Dacă de Crăciun s-ar împlini și dorințele legate de bani, românii ar pune pe primele două poziții pe lista către Moșul o mărire de salariu (24%) și dobândirea de cunoștințe despre cum să-și sporească resursele financiare (24%). Rambursarea împrumuturilor este și ea printre dorințe - 21% dintre răspunsuri se leagă de aspirația de a restitui banii luați cu împrumut. Pe listele de dorințe, românii au mai pus și o inflație mai mică (13%), taxe mai reduse (8%), dobânzi mai mari la contul lor de economisire (3%).

Revolut a realizat alături de Dynata un studiu despre cadourile de Crăciun, fie că sunt axate pe lux sau pe îndeplinirea unor dorințe financiare. Peste 14.000 de respondenți din 14 țări, printre care și 1.000 de români, au arătat care sunt disponibilitățile financiare pentru cadourile de Crăciun în 2023 și cum se raportează aceștia la produsele și serviciile de lux, deseori enumerate pe lista de dorințe către Moșul.

Sunt așteptările românilor mult diferite de cele ale altor respondenți? Lituanienii (13%) și bulgarii (15%) sunt mai puțin interesați să-și ramburseze împrumuturile decât portughezii (27%) și australienii (26%). Brazilienii (29%), lituanienii (26%) și spaniolii (26%) ar dori să găsească sub bradul lor de Crăciun un cadou sub forma unei creșteri de salariu. Francezii (32%) și maghiarii (23%) visează la o inflație mai mică. Belgienii (16%) și lituanienii (14%) îi cer lui Moș Crăciun impozite mici. Rezidenții din Australia (10%) și Singapore (9%) ar dori ca dobânda la conturile de economii să fie mai mare.

Ce fac românii cu cadourile primite de Crăciun care nu le plac

Problema cea mai mare cu un cadou apare atunci când, în ciuda prețului mare, acesta nu e pe placul destinatarului. În cadrul sondajului, 5% dintre respondenții români au recunoscut că returnează darurile pe care le primesc dacă sunt nepotrivite. Pentru alți 5% dintre respondenți, este posibil să fi returnat cadouri în trecut, dar în general evită să facă acest lucru, deoarece este jenant. 29% nu le returnează deoarece se bucură de fiecare cadou, iar 41% respectă vorba din bătrâni de a „nu căuta la dinți calul de dar”. 20% nu au dileme, deoarece cei dragi le cunosc preferințele și aleg bine cadourile.

Dacă românii tind să nu returneze cadourile, ce se întâmplă în alte țări? Cadourile sunt returnate cel mai des în Singapore (8%), Spania (6%) și Australia (5%), în principal printre destinatarii din grupa de vârstă 25-34 de ani (5%). Italienii sunt cei mai jenați când vine vorba de a returna un cadou (22%). Portughezii (23%) și polonezii (22%) își cunosc cel mai bine gusturile și așteptările, iar asta îi ajută mai mereu să primească darurile potrivite. Spaniolii (36%), portughezii (34%) și brazilienii (31%) se declară mai mult decât mulțumiți de orice cadou.

Pentru români luxul înseamnă să pot să călătorească unde își doresc

48% dintre românii chestionați în studiul Revolut cred că în zilele noastre luxul înseamnă să ai suficiente resurse pentru a călători oriunde îți dorești, pe tot parcursul anului. Aceasta este percepția actuală a luxului în rândul consumatorilor locali. Și este vizibilă și în comportamentul clienților Revolut: bugetul pentru serviciile turistice alocat în perioada ianuarie - noiembrie 2023 a crescut cu 67%, la peste 1,8 miliarde de lei, față de perioada similară a anului anterior. Un client Revolut din România a cheltuit, în medie, peste 934 de lei pe lună pentru turism, față de 876 de lei pe lună (în perioada 1 ianuarie - 30 noiembrie 2023 vs. 1 ianuarie - 30 noiembrie 20221).

Pentru 40% dintre români, timpul în sine este un lux, iar a avea mai mult timp pentru cei dragi și pentru propriile pasiuni este pe locul al doilea între asocierile făcute de respondenți cu ideea de lux. Abia pe locul al treilea se află bunurile personale valoroase, cum ar fi proprietățile imobiliare, mașinile scumpe sau bărcile (32%).

Pentru 22% dintre respondenții români, accesul la diverse instrumente de investiții este o altă fațetă a luxului (investiții în acțiuni, criptomonede, metale prețioase). Doar 17% cred că luxul se mai referă la mărci premium (de exemplu, haine, cosmetice, bijuterii din această categorie). Acest lucru oferă un indiciu despre ceea ce ar putea avea mai multă valoare în contextul cadourilor de Crăciun.

Câți bani ar trebui să aibă în cont Moș Crăciun?

Black Friday, Cyber Monday și Moș Nicolae au trecut și se apropie următorul moment în care cheltuielile românilor cresc - Crăciunul. Anul trecut, cei mai mulți dintre respondenții la un studiu similar (48%) spuneau că vor aloca sub 250 de euro pentru sărbători, iar 6% dintre respondenții din această piață au declarat că nu vor cheltui deloc de sărbători. 43% se așteptau să cheltuiască între 250-1.000 de euro și 3% chiar peste 1.000 de euro.

Cum arată bugetele pentru cadouri de Crăciun anul acesta? 28% au un buget de cadouri cuprins între 100-200 de euro, 27% chiar mai puțin - 50-100 de euro. Practic, mai bine de jumătate dintre români ar aloca pentru cadourile de Crăciun între 50-200 de euro, deci un buget mai mic decât în 2022. Un român din cinci are pregătit un buget de 200-500 de euro pentru aceste cheltuieli, în timp ce 2% nu vor cumpăra deloc cadouri (un procent inferior celui înregistrat în 2022). Și pentru că oricât de mici ar fi, cadourile aduc, totuși, bucurie în jurul bradului de Crăciun, 8% dintre respondenți spun că vor cheltui pe cadouri măcar 50 de euro.

Moșul are în cont ceva mai mulți bani pentru daruri în alte țări. În Franța, bugetele care se plasează între 200-500 de euro reprezintă 35%, în Spania și Italia, câte 29%. Pe măsură ce ne apropiem de Estul Europei, și bugetul Moșului se micșorează. Bugetele de 200-500 euro sunt mai rar întâlnite în Letonia (13%), Ungaria (14%), Polonia și Lituania (18%).

Sursa foto: shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Money »



Setari Cookie-uri