a fost numita la conducerea IAB Romania in septembrie anul acesta, ea fiind implicata in institutie din 2009.

W-S.ro: Cum ti se pare ca s-a descurcat predecesorul tau, Ionut Oprea, la conducerea IAB, timp de patru ani?
IA: Cred ca a facut treaba buna.

W-S.ro: Defineste “treaba buna”. Din exterior s-au vazut unele lucruri, dar nu prea multe, unele nefinalizate.
IA: Din exterior nu s-au vazut pentru ca nu au fost foarte vizibile. Lucruri s-au intamplat. Noi am fost prezenti si am reprezentat Romania in relatia cu IAB Europe, “am plasat” cumva Romania pe harta IAB-urilor locale, cu disponibilitati de colaborare, prezenta la diverse evenimente. De exemplu, in primavara acestui an, s-a infiintat IAB Serbia si au facut un panel cu tarile din regiunea aceasta. Pentru ei a fost foarte important sa stie ca au sustinerea si pot prelua cunostiinte de la tarile care deja au ceva experienta. Cu bune, cu rele, unii sunt mai vizibili, unii nu, mergem inainte. Polonia este cea mai pregnanta prezenta in regiune.

W-S.ro: Ce implica acest lucru, efectiv?
IA: Au multe proiecte pe care le desfasoara, multe evenimente, sunt organizati ca o corporatie – au departamente cu project manager pe fiecare departament.

W-S.ro: Romania cand va ajunge aproape de acest nivel?
IA: Ei sunt modelul pe care noi il urmam. Cam asa as vrea sa se desfasoare lucrurile in continuare si la noi – avem directii clare spre care vrem sa ne indreptam. Partea de dezvoltare de proiecte educationale, in primul rand.

W-S.ro:
Proiecte personale ai?
IA: Nu, acum, odata cu numirea, sunt full time la IAB Romania, ma implic 100%. Anterior m-am ocupat de propria mea firma de traininguri si marketing.

W-S.ro:
In mod vizibil, piata duce lipsa unei entitati full-time care sa se dedice educarii celor la inceput de drum. “Mai marii pietei” nu au timp sa se ocupe si de asta. Va face ceva IAB in acest sens, ceva palpabil?
IA: Pregatim acum un program care se numeste IAB Academy si planul este ca pana la finalul anului sa organizam o serie de seminarii la care vor participa, in functie de nivele, specialisti si profesionisti, precum si cei care vor sa invete si sa se familiarizeze cu anumite concepte si cu anumite activitati din piata de online, cu anumite instrumente. Profesorii vor fi din randul membrilor. Accesul va fi gratuit la o serie de seminarii, la altele nu. Membri vor avea, evident, prioritate si reducere.

W-S.ro: Aveti deja acorduri primite in acest sens?
IA: Mai multe despre derularea proiectului nu pot sa spun in momentul acesta, avem un project manager care se ocupa, dar este pe baza de voluntariat.

W-S.ro: Altceva pe segmentul de educare?
IA: Vizam si colaborari cu Universitatile. Incercam sa gasim o metoda prin care sa dezvoltam si sa contribuim la curricula universitara cu programe si cursuri, precum si sa aducem specialisti din industrie care sa explice studentilor despre ce este vorba, sa poata lua contact cu oameni din lumea online-ului.

W-S.ro: Pe ce alt segment vei lucra cu colegii tai, exceptand partea de educare?
IA: Cel al autoreglementarii. Incercam sa fim mai prezenti si mai fermi. Avem acel set de standarde facute in urma cu cativa ani, in 2008, le-am actualizat in vara acestui an, au fost aprobate de AGA, am lucrat la ele ceva timp.

W-S.ro: Nu le-am vazut inca pe nicaieri. Sunt publice?
IA: Inca nu le-am comunicat.

W-S.ro: Spune-mi te rog doua chestiuni pe care le-ati inclus in plus fata de regulile anterioare.
IA: In primul rand, recomandarea de non-intruzivitate.

W-S.ro: Era si inainte.
IA: S-au mai modificat anumite dimensiuni. Am introdus specificatii mai clare, ce inseamna plasarea butonului de inchidere a unei reclame intr-un anumit punct, ce culori sa nu se confunde si asa mai departe. Comunicarea lor se va face cat mai curand.

W-S.ro: Altceva pe segmentul de autoreglementare? Ceva pe video? Pe mobil?
IA: Am lucrat la email marketing. Avem in plan elaborarea unui set de reguli standardizate si pentru video advertising si mobile advertising. Acestea din urma sunt in plan, inca nu le-am discutat. Ca modele am mers si dupa regulile din Polonia dar si Marea Britanie sau SUA, standardizandu-le aici, pentru piata locala.

W-S.ro: Cum “amendeaza” IAB anumite “scapari” ale site-urilor membre sau non-membre?
IA: Acesta este un alt punct la care voiam sa ajung – urmarirea respectarii standardelor. Si aici ni s-a cam atras atentia, se pare ca nu am fost suficient de fermi. Noi nu avem posibilitatea de a da amenzi, sa penalizam astfel, in schimb, prin aderare, se obliga sa respecte aceste standarde de display.

W-S.ro: Bun, si daca cineva “calca stramb”, totusi?
IA: Daca cineva incalca, exista o adresa – standarde@IAB-Romania.ro unde se primesc reclamatiile. Lucram in prezent la un formular standardizat pentru aceste reclamatii care sa includa captura, reclama, cand s-a intamplat si asa mai departe. Noi redirectionam atunci site-ului in cauza plangerea si le spunem sa o rezolve. Daca se aduna mai multe plangeri, se poate discuta…mai in detaliu cu membrul respectiv. Nu au fost insa cazuri.

W-S.ro: Acum in urma cu doi ani IAB Romania anunta ca va include “curand” o stampila virtuala de certificare a site-urilor ce se aliniaza tuturor standardelor institutiei. Ce s-a intamplat? Din exterior nu s-a vazut nimic si era o initiativa laudabila.
IA: Este in lucru.

Citeste si:

W-S.ro: Dupa doi ani?
IA: Este inca in lucru. Este un proiect frumos, la care tinem, si tocmai de-asta nici nu a pornit atunci, pentru ca nu ajunsese la nivelul la care ne doream sa fie.

W-S.ro: Si cand estimezi ca o sa lansati aceasta “stampila”?
IA: Este una dintre prioritati. Nu pot inainta insa o data exacta, dar este in planurile noastre.

W-S.ro: Ofera-mi totusi o informatie fixa – care va fi primul proiect vizibil care va fi lansat in perioada ta ca CEO la IAB Romania.
IA: (gandind) Incerc sa imi dau seama, pentru ca au fost multe proiecte care s-au apropiat de implementare si care nu au inceput, au fost deci create dinainte. Ar fi evenimentul de luni , la care am pus si eu umarul, ar fi noile standarde in industrie precum si prima intalnire cu scopuri educative.

Cu Google, IAB are 50 de membri

W-S.ro: Cati membri sunt in IAB in prezent?
IA: Odata cu intrarea Google, 50 de membri.

W-S.ro: Ce implica intrarea Google in IAB, mai departe de comunicatul oficial?
IA: Toti membri sunt egali. Se bucura de aceleasi priviliegii si are aceleasi obligatii ca orice alt membru IAB. Orice membru poate sa vina cu un reprezentant al sau si sa-l propuna in consiliu. Deocamdata, Google nu a venit, intrucat nu s-a schimbat consiliul director dar pana in prezent nu am avut o astfel de discutie cu ei.

Google Romania a devenit membru cu drepturi depline al IAB Romania

Google Romania a devenit membru cu drepturi depline al IAB Romania

W-S.ro: Si cand o sa se schimbe?
IA: In noiembrie expira mandatul consiliului director actual si se vor face alegeri, nu este obligatoriu sa se schimbe. Revenind. In momentul in care Google sau orice alta companie membra IAB propune o persoana in membrul director, propunerea este supusa votului AGA. Consiliul director are noua oameni.

W-S.ro: Cum arata o sedinta a IAB Romania? Se incing spiritele?
IA: Se trimite convocarea sedintei cu o saptamana - o saptamana jumatate inainte cu agenda si subiectele de discutie. Ele pot fi agreate sau nu, in sensul ca daca cineva nu vrea sa fie pus pe agenda se poate discuta si vota daca sunt sau nu de acord. Se intruneste consiliul director, se dezbat subiectele de pe agenda, la nevoie se voteaza. In general, sedintele de consiliu lunare sunt destul de productive.

Lipseste rigoarea si colaborarea jucatorilor din piata

W-S.ro: Ce consideri ca lipseste jucatorilor importanti din online-ul romanesc, oamenilor din spatele companiilor?
IA: Lipseste rigoarea si colaborarea. Exista un focus “in lateral” mai degraba decat in fata. In loc sa priveasca inainte spre viitor si spre dezvoltarea intregii industrii, catre contributie, se uita spre concurenti, se “inghiontesc”. Scopul pentru care exista IAB este sa alinieze piata in directia potrivita, sa sprijinim dezvoltarea industriei, si vom face acest lucru.

W-S.ro: Ai remarcat proiecte noi, romanesti, in ultimii doi ani?
IA: (dupa mult timp de gandire) Am remarcat o crestere a site-urile de group buying. In rest…au fost dezvoltari frumoase. Nu cred insa ca sunt in masura sa caracterizez aceasta piata, sunt multi in aceasta piata ce au peste 10 ani, eu sunt inca tanara.

W-S.ro: Cum ti se pare ca s-au maturizat oamenii din online-ul romanesc?
IA: Mi-ar placea sa fie mai deschisi spre impartasirea know-how-ului. Ceva mai dispusi sa ofere din ce au invatat ei, din cum si-ar dori sa fie viitorii oameni care vin in online, sa explice, sa intinda mai des o mana de ajutor catre colegii lor, concurenti sau nu. Dar, la fel, imi e greu sa analizez aceasta evolutie, eu fiind din online de doar 4-5 ani.

W-S.ro: Care sunt sursele de venit ale IAB Romania?
IA: Cotizatia membrilor, 1.000 euro pe an. Pe langa acestea, vor fi evenimente partial platite, care trebuie sa se sustina singure. De asemenea, mai este segmentul de cercetari care, la fel, se va auto-sustine. Exista un grup de lucru care are ca scop atat evaluarea oportunitatilor de a prelua diverse studii desfasurate la nivel european, si derularea lor local, fie includerea Romaniei in anumite studii, fie derularea locala pur si simplu a unor studii exclusiv in Romania.

W-S.ro: Pe ce perioada este mandatul tau si care este dorinta ta cea mai mare?
IA: Pe un an de zile, cu posibilitate de prelungire in functie de atingerea obiectivelor. Dorinta mea este ca IAB sa devina un punct de referinta in piata de online. Sa gasesti referinte, sa vii la IAB pentru sprijin, sa gasesti informatii si date importante pentru tine la IAB Romania.

W-S.ro: Si provocarea cea mai mare?
IA: (zambind) Punerea in aplicare a acestor planuri.

W-S.ro:
E destul de evident…
IA: Bine, atunci, implicarea membrilor si realizarea de catre ei a prioritatilor industriei.