Renumitul producator auto Aston Martin se pregateste sa se listeze pe bursa din Londra la sfarsitul acestui an. Cum arata IPO-ul?

Scurt istoric

“Aston Martin Lagonda Limited” este un producator britanic de masini sportive de lux. Compania a fost fondata in 1913 de catre Lionel Martin si Robert Bamford. Inca din 1947 sub managementul lui David Brown, brandul a inceput sa fie asociat cu un producator de masini scumpe. Apogeul a fost atins in 1964 odata cu asocierea personajului fictiv James Bond care conducea la momentul respectiv, un model DB5 in filmul “Goldfinger”. Acest producator auto este considerat o icoana culturala britanica.

Inca din 1982 Aston Martin detine un Certificat Regal de furnizor official de autoturisme catre Printul Tarii Galilor. Compania are peste 150 de centre de vanzare in peste 50 de tari, intinse pe 6 continente; devenind astfel un brand global de automobile.

Evaluarea companiei

Estimativ, producatorul britanic are o valoare de aproximativ 4-5 miliarde de lire sterline, ceea ce ar impinge compania in urma listari, direct in componenta indicelui FTSE100 din UK. Detaliile urmeaza sa fie stabilite in jurul datei de 20 septembrie 2018, data la care se va emite prospectul aferent IPO-ului.
“Multi analisti gasesc similitudini cu IPO-ul Ferrari, care a fost listat pe bursa in ianuarie 2016 la un pret de €42,40/actiune si a atins un maxim de €127,65 in luna iunie a acestui an. Echivalentul unui randament de peste 300%.

Ferrari, ca si Aston Martin de asemenea, si-a largit orizonturile dincolo de producerea de masini. In prezent compania investeste si in alte domenii: construirea de yahturi, fashion, real estate (apartamente de lux) si au o prezenta extinsa diferite zone bogate. Astazi, Ferrari beneficiaza de un rating ridicat.
Evaluarea lui Aston Martin ar putea parea mai rezonabila dupa ce vom obtine detaliile complete ale prospectului pentru IPO. Asfel, vom putea analiza cu acuratete potentialul de crestere. De asemenea, este posibil ca evaluarea sa fie publicata la un nivel inferior (comparativ cu asteptarile); ceea ce ar putea face ca acest IPO sa devina si mai atractiv pentru o parte din investitori.

Aston Martin este detinuta de “Invest Industrial Advisors” din Londra si “Kuwaiti Investment Dar”. Se preconizeaza ca cel putin 25% din actiunile companiei vor fi puse la dispozitie pentru cumparare. Niciunul dintre investitori nu intentioneaza sa iasa definitiv, iar Daimler AG (Mercedes-Benz) intentioneaza sa isi pastreze pachetul de 4,9%.

Vanzarea actiunilor prin London Stock Exchange va ajuta la consolidarea brandu-ul in sine. Aston Martin a depasit 5000 de livrari in 2017 pentru prima data dupa 2008. Se asteapta sa se depaseasca estimarile cu cu cel putin 180 de milioane de lire sterline in venituri ajustate.” – declara Calin Nechifor, Senior Partner la Clear Capital Markets, London, UK.

Potential de crestere

Aston Martin a revenit la profitabilitate, care a fost in mare masura determinata de managementul din ultimii ani, precum si de cresterea veniturilor obtinute din vanzarile vehiculelor de editie speciala: Vanquish Zagato si DB4 GT. Dar ce va determina potentialul de crestere pe viitor?

Compania isi foloseste brand-ul si licenta pentru a se extinde si in alte segmente de business. De exemplu: in real estate (apartamente de lux); si chiar se implica in construirea unui submarin, sperand astfel sa urmeze pasii companiei Ferrari prin utilizarea exclusivitatii sale pentru a face apel la investitori.
Actionarii societatii Aston Martin au alocat investitii in valoare de 200 milioane de lire sterline in 2014 pentru imbunatatirea liniei de productie si pentru a aduce pe piata automobile noi cu emisii reduse. Primul SUV (Sports Utility Vehicle) este programat pentru anul viitor.

De ce listarea pe bursa acum?

Marca Aston Martin are un o istorie de peste 100 de ani si surprinzator compania nu a fost profitabila in tot acest timp. In prezent, actualul CEO Andy Palmer, venit de la Nissan Motor Company, a imbunatit viziunea si strategia companiei, avand ca rezultat generara unor profituri solide in ultima perioada. Prin urmare, valoarea companiei este la maxime istorice.

Daca IPO-ul va avea suces, unii investitorii vor avea sansa de a marca profituri considerabile bazate pe o buna evaluare a companiei ajunsa la un nivel de profitabilitate ridicat. Aston Martin nu intentioneaza sa obtina lichiditate in urma listarii. Strategia producatorului auto este de a maximiza cererea pentru modelele recent lansate, generand astfel venituri considerabile pentru companie.

Cat de atractiv este sectorul “Luxury”?

Mai sus am mentionat succesul Ferrari ca si rezultat, pe care Aston Martin, spera sa il urmeze. Dar haideti sa vedem cum au evoluat alte branduri de lux din Europa in ultimii ani?

“Mai jos este graficul cu performanata colectiva pe ultumii 2 ani al companiilor: Burberry, Hermes, Ferrari, LVMH, Richemont in comparatie cu indicele EuroStoxx600. Fiecare companie are 20% alocare din acest portofoliu ipotetic. Daca un investitor ar fi cumparat toate cele 5 actiuni in valoare monetara egala la inceputul lunii august 2016, atunci s-ar fi inregistrat randamente potentiale de 112% versus o crestere de 27% obtinuta la cele mai mari 600 de companii din Europa (EuroStoxx600).

Este corect sa afirmam ca apetitul si cererea pentru produsele de lux este destul de ridicata si ca nu se inregistreaza nici o scadere a profiturilor pana in prezent. Daca aceasta tendinta se mentine, atunci perspectivele IPO-lui Aston Martin raman in continuare atragatoare” – declara Calin Nechifor

Concluzii

Exista in mod clar destul de mult entuziasm in jurul IPO-ului Aston Martin.

Aston Martin este o marca de prestigiu, care va atrage, fara indoiala, un interes. Cu toate acestea, ca si in cazul tuturor investitiilor de acest gen, este necesara o evaluare si analiza amanuntita inainte de a lua o decizie. Este important sa ne amintim ca Aston Martin este detinuta de doua firme cu capital privat, iar scopul lor unic este de a maximiza profitabilitatea investitiei initiale. Analiza financiara in jurul valorii de listare ar putea mentine pretul ridicat pentru urmatoarea perioada. Ulterior, compania va fi evaluata in functie de strategia de implementare si de crestere pe termen mediu si lung.

In mod cert, intreg marketing-ul si PR-ul creat in jurul acestui eveniment, va pastra interesul IPO-ului la niveluri ridicate in urmatoarea perioada.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Piețe de capital »



Setari Cookie-uri