Un roman, un slovac si un croat au deschis, cu gandul la copiii lor si la propriile pasiuni pentru iluzii, muzee ale simturilor in Bucuresti, Constanta, Praga si Split. Camere cu oglinzi, incaperi cu susu-n jos si tablouri cu iluzii optice atrag copiii si tinerii in Museum of Senses. Despre publicul care a surprins fondatorii si cat de profitabil poate fi un muzeu a vorbit Radu Schmitzer, romanul din spatele afacerii din Bucuresti.

Un roman, un croat si un sarb au deschis in 2016 in Ljubljana, capitala Sloveniei, un muzeu al iluziilor. Un an mai tarziu au ridicat cortina in Bucuresti, Praga si Split, iar anul acesta au deschis in Constanta, sub numele de Museum of Senses. Planul este de a deschide, in acest an, in Madrid, iar in anul urmator in Cluj-Napoca, Chisinau si, poate, Istanbul.

„Din punct de vedere financiar, ne-am dori sa avem posibilitatea de a deschide mai mult de doua muzee pe an. In realitate, nu putem sa sustinem un ritm mai crescut decat atat. Noi nu credem in sistemul de francizare, nu credem in franciza, nu dorim sa ne extindem prin franciza, ci doar prin prezenta proprie. Prezenta proprie inseamna ca noi sa existam din punct de vedere financiar si fiscal intr-o alta tara si asta dureaza, din pacate. In Republica Moldova, Turcia sau Spania, procedurile sunt diferite fata de ce se intampla in Romania, Croatia sau Cehia”, explica Radu Schmitzer, romanul din spatele afacerii din Bucuresti.

Cei trei fondatori ai muzeului au lucrat impreuna intr-o multinationala in Romania, Slovenia si Croatia. Dupa vreo sapte ani, Radu Schmitzer a renuntat si a lucrat un an la Christian Tour, apoi a decis ca nu vrea sa mai lucreze vreodata pentru altcineva si si-a facut o firma de constructii.

Cu ideea de a construi un muzeu al iluziilor a venit slovenul. „Pasiunea pentru iluzii o avem cam toti cei in jurul varstei de 40 de ani care, la un moment dat, au fost lipsiti de tot ce inseamna tehnologie, internet si laptopuri”, spune Radu razand.

Muzeul a fost facut pentru copiii lor, ca acestia sa aiba unde sa vina dupa scoala. De cateva ori pe saptamana, dupa ce termina orele, fiica lui Radu, in varsta de 7 ani, vine in muzeu si chiar ghideaza grupuri de copii. „Pentru ea si pentru copiii nostri am si inceput pe drumul acesta. Ne-am dorit un loc in care copiii sa vina la munca, la mami si la tati, cu zambetul pe buze”, spune Radu Schmitzer.

Muzeul copiilor mici si mari

Museum of Senses este un muzeu al simturilor, in care mirosi, simti si unde ti se explica fenomene simple de fizica, asa cum ar trebui sa se intample la scoala. Poate si de asta, in timpul programului Scolii Altfel sunt zile in care intre 500 si 700 de copii trec pragul muzeului, intra prin oglinda magica, precum Alice in Tara Minunilor si merg prin labirintul oglinzilor, alaturi de un ghid care le explica, pe parcursul vizitei, care sunt principiile de fizica, mecanica si logica care guverneaza fiecare camera.

Muzeul, situat la primul etaj al complexului comercial Afi Cotroceni, a atras deopotriva copii si adulti. Gandit ca un muzeu pentru copii, spatiul cu camere cu oglinzi, tablouri care se misca, incaperi cu susul in jos, usor instagramabile, a atras mult mai multi adolescenti si adulti decat se prevedea. Daca se preconiza ca din totalul celor care vor trece pragul muzeului circa 70% vor fi copii, iar restul se va imparti intre parinti si adolescenti, realitatea este ca intre 50 si 55% sunt copii, 10-15% sunt familii cu copii, iar restul sunt adolescenti. Diferenta fata de celelalte muzee este data de folosirea canalelor de social media in Romania, unde o mare parte din cei care le trec pragul isi publica fotografiile si filmuletele mai putin obisnuite.

In muzeul din Capitala, mai multi oameni au contribuit ca proiectul sa iasa cum trebuie. Radu a construit Camera lui Ames, o camera special distorsionata astfel incat sa creeze o iluzie optica, Bogdan a realizat scaunele cu un picior, pentru ca ii place sa sudeze, graffitiul de pe pereti a fost realizat de Sweet Damage Crew, iar designul labirinturilor si al camerelor a fost facut de un arhitect.

Sotia sa, Gina, este managerul muzeului si lucreaza cu tinerii si studentii care sunt angajati aici, in regim part-time. In Bucuresti sunt zece oameni echivalenti ca regim full-time (FTE – equivalent full timer), iar in Constanta sunt cinci. In realitate, sunt mai multi, pentru ca este nevoie de personal care sa faca fata zilelor pline. Media salariului este de 2.000 de lei, pentru un angajat full-time, exceptand pozitiile de middle-management si vanzari. Astfel, un angajat part-time ajunge sa castige circa 1.000 de lei pe luna.

In 2016, 6S Entertainment, firma sub care functioneaza Museum of Senses, a inregistrat un profit de 1,8 milioane de lei, la o cifra de afaceri de 4,1 milioane de lei, potrivit datelor Ministerului de Finante. Profitul este, insa, reinvestit in muzeu, care are nevoie constanta de renovari, reparatii sau schimbari de decor.

„Nu as putea sa spun ca nu este un muzeu neprofitabil. Scopul nostru nu este sa facem bani cu orice pret. Daca ar fi un studiu de caz la o scoala de business, nu ar fi unul dintre studiile pe care le-as recomanda, pentru ca nu are o rata de profit mare, indeajuns de mare incat sa merite investitia”, argumenteaza Radu.

Sursa foto: Facebook Museum of Senses Bucharest

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Anca Olteanu
Sunt redactor coordonator al publicației Retail.ro, parte din InternetCorp. Înainte am lucrat la site-urile Ziare.com și Wall-street.ro și la agenția de presă Mediafax, unde am fost reporter al departamentului Economic. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri