daniela Tatu-Chitoiu, cea care a pus bazele DAHNA, dupa o investitie de 20.000 de euro.

Citeste si:
PepsiCo ofera pana la 100.000 euro pentru antreprenori in nutritie
PepsiCo lanseaza un program...

"Urmeaza o etapa de constientizare", este de parere fondatoarea aplicatiei. "Dar daca le arati oamenilor ce beneficii au si ce riscuri evita daca mananca sanatos, poate ajungi sa ii convingi ca ceva trebuie sa schimbe in stilul lor de viata. Aplicatia merge in special catre tineri. Chiar daca o sa treaca o perioada, daca ajungi sa intri in mintea lor in 4-5 ani o sa avem alte generatii: sa stie sa manance sanatos, sa faca sport, sa isi ia tensiunea in casa".

Aplicatia DAHNA costa 3,99 euro si din 27 iunie poate fi descarcata din Magazin Play. Utilizatorii de iPhone mai au cateva zile de asteptat, insa. De asemenea, pe viitor va exista si varianta free, unde vor fi incluse reclame.

DAHNA este disponibila in romana si engleza si se lucreaza la o varianta in spaniola.

Intre 3-5 minute utilizatorul trece prin 5 etape de la alegerea meniului si pana la cumpararea alimentelor, spun fondatorii DAHNA

Dupa descarcare, utilizatorul isi face un cont cu adresa de Google, Facebook sau orice retea de socializare, dupa care trebuie sa introduca niste caracteristici proprii (varsta, inaltime, greutate, nivel de activitate fizica) pentru a se configura profilul metabolic. Apoi sunt atribuite meniurile pe zile in functie de preferinte si numarul necesar de calorii, cu 3 mese principale si 2 gustari (sunt optionale).

Citeste si:
Salile de fitness ar putea beneficia de TVA de 9%
Proiect privind reducerea TVA...

Utilizatorului ii sunt puse la dispozitie retete rapide, cea mai lunga fiind de 30 de minute. Per total, sunt peste 200 de retele, iar meniurile ajung si la 300, in functie de cum sunt combinate alimentele. Dupa ce am testat aplicatia, am primit un numar de 171 de meniuri intre 1700 – 1900 de calorii. De asemenea, am avut optiunea de a seta fie un meniu cu carne de pasare, fie cu peste sau un meniu vegetarian.

In aplicatie ti se ofera ocazia sa vezi reteta, mod de preparare, ingrediente si cantitati si cu un singur tap iti stabilesti numarul de portii si de zile. Pasul final este sa adaugi meniul in lista. In acel moment se creeaza o lista de cumparaturi, cu care poti merge la magazin sau la piata.

Daniela Tatu-Chitoiu s-a ocupat de documentare si crearea meniurilor. Ea s-a bazat pe ghiduri europene, americane, canadiene care au oferit principii generale pentru o viata sanatoasa. De asemenea, a integrat si principiul nutritionistilor, potrivit carora gustarea o iei daca iti este foame si incurajeaza aparitia senzatiei de foame. Sa nu mananci pentru ca vine ora mesei, ci sa astepti senzatia de foame ca sa iti educi organismul sa treaca si prin starea asta.

Citeste si:
Cum a evoluat piata produselor naturiste din Romania
Cum a evoluat piata...

Pe viitor, cei doi fondatori se gandesc sa incheie contracte cu un livrator, atat pentru alimente cat si pentru box-uri, in care sa fie incluse meniuri gata preparate. In plus, ca o functionalitate extra, ar putea fi integrat si un modul de activitate fizica prin care sa-ti estimeze si sa-ti genereze meniul in functie de activitatea fizica facuta la acel moment.

Cu ce se deosebeste DAHNA de alte aplicatii de nutritie de pe piata

Daniela si Gabriel Tatu-Chitoiu sunt constienti ca piata abunda de aplicatii pe nutritie si trebuie sa vina cu inovatie in fata oamenilor. DAHNA se va deosebi prin economie de timp si de resurse. Este unica aplicatie care intr-un timp scurt (3-5 minute) te poarta in toate etapele de pregatire a mesei si iti da inclusiv lista de cumparaturi, meniul si modul de preparare, spun ei. De asemenea, din acea lista de ingrediente poti sa dai deoparte cele pe care le ai deja in frigider sau debara.

In DAHNA utilizatorul isi cunoaste profilul metabolic si necesarul de calorii, configurate in asa fel incat sa iti dea meniuri pentru mentinerea greutatii, dar si meniuri mai mici cu 20% din punct de vedere caloric pentru a-ti modifica usor greutatea. Pentru anul 2019, cei doi soti tintesc un numar de 20.000 de descarcari.

"Nu exista o aplicatie pe piata care sa adune sub umbrela toate aceste atributii. Meniul are prezentat numarul de calorii, glucide, lipide, proteine si tu stii clar numarul de calorii consumate", atrage atentia Daniela Tatu-Chitoiu.

Cu toate acestea, spune ea, aplicatia NU isi doreste sa inlocuiasca nutritionistul sau specialistul. "Am fi foarte bucurosi daca am reusi sa educam publicul macar sa respecte aceste linii ale dietei mediteranene".

Daniela Tatu-Chitoiu a fost ajutata in demersul de a lansa aceasta aplicatie de sotul ei, medicul cardiolog Gabriel Tatu-Chitoiu. Ideea initiala era sa se porneasca de la un bon care sa fie scanat si sa ofere un meniu complet. Apoi a aparut conceptul de instrument de educatie si astfel proiectul a luat forma unei aplicatii. Pe acest segment, cei doi soti au deja experienta, cu mai multe aplicatii lansate deja pentru a educa populatia.

"Avem o aplicatie de combatere a sedentarismului in care sunt peste 1000 de oameni care sunt sustinuti sa faca activitate fizica de orice tip in fiecare zi. Utilizatorii trebuie sa isi introduca numarul de kilometri pe care ii face zilnic dupa care se stabileste un clasament in functie de activitate. O data pe an exista o gala a premiilor", a povestit Gabriel Tatu-Chitoiu, care lucreaza in terapie intensiva de 35 de ani. Acesta mi-a povestit despre tinerii de pana in 40 de ani care au ajuns la spital cu infarct. "Nu ar fi trebuit sa ajunga in situatia respectiva daca ar fi stiut niste lucruri elementare", explica medicul.

Sunt 4 factori care duc la aparitia bolilor cardiovasculare. "Unul este lipsa de miscare, si astfel a fost lansata aplicatia pentru sedentarism, altul este fumatul, si am stat in spatele legii antifumat, al treilea este hipertensiunea arteriala, pentru care avem o alta aplicatie in care oamenii isi introduc datele dupa ce isi masoara tensiunea arteriala acasa si vin cu rezultatele la medic. DAHNA este aplicatia care acopera ultimul factor de risc, care este dieta nesanatoasa. Toate acestea sunt integrate intr-o idee: oricat de mare poate fi corpul medical, nu poate sa educe toti oamenii, care trebuie sa invete singuri", este de parere dr. Gabriel Tatu-Chitoiu.

DAHNA este lansata sub egida Cardioscience, o societate fondata de cei doi soti care are drept obiectiv principal educatia medicala continua si actioneaza pe 2 linii. In primul rand este vorba de publicul larg, care este educat prin materiale si programe de invatare. In al doilea rand, Cardioscience lucreaza si cu profesionisti, cea mai buna modalitate de educare fiind tot prin retelele de socializare, dar la modul de cardioquiz. Sunt puse anumite enunturi (cazuri clinice, unde este aderenta cea mai mare si electorcardiograme), la care medicii trebuie sa ofere solutii.

Sursa foto: Unsplash

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Lifestyle »



Citeste si
Herbalife Romania, crestere a cifrei de afaceri cu peste 20%