Ferrero si GSK, new entries Topul primilor 20 de advertiseri din Romania nu a suferit modificari majore in 2009. Doua companii care nu se regaseau in clasamentul de anul trecut au intrat anul acesta. Astfel, Ferrero Romania, producatorul Kinder, Nutella si Tic Tac, si-a crescut investitiile cu 74,6%, pana la 85,2 milioane euro, clasandu-se pe pozitia a 14-a. Iar jucatorul din farma GlaxoSmithKline si-a bugetat 69,3 milioane euro, mai mult cu 46,5% fata de 2008, situandu-se pe locul 18.
Cele doua companii au luat locul Ursus Breweries si Renault Nissan Romania, care au parasit clasamentul.
Restul topului, de la 20 la 11 se imparte intre: Heieneken Romania, Beiersdorf Romania, Romtelecom, Colgate-Palmolive, Johnson Wax, Nestle, European Drinks & European Food si Danone Romania.
10. L’Oreal Romania
Producatorul de cosmetice L’Oreal a coborat anul trecut 7 pozitii in clasamentul advertiserilor, de la locul 3 la locul 10.
Compania si-a diminuat investitiile in publicitate cu 39,5%, pana la 107 milioane euro la rate card.
9. Henkel
Henkel Romania, care comercializeaza marcile Persil, Perwoll, Pur, Schauma, Fa si Ceresit, si-a crescut investitiile brute in publicitate cu 57,2%, pana la 112,6 milioane euro.
Compania a urcat in clasament de pe locul 14 pe locul 9.
8. Reckitt Benckiser
Un alt producator de bunuri de larg consum si-a crescut in 2009 bugetul de reclama: 116,3 milioane euro, in crestere cu 50,6%. Printre brandurile Reckitt Benckiser se numara Calgon, Clearasil, Nurofen si Strepsils.
7. Kraft Foods
Kraft Foods isi pastreaza pozitia a saptea, cu o usoara crestere, de 3,3%, a bugetului de publicitate (116,3 milioane euro, rate card). Kraft comercializeaza in Romania branduri precum Jacobs, Milka si Poiana.
Sah mat: Kraft cumpara Cadbury
6. Coca-Cola
Coca-Cola a urcat anul trecut doua pozitii in clasamentul advertiserilor, cu un buget de 119,6 milioane euro la rate card, in crestere cu 13,2%.
Spre comparatie, rivalul Pepsi prin Quadrant Amroq Beverages a avut investitii brute de 45,8 milioane euro in 2009.
5. Unilever
Unilever se afla in 2008 pe pozitia a doua, dupa un alt gigant al FMCG-ului, Procter&Gamble.
In 2009, compania a fost surclasata de principalii jucatori din telecom. Investitia la rate-card a fost de 130,6 milioane euro, cu 30,3% mai putin decat in 2008.
4. Vodafone
Operatorul de telefonie mobila Vodafone se mentine pe pozitia a patra, cu o mica descrestere, de 500.000 euro, la bugetul de rate-card. Investiile in 2009 au fost de 131,5 milioane euro.
3. Orange
In primul an de criza, Orange si-a crescut investitiile brute in publicitate cu 26,7%, la 149,5 milioane euro. Compania a urcat trei pozitii in clasament, de pe locul 6, unde era in 2008.
2. Cosmote
Cosmote a fost, in prima jumatate a lui 2009, cel mai mare advertiser din Romania, devansand Procter& Gamble. Insa pana la sfarsitul anului a coborat pe pozitia a doua – cu trei locuri mai sus fata de clasamentul din 2008.
Investitiile brute in publicitate au fost de 155,5 milioane euro, in crestere cu 19,7%.
1. Procter & Gamble
Cel mai mare advertiser pe plan global, Procter & Gamble, si-a mentinut suprematia si in Romania, in 2009. Bugetul de reclama a scazut insa cu 22%, pana la 261 milioane euro, valoare de rate card.
Directorul de marketing al P&G Romania discuta cu cititorii Wall-Street
Top 20 Advertiseri in 2009 vs 2008
| Advertiser | Buget in 2009 - rate card (mil. euro) | Variatia fata de 2008 | Advertiser | Buget in 2008 - rate card (mil. euro) | ||
| 1. | P&G | 261 | - 22% | P&G | 335 | |
| 2. | Cosmote | 155.5 | + 19,7% | Unilever | 187,4 | |
| 3. | Orange | 149,5 | + 26,7% | L'Oreal | 176,9 | |
| 4. | Vodafone | 131,5 | - 0,4% | Vodafone | 132 | |
| 5. | Unilever | 130,6 | - 30,3% | Cosmote | 129,9 | |
| 6. | Coca-Cola | 119,6 | +13,2% | Orange | 118 | |
| 7. | Kraft Foods | 116,3 | + 3,3% | Kraft Foods | 112,6 | |
| 8. | Reckitt Benckiser | 116,3 | + 50,6% | Coca-Cola | 105,6 | |
| 9. | Henkel | 112,6 | + 57,2% | European Drinks&Food | 94,3 | |
| 10. | L'Oreal | 107 | - 39,5% | Danone | 86,4 | |
| 11. | Danone | 98,7 | + 14,2% | Nestle | 81,8 | |
| 12. | European Drinks&Food | 87,7 | + 3,6% | Reckitt Benckiser | 77,2 | |
| 13. | Nestle | 93,1 | + 13,7% | Romtelecom | 72,1 | |
| 14. | Ferrero | 85,2 | + 74,6% | Henkel | 71,6 | |
| 15. | Johnson Wax | 78,8 | + 18,1% | Ursus | 70,5 | |
| 16. | Colgate-Palmolive | 74,7 | + 6,7% | Colgate-Palmolive | 70 | |
| 17. | Romtelecom | 70,6 | - 2% | Beiersdorf | 69,6 | |
| 18. | GlaxoSmithKline | 69,3 | + 46,5% | Johnson Wax | 66,7 | |
| 19. | Beiersdorf | 51,6 | - 25,9% | Renault Nissan | 61,3 | |
| 20. | Heineken | 51,2 | - 7,4% | Heineken | 55,3 | |
Sursa: Alfa Cont