Grupul sud-african Naspers a platit in 2012 un total de 82 mil. dolari pentru 70% din eMag, iar in prezent a ajuns sa detina indirect 80,1% din actiunile celui mai mare magazin online din Romania, potrivit informatiilor din prospectul de IPO publicat de Prosus – companie listata saptamana aceasta pe Bursa din Amsterdam si care controleaza in momentul de fata eMAG.

Vandut in 2012 cand avea afaceri de aproximativ 600 mil. lei, eMAG a ajuns anul trecut la o cifra de 4,2 mld. lei, reprezentand o crestere de 700%.

De altfel, “perla coroanei” din portofoliul sud-africanilor de la Naspers – detinerea de 31% din compania chineza Tencent – a reprezentat o alta tranzactie incredibil de profitabila pentru companie. Naspers a platit 34 mil. dolari in 2001 pentru Tencent, acelasi pachet fiind evaluat in prezent la 130 mld. dolari.

Cum se imparte business-ul Prosus si cum a ajuns eMAG sa fie indirect listata pe Bursa din Amsterdam

eMAG este detinut de catre firma Dante International, care, la randul ei, este controlata de catre Prosus (80,1%) si CEO-ul eMAG Iulian Stanciu (foto) cu o detinere de 19,9%.

Prosus este de fapt un vehicul investitional creat de Naspers cu scopul de a ‘parca’ pachetul de 31% din actiunile Tencent, cea mai mare companie de jocuri video din lume, cu afaceri bazate preponderent in China.

Citeste si:
Fondul Proprietatea critica o fuziune Hidroelectrica-CE Oltenia
Fondul Proprietatea: Fuziunea...

Grupul Prosus este impartit in sase mari segmente de activitate (vezi in tabel cele mai importante date financiare ale acestora):

  • Anunturi online de mica publicitate (“Classifieds”)
  • Plati si Fintech
  • Retail electronic (“Etail”)
  • Travel
  • Platforme sociale si de internet

Venituri pe segmente de activitate Prosus

Luand in calcul afacerile companiilor din portofoliul Prosus, eMAG reprezinta 8,3% din intregul grup, sau aproape jumatate (42%) din segmentul de ecommerce al Prosus. Cu afaceri de 14,4 mld. dolari in anul fiscal 2019 (incheiat la 31 martie 2019), Tencent reprezinta 78,8% din Prosus.

In afara de Tencent si eMAG, alte detineri importante care intra sub umbrela Prosus sunt cele de la Mail.ru, grupul specializat in anunturi online de mica publicitate OLX, fintechul de plati online PayU, si companiile de food delivery iFood si Delivery Hero.

Citeste si:
Birsan, Filip&Co: Promovarea bursei? Simpla, daca Guvernul o vrea
Alexandru Birsan, Filip &...

Saptamana aceasta, Prosus s-a listat pe Bursa din Amsterdam, compania fiind initial evaluata la 100 mld. dolari. Desi teoretic Prosus este un gigant tehnologic, compania este diferita fata de alte nume mari din industrie precum Facebook sau Alibaba, care ofera produse si servicii sub brand propriu. In schimb, Prosus investeste in companii de internet si retail online, asa cum este cazul achizitionarii eMAG, companie romaneasca care astazi ar putea fi considerata indirect listata la Amsterdam.

Pe hartie, eMAG are pierderi de zeci de milioane de lei, dar profitul este impins catre dezvoltarea internationala

Desi este cel mai mare retailer online (“etailer”) din Romania, eMAG a inchis anul trecut cu o pierdere de 44,7 mil. lei, in scadere fata de cea de 111 mil. lei din 2017.

Reprezentantii Prosus subliniaza insa ca profitul este redistribuit catre subsidiarele internationale eMAG, care inca nu pot fi profitabile pe cont propriu.

“Cea mai mare parte a veniturilor eMAG provine din Romania, acolo unde se inregistreaza profit. (…) In anul fiscal 2019, profitul eMAG Romania a fost redistribuit catre investitii in expansiunea eMAG din regiune, care se afla in faza initiala de dezvoltare si care inca nu pot fi profitabile pe cont propriu”, se mentioneaza in prospectul Prosus.

Citeste si:
Unul dintre cele mai mari combinate comuniste, vandut pe OLX
Unul dintre cele mai mari...

eMAG are in prezent afaceri in Ungaria, Bulgaria, Polonia si Romania. La inceputul acestui an, compania anuntat ca intentioneaza sa preia pachetul majoritar (52%) din compania maghiara Extreme Digital, afacerile eMAG urmand sa se extinda astfel in Cehia, Slovacia, Slovenia, Croatia si Austria.

Publicitatea negativa din partea clientilor nemultumiti, unul dintre cele mai mari riscuri pentru eMAG si OLX

Companiile care se listeaza pe bursa sunt obligate sa faca public in prospecte informatii despre cele mai importante riscuri la care sunt expuse. Acestea variaza de la riscuri generale, precum cele legate de evolutia economica a intregii tari, la riscuri speficice businessului.

In prospectul publicat de Prosus, unul dintre cele mai importante riscuri asociate business-ului eMAG este legat comenzile neonorate de catre partenerii din marketplace-ul eMAG.

“Grupul (n.red. Prosus) are de infruntat riscuri cu privire la acitivtatile frauduloase si ilegale de pe platformele detinute. Anumite platforme, precum eMAG si OLX, primesc periodic informari de la cumparatori si vanzatori care ar putea sa nu fi primit bunurile pe care le-au achizitionat sau plata pentru bunurile vandute. Desi grupul poate suspenda conturile utilizatorilor care nu isi indeplinesc obligatiile, grupul nu are posibilitatea sa ii oblige pe acestia sa livreze bunurile si serviciile sau sa faca platile”, se mentioneaza in documentul Prosus.

Reprezentantii Prosus subliniaza ca orice publicitate negativa generata de activitati frauduloase sau inselatoare ale utilizatorilor poate sa afecteze reputatia, afacerile si perspectivele acestor businessuri.

Sursa foto: Agerpres

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Piete de capital »



Citeste si
O saptamana pana la retailArena 2019, evenimentul anului in retail