O romanca aduce literatura locala in tara lui Shakespeare: Nu vrem sa fim vazuti ca niste straini exotici

Locuieste in Londra de 14 ani. Business-ul pe care il detine este unul dintre biletele de intrare a scriitorilor romani pe o piata de 1,5 mld. lire sterline. Ce incearca de fapt Ramona Mitrica prin editura pe care o detine este sa schimbe o atitudine – autorii romani sa nu mai fie vazuti ca niste straini exotici, veniti din Transilvania lui Bram Stoker.

Ramona Mitrica (45 ani) a ajuns la Londra in anul 1999 ca atasat cultural al Ambasadei Romaniei. A devenit ulterior directorul Centrului Cultural Romanesc si al Fundatiei Ratiu din Londra – doua organizatii britanice din sectorul independent.

Din 2003, Mitrica este directorul Festivalului anual de film romanesc de la Londra care, anul acesta, sarbatoreste cea de-a zecea editie.

In 2008 a creat Profusion International, propria firma de consultanta artistica si, in 2011, a lansat propria editura, Profusion Publishers, o companie britanica independent, care ofera mai multe tipuri de servicii si are colaboratori din diferite domenii: traduceri, PR, publicitate, marketing, strategie si politici culturale.

“Am fost intotdeauna atrasa de un stil de viata activ in care sa pot face lucruri interesante in fiecare zi, iar Londra ofera o atmosfera in care, daca vrei cu adevarat sa faci ceva, nu ai cum sa te plictisesti. Fiind una din marile capitale ale lumii, atat din punct de vedere financiar cat si cultural, in Londra se intampla mereu ceva care sa te tina in prize”, spune Ramona Mitrica.

Editua Profusion este pasul cel mai curajos pe care l-a facut, impreuna cu scriitorul britanic Mike Phillips, in ceea ce priveste promovarea culturii romane. Astfel, dupa cautari indelungi, cei doi au decis sa lanseze seria de carti politiste Profusion Crime, datorita popularitatii de care se bucura acest tip de lectura in Marea Britanie. Asa au ajuns cititorii englezi sa lectureze “Atac in biblioteca” de George Arion, considerat de critici drept cartea de capatai a romanului politist romanesc, sau “Rimaru – Macelarul Bucurestiului”, o carte document de Mike Phillips si Stejarel Olaru despre criminalul in serie din anii ‘70.

“Prin cartile pe care le publicam dorim sa transmitem faptul ca romanii, chiar daca traiesc intr-o societate diferita, in conditii diferite, pot trece prin aceleasi probleme existentiale ca si britanicii si pot actiona asemanator – atat in situatii normale cat si in situatii exceptionale. Uneori imaginea Romaniei in Marea Britanie poate fi destul de simplista si am dorit, de fapt, sa incercam sa schimbam o atitudine”, explica Ramona Mitrica.

Pentru traducerea, tiparirea si marketarea primelor carti au avut nevoie de un buget initial de aproximativ 50.000 de lire sterline.

Impunerea unei literaturi necunoscute pe o piata de carte foarte competitiva si gasirea unei nise au reprezentat primele provocari in momentul lansarii editurii. Spre exemplu, doar in 2011 au fost lansate 3.412 de noi edituri britanice.

“Literatura de masa, <<popular culture>> cum spun britanicii, este apreciata aici, si anume: romanele politiste, de suspans, de aventuri, romanele de dragoste. O treime din proza publicata in prezent in Marea Britanie este de natura <<crime>>, politista. Povestile pe care le spun autorii alesi de noi sunt usor de citit de catre oameni care nu cunosc Romania, oameni care nu au cunostinte de specialitate despre literatura si miturile poporului roman”, mai spune Mitrica.

Ce carti citesc britanicii

Potrivit fondatoarei Profusion, in fiecare an sunt publicate in Marea Britanie 60.000 de carti, aproximativ 4,5% din total fiind reprezentat de traducerile din literatura internationala. Vanzarile de carte tiparita au totalizat anul trecut 1,5 mld. lire sterline, reprezentand 202 milioane de carti, potrivit datelor Nielsen.

Cele mai mari vanzari sunt inregistrate in ultima perioada de traducerile literaturii politiste din Scandinavia. In plus, noul fenomen al literaturii erotice este foarte apreciat de public, exemplificat de succesul romanului “Cincizeci de umbre ale lui Grey” de E L James, care a vandut in 2012 4,45 milioane de copii. Impreuna cu celelalte doua carti din trilogie, cifra ajunge la peste 10 milioane de copii in variant tiparita, potrivit datelor Nielsen Book Data.

Foarte cautate sunt si cartile de bucate si biografiile, mai spune Ramona Mitrica. Astfel, cea mai recenta carte a lui Jamie Oliver a vandut anul trecut 586.355 de exemplare, iar biografia unei asistente maternale din estul Londrei, Jennifer Worth, 306.312 de exemplare (ajutata de popularitatea unui serial TV inspirat de aceasta).

Cat de usor este pentru scriitorii din afara spatiului anglofon sa intre pe piata de carte britanica? Destul de dificil, spune Ramona Mitrica, lucru valabil si in cazul scriitorilor consacrati, promovati de edituri consacrate precum Penguin sau Random House. “Uneori a fost nevoie de un Nobel pentru a deschide portile – ca in cazul Hertei Muller”, completeaza Mitrica.

“Sper ca urmatorii zece ani sa impuna literatura romana pe piata culturala britanica in acelasi mod in care filmul romanesc al Noului Val este acum sinonim cu cinematografia de cea mai inalta calitate. Cred ca autorii romani aduc ceva in plus, ceva care vine nu doar din propriul talent, ci si din experienta de a fi roman, de a fi trait in Romania in anumite vremuri si conditii”, crede fondatoarea Profusion.

Pentru acest an, editura pregateste lansarea unei noi serii Profusion Gold si intentioneaza sa se extinda si in alte domenii literare.

Profusion estimeaza o cifra de afaceri de minim 50.000 de lire sterline pentru 2013.

Un avantaj pentru editurile prezente pe piata britanica consta in scutirea de la plata TVA pentru cartile tiparite. Cumparatorii platesc in schimb TVA pentru cartile electronice.

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Comunicate de presă

Vrei ca informatia ta sa ajunga la publicul tau tinta? Publica un comunicat de presa →


Setari Cookie-uri