Iar dinamismul industriei se poate observa si in businessul The Practice, avand in vedere ca agentia estimeaza o cifra de afacere mai mare cu 20-25% fata de businessul de 1,2 milioane de euro din 2010.

Cele mai mari cresteri ale agentiei au fost inregistrate pentru zona serviciilor de relatii publice in zona de online si pentru consultanta de criza.

„Totodata, organizarea de evenimente a revenit in cererea clientilor si se apropie iar de nivelul lui 2008”, spune Gabriela Lungu.

Pe de alta parte, managerul preconizeaza ca profitul operational al companiei va urca anul acesta la peste 10%.

Anul trecut, profitul operational al The Practice a fost in jurul a 15.000 de euro, acesta reprezentand 7% din veniturile companiei. In cazul unei agentii de relatii publice, veniturile sunt reprezentante de suma care rezulta dupa ce din cifra de afaceri sunt scazute costurile externe (de productie).

“Noi ne-am mentinut cifra de afaceri, dar veniturile au fost mai mici si la fel si profitabilitatea. De la o marja de profit de 20-30% in 2007-2008 am ajuns la 7% in ultimii doi ani. Anul acesta speram sa avem un profit de peste 10%, o marja fireasca si sanatoasa. Am fi putut sa luam masuri prin care sa crestem profitabilitatea si in anii precedenti, dar nu am vrut sa o facem pentru ca ar fi insemnat sa renuntam la oameni, la training sau alte activitati pentru angajati. Dar am renuntat la lucrurile <<nice to have>>. De exemplu, inainte sa vina criza aveam masaj la birou sau sala si am renuntat la ele”, explica managerul agentiei lansate in 2006.

Cresterea din acest an a fost generata de castigarea a opt clienti, dintre care doar sase au fost dezvaluiti pana acum: Rosia Montana Gold Corporation, GlaxoSmithKline, Avon, ING Bank, IKEA, Medas, Peroni. Ceilalti doi clienti sunt din domeniul medical si tehnologie. Compania a ajuns sa lucreze astfel pentru 22 de conturi.

“Un lucru foarte bun care ni se intampla in ultimul timp este venirea clientilor noi catre agentie (chiar si companii mari, branduri renumite) fara pitch (n.red. licitatie), doar pe baza rezultatelor obtinute pentru alti clienti. Mi se pare ca aceasta este cea mai mare performanta a agentiei in cei cinci ani de la lansare”, afirma Lungu.

Practic, in acest an, jumatate dintre cele sase conturi al caror nume a fost facut public au fost obtinute fara licitatie.

Cu toate ca anul acesta compania a castigat noi clienti, si-a marit cifra de afaceri si profitabilitatea, bugetele de comunicare la nivelul pietei au ramas inca mici.

„Piata de PR a fost in mod vizibil mai dinamica fata de anul trecut, cu mult mai multi clienti dornici sa apeleze la servicii de PR si, deci mai multe, iar, uneori, chiar si cu bugete de PR mai mari. Totusi bugetele raman mici. Nevoia pentru PR exista, deschiderea pentru serviciile unei agentii specializate exista si ea. Problema este ca, in general, clientii investesc cu mare zgarcenie in aceasta zona, ca nu sunt invatati sa dea bugete mari catre PR. Aceiasi oameni de marketing sau comunicare de la client care cheltuiesc fara sa clipeasca peste o suta de mii de euro pentru productia unui spot TV sau zeci de mii de euro fee pentru o agentie de publicitate, isi deschid cu greu „punga” pentru a da PR-ului cateva mii in plus pentru o campanie sau un fee lunar”, declara Lungu.

Cine este Gabriela Lungu:

Citeste si:

Managerul a infiintat agentia de comunicare The Practice in 2006, alaturi de fratii Ioana si Stefan Iordache, fondatorii grupului Leo Burnett Romania.

Anterior, Gabriela Lungu a lucrat timp de aproape zece ani pentru grupul de comunicare Ogilvy Romania, intre 2001 si 2006 conducand agentia Ogilvy Public Relations.

Pe de alta parte, managerul in varsta de 35 de ani a lucrat cateva luni (in 1996) pentru cotidianul Ziua.

Despre The Practice:

Actionarii The Practice sunt Stefan Iordache (50%), Gabriela Cristina Lungu (40%), Roxana Dumitru (5%) si Gabriela Oana Bulexa (5%).

In prezent, compania are 16 angajati si este una dintre cele sapte companii ale Leo Burnett Romania, grup de comunicare cu afaceri de 56,4 milioane de euro anul trecut.

Cu toate ca face parte din Leo Burnett, Gabriela Lungu spune ca agentia evolueaza destul de independent de grup.

„De-a lungul timpului am lucrat rar pe conturi comune cu alte companii din grup si, chiar si atunci, mai degraba am castigat conturile respective in licitatii de PR decat datorita bunei relatii cu companiile grupului”, spune managerul.

In acest moment, dintre cei 22 de clienti ai agentiei, trei sunt comuni cu alte companii ale grupului.

In 2010, The Practice a fost prima agentie romaneasca de relatii publice care a castigat trofeul PR Lion la cel mai important festival de comunicare din lume, Cannes Lions.