6 Octombrie 2011

Romania, ULTIMA din Europa la venituri online: "Nu-i nimic! Avem loc de crestere!"



Piata de publicitate online din Europa ar putea sa o depaseasca in curand pe cea din SUA, avand in vedere cresterea de 15% inregistrata de tarile din regiune in 2010 comparat cu 2009. Romania se afla insa „la coada listei” si cresterea cel putin modesta pe primul semestru al anului, de doar 4%, nu incurajeaza prea mult.

Wall-Street.ro este prezent la primul Forum IAB Romania, de unde „ia pulsul” pietei de publicitate online. Majoritatea celor prezenti la eveniment se arata dezamagiti de evolutia modesta a pietei de publicitate online din Romania pe primul semestru.

„Slab, foarte slab”, spune un reprezentant al iLeo. Ioana Anescu, sefa IAB Romania, aflata in apropiere, comenteaza ca „da, suntem ultimii din Europa, dar asta inseamna ca avem loc de crestere!”, spune ea, preferand sa vada „partea plina a paharului”.

, research manager la IAB.

Display-ul acopera, si la nivel european, cel mai mare segment din intreaga piata. Cresterile inregistrate in 2010 pe acest segment au fost de 22%, mai rapid decat search-ul. Pe Display, cele mai mari cresteri au fost inregistrate de Slovenia, Finlanda, Elvetia, Irlanda si Romania. Motivele? Faptul ca in pietele inca slab dezvoltate intra noi advertiseri pe online, multi dintre ei aflandu-se insa inca in stadiu experimental.

Evolutia display advertising-ului in tarile dezvoltate are alte ratiuni, in principal campanii mai complexe precum si segmentul video, care este in crestere in tari precum Marea Britanie sau Germania.

Romania a inregistrat cresteri importante si pe search, alaturi de Rusia, Ungaria, Turcia, Bulgaria si Grecia. Cresterea Romaniei pe search in 2010 fata de anul precedent este de 40%. „Evolutia nu va incetini, va creste constant la rate ridicate”, considera Borrel.

Romania este ultima din cele 25 de state din Europa care au participat la studiul IAB si din punct de vedere al ponderii publicitatii online din totalul mediului de publicitate – circa 4%. „Romania inca se lupta cu preconceptia clientilor care prefera mediile traditionale. Totodata, aceasta piata este complet dependenta de rata de penetrare a Internetului. Pentru a creste consistent trebuie sa atinga masa critica de utilizatori”, considera managerul IAB Europe.

Cea mai mare provocare a Romaniei? Sa dezvolte o specificitate a pietei prin cunoastere audientei online. „Este extrem de important ca advertiserii sa cunoasca cine sunt utilizatorii online, cum sunt ei, de cat timp sunt pe Internet si ce motivatii au ei. Si apoi, advertiserii trebuie sa se duca cu aceste informatii catre companii si sa le dovedeasca, cu cifre, ca online-ul este o investitie buna”, considera Catherine Borrel.

Ea subliniaza ca in prima faza trebuie convinse sa investeasca in online companiile majore – financiar, telecom, auto, mancare si altele. Ulterior, companiile mici vor fi mai usor de convins, daca vad pe cei mari ca imbratiseaza acest mediu.

##SURVEY_FORM_150##

„Un alt sfat pentru jucatorii din Romania este sa nu incerce sa desfiinteze sau sa denigreze alte medii, sa sustina ca online-ul le poate face pe toate. Trebuie sa accepte si chiar sa incurajeze investitiile incrucisate, in mai multe medii – online, TV, radio”.

Ca si incurajare, Borrel a subliniat ca, in 2006, Spania si Italia acopereau prin onlin tot doar circa 4% din totalul pietei de advertising si, in ultimii ani, au crescut pana la peste 10%. Daca lucrurile se vor misca bine, si Romania poate urma acest drum.

Sursa foto: Dreamstime.com

Cum ti se pare evolutia pietei de publicitate online din Romania? Este sau nu este dezamagitoare?



Citeste si