De un an și jumătate cu toții stăm mai mult în casă și ascultăm mai multă muzică în format digital. Între timp, veniturile artiștilor au fost serios lovite în pandemie, mai ales având în vedere că, în general, 50% din încasările unui concert se duc în buzunarul acestora, în vreme ce din streaming procentul scade uneori la cifre derizorii. Alex Parker (foto) și Mary Otumahana vorbesc într-un interviu acordat wall-street.ro despre realitatea dintr-o piață a muzicii care începe să își recapete răsuflarea după mai bine de un an de restricții.

Cei doi antreprenori vor fi prezenți la evenimentul Mastering the Music Business, care va avea loc în perioada 31 august - 2 septembrie 2021.

”Pentru industrie, primul an de COVID-19 a reprezentat, probabil, cea mai neagră perioadă, din cauza faptului că toată scena de evenimente live a fost oprită. Totodată, s-au făcut concedieri în masă, atât pe partea de în interiorul companiilor, indiferent că vorbim de case de discuri, case de producție, sau bookeri, cât și pe partea de evenimente - scenografie, sunetiști, luminiști, etc.”, spune Alex Parker, co-fondatorul Creator Records, casă de discuri care reprezintă unii dintre cei mai talentați noi artiști europeni, printre care Holy Molly și Olivia Addams.

El evidențiază faptul că în ultimul an numărul de utilizatori și consumatori online de content (music&video) a crescut, însă chiar și așa această evoluție nu a fost suficientă pentru a compensa lipsa încasărilor din evenimente.

“Nu a fost o balanță care să suplinească lipsa de concerte cu adaosul de ascultători și trafic online. Un artist, în cele mai nefericite cazuri, care sunt însă și cele mai frecvente, dintr-un concert venea acasă cu minimum 50% din suma oferită pe prestație (după ce bugetul era împărțit cu label-ul, cu booker-ul etc). În cazul remunerației din streaming, acesta are un procent mult mai mic și de cele mai multe ori intră în recuperările de costuri ale casei de discuri (clipuri, mastere, marketing etc)”, explică Alex Parker.

În noiembrie anul trecut, peste 90 de artiști români au semnat o scrisoare deschisă premierului Ludovic Orban în care solicitau includerea artiştilor în schema de ajutor de stat pentru a veni în sprijinul sectorului cultural. În scrisoarea deschisă, trupele și vedetele au subliniat că "existenţa sectorului cultural depinde nu doar de organizatorii de evenimente, ci mai ales de artişti".

”COVID-19 a zguduit bine industria și a scos la iveală multe probleme. A fost ca un reminder la importanța artei și a creativității. Și nu mă refer doar la distracție, dar și la importanța lor culturală, la conștiința socială și starea de bine pe care o transmit”, spune Mary Otumahana, fondatoarea RecordShop, un studio de înregistrări gratuit și totodată un program ce vizează dezvoltarea tinerilor artiști din industria muzicală.

Totuși, ea subliniază că pandemia a ajutat lumea să se îndrăgostească din nou de muzică și să aprecieze mai mult lucrurile care au lipsit: show-urile live, turneele și socializarea.

”Partea plină a paharului este că experiența comună a acestei perioade grele a adus oamenii împreună. Mai mult, artiștii au început să se gândească cum să facă muzică mai creativ (prin content, streaming), dar și să realizeze că se pot folosi de serviciile online în așa fel încât să le aducă mai multe beneficii”, spune Mary Otumahana.

Ce tip de muzică preferă românii? Fast food sau… caviar?

Banii sunt un factor cheie când vine vorba de succesul oricărui artist în industria muzicală de astăzi, însă excepții pot apărea, ce-i drept mai rar, și atunci când artistul s-a aflat la locul potrivit în momentul potrivit.

”Văd din ce în ce mai mulți artiști independenți care își construiesc singuri drumul prin intermediul social media și astfel reușesc chiar să aibă mai mult control asupra carierei și a brandingului personal”, menționează Mary Otumahana.

Nu poți să vinzi caviar în piață. Și nu pentru că nu e bun, ci pentru că nu e înțeles atât din punct de vedere al prețului, cât și al gustului.

- Alex Parker -

Succesul în industria muzicală depinde însă și de felul în care artiștii se adaptează sau sunt dispuși să se adapteze la cerințele pieței.

”Talentul este o noțiune subiectivă, iar în zilele noastre devine din ce în ce mai puțin apreciată arta calitativă. Aflându-ne într-un context și o discuție axate pe Europa Centrală și România, masa de utilizatori și consumatori este înclinată pe „fast food”-ul din bucătăria muzicală, ca o paralelă ce poate fi pe înțelesul tuturor. În tot timpul acesta, muzica din aceste teritorii a devenit incredibil de perisabilă. Un album Bruno Mars & Anderson Paak va fi ascultat și peste 10 ani, însă piesele electronice care au refrene repetitive, cu onomatopee și cuvinte simple, vor fi uitate în mai puțin de un an. Este vorba și de short term vs long term investment, dar mai important, este vorba despre cerere și ofertă. Nu poți să vinzi caviar în piață. Și nu pentru că nu e bun, ci pentru că nu e înțeles atât din punct de vedere al prețului, cât și al gustului”, a declarat Alex Parker.

Ce s-a schimbat în industria muzicală pe timpul pandemiei?

Alex Parker, cofondatorul Creator Records, consideră că cinci factori esențiali s-au schimbat în industria muzicală din ultimul an:

  • Interacțiunea dintre artiști și fani a scăzut puternic, din cauza dispariției evenimentelor live.
  • Puterea de cumpărare a fanilor a scăzut din cauza scăderii economiei globale.
  • Bandcamp a ajutat foarte mulți muzicieni, fiind un serviciu în care plătești expres ceea ce dorești, diferit față de streaming, unde dacă asculți o piesă sau 1000, tu plătești același fee.
  • Au crescut vânzările de vinyluri la un record față de ultimii 20 de ani, datorită nevoii de tangibilitate.
  • Ușor, ușor se deschide piața de live, iar evenimentele pe bază de certificat de vaccinare s-ar putea să salveze industria.

Creator Records este o casă de discuri înființată la finalul anului 2019, dar care a prins viață în pandemie.

Compania a început anul 2020 cu „Lizot & Holly Moly - Menage A Trois”, pe radiourile din Germania, după care a licențiat „Alex Parker - Sneakers & Weed” pe toată Europa, pentru ca apoi să urmeze „Olivia Addams - Dumb”, hit în România și Polonia, „Olivia Addams - Are We There”, no.1 în Polonia.

”A fost un an bun, mai ales având în vedere că am luat startul într-o perioadă de declin a industriei”, a concluzionat Alex Parker.

Sursa foto: Mastering the Music Business

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri