Ma indrept catre Cava Bistro, locul de intalnire cu actorii Dragos Bucur, Alexandru Papadopol si Dorian Boguta – fondatorii scolii Actoriedefilm.ro – si cu regizoarea Iulia Rugina, care a semnat doua dintre filmele produse de Actoriedefilm.ro, si anume Love Building si Alt Love Building. In afara de aceste doua pelicule, casa de productie afiliata scolii a mai produs, in cei opt ani de cand functioneaza, inca 15 scurtmetraje si doua filme de lungmetraj.

Merg spre intalnire cu cifre in minte – Love Building, lansat in 2013, a avut un numar total de 27.383 spectatori si incasari totale de peste 424.000 de lei, potrivit datelor cinemagia.ro; Alt Love Building, cu premiera in 2014, a fost vazut la cinematograf de 11.846 de spectatori, care au platit 214.296 lei pe bilete; Doua Lozuri, regizat de Paul Negoescu, cu premiera in 2016, a inregistrat un numar total de 134.421 spectatori si a generat incasari din bilete in valoare de peste 2,4 milioane de lei; in timp ce Hawaii, regizat de Jesus del Cerro, cu premiera in noiembrie 2017, a avut 26.180 de spectatori si a generat incasari din bilete in valoare de peste 500.000 de lei –, dar aveam sa plec de la interviu cu o cu totul alta imagine decat cea financiara.

Dragos Bucur, Alexandru Papadopol si Dorian Boguta au fondat scoala ActorieDeFilm.ro in 2010, iar ideea initiala a venit din lipsa unor cursuri complete de actorie de film la Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica, institutie de invatamant pe care cei trei, ca de altfel si Iulia Rugina, au absolvit-o.

Dragos Bucur, Actoriedefilm.ro

Astra Film Festival 2018: 28...
Citeste si: 28 de proiectii VR si full-dome la Astra Film Festival 2018

”Era o idee pe care o tineam eu in cap de vreo trei-patru ani si am tot asteptat pentru ca, pe de o parte, nu aveam incredere ca pot sa fac lucrul asta si, pe de alta parte, imi era teama ca nici lumea nu o sa aiba incredere. Aveam impresia ca nu sunt la un nivel profesional si carieristic suficient de inalt incat sa fiu luat in serios. Cand am inceput sa consider ca as putea sa ies pe piata cu un astfel de proiect am vorbit cu Papadopol prima oara si apoi cu Doru. Am apelat la oamenii in care aveam incredere profesional si cu care ma intelegeam bine in acea perioada. Nu ne dorim sa inlocuim sau sa concuram cu Universitatea de Arta Teatrala si Cinematografica, ale carei cursuri le-am absolvit si in care ne-am format, suntem o alternativa privata a acesteia intr-o lume in care totul se intampla mai repede si mai comprimat”, explica Dragos Bucur, unul dintre fondatorii scolii ActorieDeFilm.ro.

Programa scolii ActorieDeFilm.ro: de la haos la ordine

Dorian Boguta isi aminteste, despre aceasta perioada de inceput a scolii, ca a fost destul de dificila, in conditiile in care cei trei inca erau in cautarea metodei potrivite si a programei optime pentru cursanti. Mai in gluma, mai in serios, primele generatii au fost unele ”de sacrificiu”, asa cum spun astazi fondatorii scolii de actorie de film, insa si costurile percepute au fost unele modice. Astazi, un curs de actorie de sase luni costa 310 euro pe luna, iar unul de regie si scenaristica – 200 de euro pe luna.

”Era foarte mult haos la inceput, noi ne gandeam ca orice scoala trebuie sa aiba o directie. Am inceput sa ne uitam la tot felul de scoli de afara, ca sa vedem cum s-o apucam si ne-am dat seama ca nu ne ajuta cu nimic si atunci am decis sa mergem pe autenticitate, pe ce stim noi, pe experienta prin care am trecut noi”, explica Dorian Boguta, unul dintre fondatorii scolii ActorieDeFilm.ro.

Dragos Bucur spune ca a transmis aceste aspecte si cursantilor de la vremea respectiva si, dupa doua ”generatii” – cursurile durau atunci trei luni – au reusit sa-si stabileasca programa si lucrurile au fost structurate, iar astazi ActorieDeFilm.ro are o directie clara.

Misterul Ceasului din Perete:...
Citeste si: Misterul Ceasului din Perete: o aventura multidimensionala in 2D

”Sunt foarte multi actori care ajung in cele din urma pe platoul de filmare - ca nu prinzi tot timpul roluri, nu e o piata atat de mare incat fiecare actor sa aiba foarte multe sanse sa joace – dupa ce au mers la 30 de castinguri, se chinuie si in sfarsit iau un rol, isi dau seama ca nu stiu cu ce se mananca treaba asta, pentru ca una e teatrul si alta e filmul. Sunt niste reguli si niste mijloace pe care nu prea le inveti in facultate. Noi ne-am gandit atunci sa facem niste cursuri care sa pregateasca actorul profesionist pentru momentul in care ajunge pe platoul de filmare. Asta a fost scopul principal, si a venit si din frustrari personale, eu aveam atunci o agentie de casting si vedeam ca oamenii vin oarecum nepregatiti. Chestia asta s-a modificat in timp, la inceput aveam foarte multi actori profesionisti, acum avem destul de putini si avem mai multi amatori sau aspiranti la statutul de actor”, explica Dragos Bucur, unul dintre fondatorii scolii ActorieDeFilm.ro.

Alexandru Papadopol, unul dintre cei trei fondatorii ai ActorieDeFilm.ro, spune ca scoala este bazata foarte mult pe experienta profesionala a celor trei. Din acest an, regizoarea Iulia Rugina s-a alaturat scolii ActorieDeFilm.ro, unde va preda cursuri de regie si scenaristica. Cooptarea Iuliei Rugina printre profesorii scolii face parte din strategia de extindere a activitatii scolii. Planul fondatorilor ActorieDeFilm.ro este sa acopere inca cinci domenii care au legatura cu filmul, in afara de actorie: scenaristica, regie, productie, montaj si sunet.

Iuia Rugina, Actoriedefilm.ro

”Oamenii sunt mai atrasi spre actorie decat spre scenaristica si regie. Pe de alta parte, eu am o asociatie culturala care a inceput cam odata cu scoala lor de actorie – nu ne cunosteam pe atunci – si asa am pornit si noi, cursuri de scenaristica si regie pentru amatori si ne-a surprins cat de multa lume e interesata de scris. Cursurile au fost initial gandite separat, acum e prima data cand le-am gandit impreuna, pentru ca ele merg impreuna si cu actoria. Tu pleci de la un personaj, il dezvolti ca regizor si il comunici mai departe si il lucrezi cu actorul. Cred ca o sa fie un proces foarte sanatos, cu niste etape foarte clare”, explica regizoarea Iulia Rugina, profesoara de regie si scenaristica de film la scoala ActorieDeFilm.ro.

Regizoarea romanca Adina...
Citeste si: Regizoarea romanca Adina Pintilie, dublu premiata la Berlinala

Cursantii scolii ActorieDeFilm.ro invata sa-si spuna propriile povesti

Dorian Boguta spune ca pentru el a fost o surpriza sa vada ca multa lume e interesata de scenaristica, insa considera ca majoritatea crede ca, daca esti regizor, inseamna ca esti seful pe platoul de filmare, iar Dragos Bucur precizeaza ca foarte multi regizori nu stiu sa lucreze cu actorii, un aspect pe care cursantii de la ActorieDeFilm.ro il invata.

”Cred ca mai e un avantaj in combinarea celor doua departamente. Am intalnit multi regizori care nu stiau sa lucreze cu actorii. Stiau partea asta tehnica, de principiu, de structura, dar lucrul efectiv cu actorii nu exista, ori cred ca asta e un mare avantaj in cursul nostru, ca Iulia se ocupa inclusiv de suportul potentialilor regizori in lucrul cu actorii, pentru ca are la dispozitie grupa de actorie cu care poate jongla”, explica Dragos Bucur, unul dintre fondatorii scolii ActorieDeFilm.

Iulia Rugina crede ca un aspect ”sanatos” este ca ”studentii” de la ActorieDeFilm.ro isi dezvolta propriile povesti, pe care apoi le spun intr-un mod vizual. Si pentru ca povestile lor vin in urma unor experiente si trairi proprii, implicarea si entuziasmul sunt crescute.

”Asta vreau eu sa fac: sa vina cu o propunere de scurtmetraj, o poveste pe care vor ei s-o spuna, apoi sa vedem cum o spunem vizual, printr-un scenariu si pe urma sa vedem cum am realiza-o. Lucrand cu propriile tale idei si directii, din start implicarea ta devine alta, adica esti tu, e o descoperire a a ta. Pana la urma, mecansimele scrierii unui scenariu – cum se formateaza, ca font se foloseste etc – se invata in doua zile, dar nu despre asta este vorba, ci despre o constructie care vine in primul rand din sinceritate si de la tine. Noi cautam un adevar si un prezent la cursurile noastre, care sunt la baza scrierii unui film si la baza jocului. De ce e important pentru mine, cine sunt eu, de ce sunt asa – e un mix, vorbesc acum de scenaristica si regie – de ce e importanta povestea asta pentru mine si de ce ar putea fi ea importanta pentru altii. Filmul e un mod de a o transmite, dar inainte de a o transmite trebuie sa vezi care e ea, povestea. E o cautare de fapt. Eu am tot fost pe la cursurile lor, am mai lucrat cu grupele lor si asta e foarte bine la cursanti si la metoda asta, ca isi pun corect problema, adica stiu unde sa caute si ce. Nu-ti iese din prima, nimeni nu devine din prima un mare actor, dar stiu sa-si puna problema si stiu sa lucreze singuri si stiu sa lucreze cu un regizor”, explica Iulia Rugina.

”Dragos, ce vrei tu nu se poate!”

Si pentru ca a venit vorba despre sinceritate, implicare si entuziasm, este important de mentionat ca acestea au fost principalele ingrediente ale succesului filmului Love Building, primul lungmetraj produs de ActorieDeFilm.ro, regizat de Iulia Rugina.

Alexandru Papadopol, Actoriedefilm.ro

”Toti cursantii nostri si-au facut treaba foarte bine, cu bucurie si s-a simtit asta, au stat acolo, s-au bucurat, a fost si ineditul asta de a fi pe platoul de filmare. Am avut si noi niste mize, pentru ca nu am avut niste personaje usoare, pe de alta parte n-a trebuit sa facem dirigentie, ne-am vazut de roluri. Transpare entuziasmul lor, pozitivismul, noul din fata lor si nu doar la cei din primele serii. Au fost peste 400 de cursanti pana acum, sunt 20 pe serie. Noi ne conectam sincer cu ei, tocmai pentru ca nu suntem intr-un sistem in care statul ne plateste sa invatam pe cineva, fiind un exercitiu nemijlocit de sinceritate. Suntem toti acolo pentru ca vrem si atunci ne descoperim unii pe altii intr-un mod sincer. Nici macar nu esti profesor, tu il sprijini pe omul ala, il ajuti sa se gaseasca prin actorie de film sau prin descoperirea mijloacelor specifice ale actoriei de film. Este un exercitiu de sinceritate care ne ajuta si pe noi, si pe ei”, explica Alexandru Papadopol, unul dintre fondatorii scolii ActorieDeFilm.ro

Dragos Bucur spune ca energia pozitiva pe care o simte la cursantii scolii, asemanatoare celei pe care toti o avem in facultate sau la inceputul oricarui proiect – ”de orice natura ar fi el: antreprenoriat, business, cariera, iubire” – reprezinta o adevarata gura de aer proaspat, mai ales in conditiile in care, in lumea actorilor profesionisti, aceasta energie a cam disparut, dupa cum spune Dorian Boguta.

”E o chestie foarte ciudata la actori la noi. Unii dintre ei asteapta foarte mult sa prinda un rol intr-un film, uneori cu anii. Il prind, apoi asteapta sa-l termine cat mai repede. Pe mine asta ma innebuneste. «Doamne, iar ne tine pe platou!» Dintr-o data are program, dintr-o data are alte treburi! Ori, la oamenii astia de la curs tocmai asta n-a fost, ci o bucurie adevarata si sincera”, spune Dorian Boguta, unul dintre fondatorii scolii ActorieDeFilm.ro.

Iar faptul ca filmele produse in urma cursurilor au fost si succese de public a fost un adevarat bonus, in conditiile in care niciunul dintre cei implicati nu se astepta la asa ceva. Cei patru spun ca nu au avut ”nici in vis” curajul sa se gandeasca ca ar putea face un lungmetraj in care sa joace cursantii scolii. Ideea primului film, Love Building, a venit intr-o pauza, in timp ce discutau despre scurtmetrajele pe care urmau sa le faca cu grupele existente atunci in cadrul scolii.

”Nu aveam bani, aveam vreo 5.000 de euro. M-am dus eu pe la diversi producatori mari, sa ma sfatuiesc cu ei: «Oare credeti ca pot sa fac un lungmetraj?» Am fost la ei si imi amintesc cum se uitau la mine, privirile pline de o compasiune iesita din comun. Stiu ca unul dintre ei s-a uitat la mine cat am vorbit, apoi si-a lasat asa ochii in jos si dadea asa din mana si mi-a zis: «Dragos, ce vrei tu nu se poate». Aveam o relatie civilizata cu ei, nu puteau sa-mi zica chiar ca am innebunit si sa ies afara. Si m-am dus si la Dan Chisu sa-l intreb si mi-a zis: «Dragos, uite care-i treaba, eu te ajut, dar trebuie sa faci o chestie serioasa» si printre altele mi-a recomandat o camera care costa 6.000 de euro. Noi aveam 5.000 de euro toti banii. Ideea e ca de la acea discutie au inceput sa ni se aprinda niste beculete si am inceput sa umblam dupa bani. N-am avut multi bani, tot filmul a avut 20.000 de euro, ceva de genul asta, dar a iesit mult mai bine decat ne-am imaginat. Nu ne-am gandit ca o sa iasa pe ecran, ca o sa avem spectatori. Ne-au ajutat foarte multi oameni – cei de la Digital Cube, Vlad Voinescu, operatorul Mihai Iacob, Laura Lazarescu – au fost multi oameni fara de care proiectul asta nu iesea”, povesteste Dragos Bucur, unul dintre fondatorii scolii ActorieDeFilm.ro.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.

Dragos Bucur, artistul cu suflet de contabil

Pentru Iulia Rugina, Love Building a fost filmul de debut ca regizor, lucru deloc usor intr-o lume in care, de obicei, regizorii isi aleg proiecte ”sigure” din perspectiva subiectului si din punct de vedere al finantarii, cu actori cunoscuti de catre publicul larg.

”Nu am stiut ca filmul chiar o sa ajunga pe ecrane, atunci cand am pornit. Mie multa lume mi-a zis ca am innebunit: «Ce faci ,debutezi asa, iti distrugi cariera?”. Eu aveam un film pe care voiam sa-l fac de ani de zile, dar nu aveam finantare la el si am zis: «Sa vedem, semneaza Dragos, semneaza toata lumea, cum facem?» Dupa aia am zis ca ar fi o minciuna, adica eu il facusem, era bun, era prost, nu conteaza, am semnat. A fost bine, pentru ca a avut un succes de public si m-a ajutat in continuare”, povesteste regizoarea Iulia Rugina.

Revenind la programa si activitatea scolii ActorieDeFilm.ro, cei patru spun ca au, fiecare, propriile roluri, definite si in functie de felul fiecaruia de a fi. Spre exemplu, Dragos Bucur are o abordare inclinata foarte mult spre partea tehnica, pragmatica, a lucrurilor. Alexandru Papadopol ilustreaza aceasta latura a lui Dragos Bucur printr-o poveste adevarata. ”Un cursant care era contabil ne-a zis: «Eu sunt contabil, dar am suflet de artist», si Dragos a zis: «Eu sunt artist, dar am suflet de contabil»”.

”Sufletul de contabil” al artistului Dragos Bucur nu se refera la bani, ci la definirea actoriei in niste termeni foarte clari, el considera ca actoria este o profesie cu reguli foarte stricte, la fel ca arhitectura sau medicina.

”Singura diferenta este ca, daca in medicina inima este in 99,99% din cazuri in partea stanga, in actorie inima poate fi in creier sau oriunde altundeva si atunci exista o etapa de lucru in care descoperim, fiecare, unde are organele. Dupa aceea, eu incerc sa-i fac sa lucreze cu aceste mijloace, dupa ce descopera fiecare unde le are. Eu cred ca un actor nu mai exista doar prin talent, cum era acum 40-50 de ani, cand iesea marele maestru si se deschideau usile restaurantelor, se deschideau usile la autobuz sa urce domnul Dem Radulescu. Acum totul e pe bani si pe timp. Eu cred ca actorul trebuie acum sa stie cat mai multe: sa stie ce inseamna un scenariu, dincolo de rolul lui, sa stie obiectivele de la o camera, care e limita de scharf pe anumite obiective intr-o anumita lumina, macar aproximativ, sa stie sa-si pastreze racordurile, sunt tot felul de lucruri pe care eu ma axez in aceasta parte a programei. Evident, toate aceste lucruri merg combinate cu gandire si suflet”, explica Dragos Bucur, unul dintre fondatorii scolii ActorieDeFilm.ro.

Dorian Boguta are o abordare care se bazeaza mult pe observarea cursantilor si pe indrumarea lor spre firesc: vorbeste mult cu actorii si incearca sa le transmita ce a acumulat in experienta lui de actor.

Dorian Boguta, Actoriedefilm.ro

”Cred ca cel mai mult conteaza, in scoala noastra, ca ei stau sase luni de zile in fata camerei. Poti sa faci orice gen de film, de productie video, in momentul in care stai in fata camerei acumulezi o experienta si asta te ajuta foarte mult”, spune Dorian Boguta, unul dintre fondatorii scolii ActorieDeFilm.ro.

ActorieDeFilm.ro nu este ”o mare afacere”

Cand il intrebi daca succesul de public al filmelor produse de Actorie de Film.ro se traduce si printr-un succes financiar, Dragos Bucur spune ca scoala nu este ”o mare afacere”.

”E oarecum pacat, dar asta e. Noi traim din meseriile noastre. Eu, daca as renunta la actorie, n-as putea sa traiesc din business-ul asta. In schimb, combinand scoala, latura asta strict de scoala, cu cea de productie, lucrurile incep sa functioneze. Noi, de cand am lansat Love Building, am inceput sa ne dezvoltam si in partea de productie si atunci lucrurile se compenseaza. Productia sustine scoala, atat pe partea de marketing si promovare, iar scoala sustine productia, ca material de lucru,regizori, actori, un mic inceput de finantare, idei. Si atunci, cu banii pe care noi reusim sa-i luam din vanzarea filmelor – ultimul film, Hawaii, a fost facut cu sprijin CNC – lucrurile incep sa se sustina. Am facut si reclame, dar adevarul e ca nu e pentru noi postura asta in care suntem doar niste prestatori de servicii si atunci am cam renuntat”, explica Dragos Bucur, unul dintre fondatorii scolii ActorieDeFilm.ro.

Alexandru Papadopol evidentiaza faptul ca, in cadrul cursurilor de la scoala, sunt invitati intotdeauna specialisti recunoscuti din domeniul filmului, din diverse discipline: imagine, regie, actorie, productie – in acord cu ideea centrala a scolii, aceea de a crea nu doar actori, ci actori de film care sa stie ”cu ce se mananca” intreaga industrie.

”Cursurile sunt cu fiecare dintre noi si cu invitatii nostri, nume mari care au trecut pe la noi pe la scoala si cu care avem o colaborare nemijlocita. Andi Vasluianu vine la fiecare generatie, Tudor Istodor vine des, Pavel Bartos a mai venit, Corneliu Porumboiu, Dan Bordeianu. Pe Cristi Puiu l-am invitat mai demult, producatoarea Ada Solomon a fost, Vivi Dragan vine pe partea de imagine, tine un soi de masterclass, nu e o lectie in care cursantul sa aprofundeze, dar incepe sa inteleaga. Dupa sase luni, are o imagine si e inspirat, aceste personalitati au darul de a inspira”, spune Alexandru Papadopol, unul dintre fondatorii scolii ActorieDeFilm.ro.

Si Iulia Rugina crede ca orice om care face meseria de actor trebuie sa cunoasca lucruri despre celelate departamente implicate in realizarea unui film; actorul trebuie sa stie cum gandeste directorul de imagine, cum gandeste regizorul: ”Nu suntem separati, nu vii, ca actor, pe platou si iti faci treaba si atat. E un mix, filmul este un proces creativ de grup, nu e nici macar al regizorului, e al tuturor”.

Iulia Rugina: ”Nu e neaparat o alternativa la facultatea de film”

Cursantii scolii ActorieDeFilm.ro sunt actori, fosti sau actuali angajati in banci, multi vin din publicitate, din diverse agentii, dar printre ”studenti” se afla si antreprenori, angajati in multinationale, studenti sau elevi de liceu care vor sa dea la actorie. Varsta cursantilor este situata in intervalul 17-45 de ani. Jumatate dintre ei vin pentru hobby. Unii cursanti, care initial vor sa se ocupe in mod serios de actorie, renunta, in vreme ce altii, care vin doar pentru hobby, fac din actorie o activitate serioasa si permanenta.

”Vine o mare masa de oameni cu o foarte mare creativitate si tu practic ii iei si ii pui la un loc si generezi altceva creativ si mi se pare extraordinar. Nu e neaparat o alternativa la facultatea de film, dar facem lucrurile altfel. Sunt multi oameni care simt ca au vrut sa faca asta la 18 ani si nu i-au lasat parintii sau n-au reusit din diverse motive, iar acum au ajuns la 30-40 de ani, au un job care le place, dar ar vrea sa incerce si nu se mai duc sa dea la actorie. Mi se pare ca sunt foarte multi oameni care, undeva la varsta de 30-40 de ani, incep sa se intrebe: «De ce nu am facut eu ce trebuia»? Asta e momentul in care te apuci sa cauti. Am avut cursanti care si-au dat demisiile si au ramas pe actorie”, spune regizoarea Iulia Rugina.

Dragos Bucur spune ca multi cursanti aleg cursurile scolii pentru ca acum traim intr-o perioada in care toata lumea cauta varianta cea mai rapida, totusi fara rabat de la calitate.

”Sunt putini cei care-si permit sa mai stea trei sau patru ani in facultate. Cand ai 20-22 de ani, ai viata inainte, patru ani nu inseamna nimic. La 40-50 de ani, patru ani inseamna mult. Si atunci varianta asta de sase luni, in care ai comprimat totul, le convine. Eu cred ca e o alternativa decenta si nu ne punem la egalitate cu UNATC-ul”, explica Dragos Bucur, unul dintre fondatorii scolii ActorieDeFilm.ro

Interviul se termina si ne luam la revedere. Ma indrept spre redactie, si, asa cum am spus la inceputul articolului, nu mai am cifre in minte. Imi dau seama ca am fost si eu in situatia cursantilor despre care povestea Iulia Rugina. Undeva intre 30 si 40 de ani, am inceput sa ma intreb: ”De ce nu am invatat eu sa cant la chitara in liceu, atunci cand imi doream foarte mult?”. Nu am mai cautat raspunsul la aceasta intrebare, in schimb am intrat pe internet si am cautat cursuri de chitara. Au trecut mai bine de trei ani de atunci si azi pot spune ca mi-am indeplinit un vis. La fel ca ”studentii” tomnatici de la cursurile scolii ActorieDeFilm.ro, care s-au alaturat cursantilor mai tineri si profesorilor si, impreuna, au realizat filme de lungmetraj cu succes la public, la care, pana la acel moment, nu au avut ”nici in vis” curajul sa se gandeasca.