25 Februarie 2011

Cine sunt femeile din online-ul romanesc

In pragul zilelor 1 si 8 martie Wall-Street.ro a stat de vorba cu mai multe femei importante intr-o industrie foarta tanara in Romania: online-ul. Cum au ajuns sa lucreze in .ro si care este stilul lor de viata, cititi intr-un articol publicat in suplimentul saptamanal Lifestyle.

Bogdana Butnar, head of new business si digital Headvertising

Urmarind fenomenul blogging, Bogdana Butnar (30 ani) si-a dat seama ca online-ul este probabil "the next big thing", drept pentru care a inceput sa se intereseze mai aplicat despre ce inseamna comunicare pe internet.

"Totul a inceput cu un blog pe care scriam despre marketing cand eram la facultate la Londra si pe care nu l-am mai putut abandona dupa ce m-am intors in tara. Ma entuziasma incredibil ideea unui loc online unde erai propriul editor si care de la un punct incepe sa iti atraga o «audienta». La un moment dat, am primit de la Bogdan Enoiu (n.red.: managing director McCann Worldgroup Romania) oferta de a dezvolta si conduce o divizie de online pentru McCann, iar de acolo lucrurile au tot crescut", isi aminteste Butnar.

Inainte de online, aceasta se ocupa cu publicitatea conventionala sau offline. A lucrat timp de patru ani ca strategic planner, intai la Headvertising, si apoi la McCann, iar licenta a obtinut-o in cadrul Facultatii de Limbi si Literaturi Straine. "Fac marketing online si inainte de asta am facut advertising si marketing offline. Legatura e simpla - online-ul este o alta piata pentru care serviciile si produsele trebuie marketate. Nu am studii in domeniu, insa, probabil, m-a ajutat masterul in marketing de la Londra."

Cand vine vorba de mediul online, ea spune ca il trateaza mai mult ca pe un segment profesional, dar si cu mai multa precautie. Butnar incearca sa pastreze un echilibru intre entuziasmul si tendinta celor care lucreaza in online de a se lasa dusi de val, sa traiasca din trend in trend si nevoia de a intelege niste resorturi fundamentale si mai simple ale acestui mediu.

Totodata, se fereste pe cat se poate de controverse. Mediul online este unul extrem de volatil si foarte greu de controlat, motiv pentru care, ca sa iti mearga bine in acest spatiu, trebuie sa fii mereu corect, insa nu foarte implicat, potrivit sefei pe digital la Headvertising.

Intr-un mediu dominat de barbati, o femeie este de obicei tratata foarte cavalereste atunci cand se comporta dupa standardele acceptate ale comunitatii. Insa nu e neaparat adevarat faptul ca mediul online este dominat de barbati.

"Cred ca, asemenea multor altor industrii, barbatii sunt mai «vizbili». Insa, daca ne uitam la nivel macro la cine populeaza internetul cel mai consistent, vom vedea ca femeile sunt mai preocupate de comunitati si de interactiune si chiar de producerea de continut. Ca peste tot insa, managementul vizibil e asigurat de barbati deci se deduce, usor eronat, ca acestia domina. Desigur, in joburi care istoric au fost cumva «vandute» catre barbati, cum ar fi cea de programator, e mai complicat sa banuiesti o dominatie tacuta a femeilor, insa cred ca si acolo o sa vedem in curand o multime de femei. Si am banuiala ca atunci deadline-urile o sa fie mai clare", explica Butnar conceptia conform careia mediul online este dominat, practic, de barbati.

Daca nu s-ar regasi in aceasta industrie, ea ar vrea sa deschida si sa conduca un mic atelier de design de mobila. Din pacate pentru hobby-urile sale, spatiul online este cel care ii consuma majoritatea timpului si, uneori, constituie chiar unicul hobby.

"Imi petrec aproape exclusiv timpul online, citind, testand platforme noi, interactionand cu oameni pe retele sociale. Gasesc viteza cu care se dezvolta lucruri noi in internet fascinanta si nu ma pot desprinde. Iar cand ma dor ochii de la atata internet merg si inot", conchide reprezentanta Headvertising.


Raluca Mateiu, sales & client service manager Internet Corp

Raluca Mateiu (25 ani) a intrat in online in 2007. Experienta ei anterioara nu are vreo relevanta raportata la traiectoria actuala.

"Lucrez din al doilea an de facultate (a absolvit cursurile Facultatii de Comunicare si Relatii Publice, din cadrul Scolii Nationale de Studii Politice si Administrative). In acel moment lucram ca sales consultant la o firma care activa in domeniul educatiei si incercam sa ajung cat puteam de des la facultate. Primul «job» insa l-am avut in clasa a zecea, cand am fost, timp de doi ani, redactor la una dintre publicatiile locale orasului natal", arata Mateiu care, in prezent, este director de vanzari la Internet Corp, unul dintre cei mai mari publisheri online din Romania.

Dupa incercarile adolescentei de intelegere a fluxului jurnalistic, lucrul in cadrul echipei Internet Corp a venit ca o completare fireasca a pregatirii sale. Cat despre minima experienta de vanzari pe care o avea inainte, nu se poate spune decat ca i-a deschis ochii si apetitul catre o zona careia nu ii cunostea potentialul inainte de a o experimenta.

"Intotdeauna mi-au placut provocarile. Drept urmare, am cautat mereu acele lucruri pe care oamenii le vedeau daca nu imposibile, cel putin greu de realizat", spune ea.

Raluca Mateiu nu a crezut niciodata in etichetari standard sau clasificari, dar daca ar trebui sa arate prin ce se diferentiaza o femeie care lucreaza in online, spune ca principalul avantaj al acesteia este determinarea, deoarece intr-o lume tehnica, atipica, imprevizibila si deloc comoda, "daca nu esti pregatita sa intri in hora, cedezi repede".

"In online nu e timp pentru vulnerabilitati, emotivitate, sensibilitate excesiva si am fost nevoita sa invat asta destul de brusc, pentru ca situatiile nu imi dadeau prea multe alternative. Lucrul in online, cel putin in aceasta parte a baricadei in care sunt la momentul actual, nu defeminizeaza, dar cu siguranta transforma o femeie timida si destul de putin sigura pe ea, intr-una puternica, ce are certitudinea faptului ca daca isi pune ceva in cap, reuseste", explica directorul de vanzari al Internet Corp.

Faptul ca este femeie nu i-a cauzat vreun complex ci, din contra, i-a adus anumite avantaje. E drept insa si ca, pentru a castiga respectul si atentia unui potential client, trebuie, din postura de femeie, sa fii mereu extrem de pregatita, cu un pas inaintea celorlalti si sa te prezinti impecabil. "Altfel, riscul de a pune potentiala mea nesiguranta (cel putin in discutiile tehnice despre online) pe seama faptului ca sunt femeie este unul de care am fost mereu constienta. Asa ca, indiferent in care dintre situatii m-as fi aflat nu pot decat sa-mi savurez statutul si sa ma bucur de minoritatea din care fac parte intr-un domeniu majoritar masculin."

Fie ca se afla la birou sau acasa, primul lucru pe care Raluca Mateiu il face dimineata este sa se puna la curent cu noutatile: publicatii online, blog-uri, retele de socializare. In plus, aceasta adora calatoriile si nu-i plac intermediarii (agentiile de turism) pentru ca i se pare mult mai aventuros sa stabileasca singura unde merge, cand merge, cat sta, unde sta etc.

"Si am, bineinteles, pasiunea celei mai vinovate dintre placeri: shopping-ul. In cazul meu – tot online."
Ralucai Mateiu ii place si psihologia, intrucat are acelasi grad de provocare, de necunoscut, de incertitudine si de fascinatie pe care il cauta in toate actiunile pe care le intreprinde.

Disclaimer: Internet Corp este editorul Wall-Street.ro


Magdalena Zander, fondator Digital4

Inainte de a lansa impreuna cu Gabriel Boaca regia de publicitate online Digital4, Magdalena Zander (31 ani) a coordonat departamentul de vanzari al Intact Interactive.

Fara nici o legatura, anterior experientei online, Zander se ocupa de operatiunile de import-export ale unui distribuitor de materiale pentru industria metalurgica.

Cum a intrat ea in online? "De la firma la care lucram am ajuns la ARBOmedia, ca asistent al departamentului de vanzari. Initial lucram cu toate departamentele, dar m-am apropiat foarte mult de colegii de la online (Calin Rotarus si Doru Panaitescu) si am prins gustul pentru domeniu. La un moment dat a fost nevoie de inca o persoana full-time pentru departamentul respectiv si asa am ajuns sa lucrez numai cu ei", isi aminteste cea care a facut parte din fosta conducere a Intact Interactive.

Zander recunoaste ca s-a lovit de anumite dificultati la inceputul carierei sale in online, cand nu erau foarte multe femei in aceasta zona, iar publisherii erau putin uimiti de faptul ca persoana care se ocupa de partea tehnica nu era un barbat.

"Online-ul poate ca a fost un mediu dominat de barbati, la un moment dat, dar acum se poate observa la orice eveniment ca raportul de forte s-a schimbat mult in favoarea femeilor. Daca faci ceea ce-ti place si esti bun in domeniul tau, conteaza mai putin daca esti barbat sau femeie", afirma ea.

Magdalena Zander a urmat cursurile Facultatii de Finante, studii care ii sunt de folos acum, cand, dupa infiintarea propriei regii de vanzari, Digital4, se confrunta cu toate aspectele legate de managementul unei companii. Totusi, acesteia i-ar fi placut sa lucreze in industria muzicala.

"Muzica este o mare pasiune de-a mea, care imi ocupa destul de mult din timpul liber. Imi place foarte mult sa calatoresc si incerc sa nu fiu un turist tipic, nu punctez obiectivele turistice din zonele in care merg, prefer sa descopar singura locurile si oamenii."


Iuliana Stere, digital media manager Initiative

Primul job al Iulianei Stere (29 ani) a fost in timpul facultatii, cand aceasta s-a angajat part time ca asistent manager la o firma de import si distributie de scutere, motoare si ATV-uri. Ulterior, ea s-a ocupat de marketing la o firma de software (ERP), acesta reprezentand primul pas catre cariera pe care o are in prezent.

"Prin natura sa, online-ul este un mediu mult mai tehnic fata de alte domenii, iar asta cred ca a fost una dintre provocarile cu care m-am confruntat cand am inceput sa lucrez in acest domeniu. Cred ca femeile, prin natura lor, nu au inclinatie catre partea tehnica. In momentul in care am inceput sa lucrez in online, industria era la inceput, existau termeni care nu aveau o definitie teoretica indeajuns de clara sau aveau mai multe definitii interpretabile", explica ea.

Intrarea Iulianei Stere in aceasta industrie, in 2004, a fost o conjunctura favorabila, dupa cum spunea reprezentanta Initiative. Onlineul era un domeniu foarte dinamic, nou pentru toata lumea, cu foarte multe oportunitati de exploatat, foarte interactiv, care te ajuta sa obtii imediat feedback de la oameni si care iti ofera, sub o forma sau alta, o valoare imediata a ceea ce faci.

Intre studiile pe care Stere le-a urmat si cariera pe care o construieste in prezent legatura este practic inexistenta.

"Am terminat facultatea de Relatii Internationale, din cadrul Academiei de Studii Economice, si un master in comunicare la Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative. Pana la urma nici nu poate exista o astfel de legatura, deoarece in Romania nu avem o scoala de online in sensul traditional. Pe de o parte, este un dezavantaj pentru ca nu pleci de la o baza de cunostinte pe care ti-o poate oferi scoala. In plus, in lipsa unui «teren comun» este mai probabil sa te intalnesti cu oameni mai putin profesionisti si proiecte pe masura", arata managerul Initiative.

Astfel, retetele de succes pentru campanii pot parea uneori prea subiective, adauga Stere. Pe de alta parte, poti privi si ca un avantaj faptul ca, neavand acest background setat de scoala, esti ca un teren pe care se poate construi foarte frumos si sanatos, iar sursele de informatii sunt nenumarate.

In opinia sa, exista anumite inclinatii si calitati pe care trebuie sa le aiba o femeie pentru a lucra in acest mediu de comunicare. In primul rand, trebuie sa-ti placa sa inveti in permanenta, sa nu ai tipare clare despre cum ar trebui sa arate o campanie, trebuie sa inovezi mereu.

"Nu este un dezavantaj pentru femei sa lucreze in online. Pentru barbati este poate mai usor, pentru ca spiritul lor practic ii ajuta foarte mult. Intre femei exista o competitie mult mai directa – e in firea lor acest lucru. Pot da suficiente exemple de femei care activeaza pe partea de online in Romania si fac o treaba foarte buna. In online, ca si in alte domenii, este vorba pana la urma de specialisti, indiferent daca poarta fusta sau nu", adauga Stere, care nu se vede facand altceva.

Daca ar fi totusi fortata sa se reorienteze, ar alege sa se ocupe de evenimente, pentru ca ii place interactiunea cu oamenii, dar si sa se ocupe de partea de organizare.

Online-ul, pe langa imensa sursa de informatii pe care o reprezinta, este un facilitator de servicii. "Pe de alta parte, Internetul reprezinta si cel mai simplu mod de a-ti rezerva/planui o calatorie intr-un timp foarte scurt."


Cristina Chipurici, Monden.info

Era pe finalul primului an de facultate (mai 2007) cand Cristina Chipurici a pornit blogul Monden.info la initiativa lui Bobby Voicu. Inainte de asta, ea a facut practica pentru putin timp la departamentul de monden al unei televiziuni.

Monden.info a fost primul blog vandut din Romania, cumparator fiind Orlando Nicoara, seful Apropo Media. "In aproape patru ani, blogul a ajuns sa fie citit zilnic de aproape 10.000 de persoane si am strans 150.000 de comentarii. Am castigat doi ani la rand la RoBlogFest premiul de Cel mai bun blog de muzica, am avut sute de piese si videoclipuri in premiera, am fost singurul roman acreditat la cel mai mare festival al industriei muzicale din lume (MIDEM - se tine anual la Cannes din 1967), am avut ocazia sa luam interviuri unor artisti internationali (Fergie, Busta Rhymes, Nelly Furtado, Shaggy, Jay Sean, Eve, ATB, Tiesto etc)", arata Chipurici.

In 2008, ea a lucrat si la eOk.ro - infiintat de Florin Grozea si primul site legal si gratuit de streaming muzical din Romania.

In ultimii doi ani, Chipurici a inceput sa se ocupe de promovare de artisti, in special online, iar in viitor ea isi propune sa se axeze pe promovarea de proiecte muzicale, chiar si management.

Cristina Chipurici (23 ani) a terminat un liceu bilingv englez, o facultate de jurnalism, iar in prezent urmeaza un master online in music business. Pasiunea pentru calculatoare a mostenit-o de la tatal sau, care lucreaza in domeniu.

Se diferentiaza o femeie din online prin ceva anume? "Unele calitati de care ai nevoie pentru a avea succes in acest mediu se gasesc mai degraba la barbati decat la femei, dar pana la urma consider ca depinde de caracterul fiecaruia si de rapiditatea cu care invata/capacitatea de a se adapta, nu de sex. In general, cei care lucreaza in online sunt mult mai conectati decat cei din offline. Conteaza timpul de reactie - cu cat mai scurt, cu atat mai bine. Totul se intampla cu o alta viteza cand vine vorba de online", explica ea.

In prezent, lucrurile in online s-au schimbat, iar femeile au inceput sa descopere avantajele acestui mediu, sa se implice in proiecte online, sa participe la evenimente destinate comunitatilor online etc.

Chipurici are obiectivele bine setate - cu siguranta nu ar alege alte domenii in care sa lucreze decat cele de muzica/promovare sau presa/online.


Simona Tache, jurnalist si blogger

Simona Tache, jurnalist si blogger, a terminat o facultate de filologie si se ocupa cu scrisul. Mai are cunostinte medicale rudimentare, de pe urma unui liceu cu profil sanitar, experienta in marketing si PR, plus un certificat in administrarea afacerilor, de pe vremea cand isi dorea o cariera manageriala.

"Tot ce stiu imi foloseste, intr-un fel sau altul. Ce fac acum o sa fac, probabil, toata viata, pentru ca asta stiu sa fac cel mai bine, asta ma reprezinta si asta imi place: presa si tot felul de alte lucruri care implica tastele de la computer", arata Tache.

Alegerea de a lucra in online a fost fireasca, a venit natural. Toti oamenii care scriu in print ajung mai devreme sau mai tarziu sa scrie si online, spune ea.

"De preferat ar fi sa ajunga mai devreme, mai exact sa fi ajuns deja." Parerea Simonei Tache despre stereotipul femeii care lucreaza in online, "intr-o lume dominata de barbati", este simpla: "daca ai ce spune si stii sa o spui intr-un fel in care altii nu pot s-o faca, te citesc. Punct. Indiferent daca esti femeie sau barbat. Iar onlineul nu este dominat de barbati, ci de computere. Sunt mai multe computere implicate in online decat barbati, ca si femeile isi fac treaba tot cu ajutorul lor."

Desi lucreaza in acest mediu, Tache nu are hobby-uri care sa tina de online. Nu a jucat in viata ei un joc pe internet, de exemplu, si nici nu ar face asta niciodata, chiar daca e bine "sa nu spui niciodata «niciodata»".

In timpul liber, jurnalista face sport, calatoreste, citeste, se uita la filme, iar daca ar fi sa lucreze in alta industrie ar alege ceva care sa implice, in orice caz, creativitatea.



Dora Teculescu, performance media specialist Hyperactive

Dora Teculescu (24 ani), performance media specialist Hyperactive, spune ca este prea tanara ca sa fi facut altceva inainte de cariera din online. "Fac parte din generatia care a crescut cu MIRC, mi-am trait adolescenta odata cu boom-ul Hi5 si m-am maturizat ca profesionist lucrand in mediul online pe pozitia de account executive. M-am apucat de online in joaca in anii de liceu si am continuat la inceputul facultatii, cu o tentativa de blog", povesteste Teculescu.

Online-ul a ales-o in toamna lui 2007, cand a castigat concursul Vreau sa fac marketing online, care isi propunea sa administreze o infuzie de tinere talente in industria de online din Romania.

De atunci, tanara a ramas fidela mediului online si primei agentii interactive in care s-a angajat, Hyperactive.

Ea spune ca studiile pe care le-a urmat (Comunicare si Relatii Publice, la Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative) au pregatit-o intr-o mare masura pentru munca intr-o agentie de publicitate, fie aceasta si online.

Cel mai mare hobby al sau este simplu, Google. "Tot ce se afla in descrierea jobului meu reprezinta pasiune personala, realizata profesional. Nu imi pot inchipui ziua de maine diferita de ce fac in acest moment."

Conform Dorei Teculescu, femeia din online are zi de zi de invatat. "Infuzia de informatie e ceea ce ne face pe cei din online sa fim speciali: reteta de succes de ieri s-ar putea ca astazi sa fie nevoie sa fie ajustata, pentru ca in timpul noptii au mai aparut vreo 20 de ingrediente noi pe care le putem folosi astfel incat rezultatul sa fie si mai bun".



Citeste si