Luând în calcul potențialul de trafic, Aeroportul Băneasa a fost supraestimat de statul român în raportul de evaluare care a stat la baza cererii de majorare de capital de la Aeroporturi București (CNAIB), arată o analiză realizată de compania de consultanță în aviație NACO.

Raportul a fost comandat de Fondul Proprietatea (FP), care deține 20% din CNAIB și care a contestat majorarea de capital pe care guvernul o vrea la Aeroporturi București, companie controlată în proporție de 80% de statul român.

Mai exact, statul a decis în 2021 majorarea capitalului social al Aeroporturi București de la 143 mil. lei la 4,9 mld. Pentru a participa la majorare statul urma să vină cu un aport în natură ce constă în terenul din interiorul Aeroportului Băneasa. De cealaltă parte, Fondul Proprietatea trebuie să scoată din conturi 953 mil. lei pentru a participa la majorare, în caz contrar, pachetul de 20% pe care Fondul îl are la CNAIB urmând să fie puternic diluat.

Fondul Proprietatea a blocat majorarea de capital în instanță printr-o cerere de anulare a hotărârii adunării extraordinare CNAIB din octombrie 2021. În mai anul acesta, Tribunalul Ilfov a respins, ca neîntemeiată, solicitarea Fondului Proprietatea de anulare a hotărârii acţionarilor Aeroporturi Bucureşti privind majorarea.

Între timp, efectele majorării sunt în continuare suspendate ca urmare a deciziei Curţii de Apel Bucureşti din ianuarie anul trecut, până la soluţionarea definitivă a cererii de anulare a hotărârii adunării extraordinare din octombrie 2021.

”Cifrele de trafic previzionate la Aeroportul Băneasa au fost un element cheie în raportul de evaluare care a prezentat o valoare mult supraestimată. Raportul NACO indică un trafic potențial maxim la Aeroportul Băneasa care reprezintă aproximativ jumătate din cel prognozat în raportul de evaluare contestat, ceea ce indică încă o dată un proces de majorare a capitalului social cu deficiențe fundamentale”, se menționează într-un comunicat de presă al Fondul Proprietatea.

"Deoarece traficul aerian prognozat al Aeroportului Băneasa este unul dintre elementele cheie în determinarea valorii acestuia, am comandat un raport independent de la un expert în aviație de renume mondial pentru a oferi o perspectivă asupra potențialului aeroportului. Raportul subliniază în mod clar limitele de capacitate și de cerere ale Aeroportului Băneasa, evidențiind în același timp necesitatea urgentă de a extinde infrastructura Aeroportului Henri Coandă (OTP), pentru a facilita creșterea traficului și pentru a îmbunătăți experiența de călătorie", spune Johan Meyer, CEO al Franklin Templeton București și Manager de Portofoliu al Fondului Proprietatea.

”Abordarea noastră bazată pe date, ghidată de cifrele reale de trafic și de tendințele din industrie, evidențiază nevoia critică de extindere a capacității în zona Bucureștiului pentru a deservi în mod eficient cererea tot mai mare de transport aerian din regiune. Considerăm că Aeroportul Băneasa ar putea funcționa ca un aeroport complementar la Aeroportul Otopeni, dar mai mulți factori limitează capacitatea sa de procesare. Astfel, soluția principală pentru limitările induse de capacitatea aeroportului o constituie construcția unui nou terminal în următorii ani”, a declarat René Hopstaken, Consultant Aeroportuar la NACO.

Ce spune raportul NACO despre situația din Aeroportul Otopeni și Aeroportul Băneasa

Ca urmare a unei creșteri economice solide și a expansiunii companiilor aeriene low-cost, se așteaptă ca cererea fără restrictii (fără a lua în considerare limitările de infrastructură) să continue tendințele de dinainte de pandemia COVID, ajungând la aproximativ 21 de milioane de pasageri pe an în zona Bucureștiului până în 2030, arată raportul NACO. Până în 2050, se anticipează că cererea fără restricții va fi de aproximativ 33 de milioane de pasageri pe an.

După ce au evaluat infrastructura existentă în Aeroportul Otopeni, experții NACO au concluzionat că acesta ar putea procesa între 16 și 18 milioane de pasageri pe an. În funcție de evoluția reală a traficului, de limitele de capacitate și de nivelurile de servicii considerate acceptabile, Aeroportul Otopeni ar putea atinge acest volum de pasageri între 2025 și 2030.

A fost identificată o potențială oportunitate pentru Aeroportul Băneasa de a atrage traficul suplimentar care nu poate fi preluat de Aeroportul Otopeni din cauza limitărilor de capacitate. Cele mai potrivite companii aeriene candidate pentru a deservi Aeroportul Băneasa vor fi companiile aeriene independente mai mici care operează în prezent la orele de vârf de pe Aeroportul Otopeni, ceea ce înseamnă aproximativ 300.000 – 500.000 de pasageri anual. Restricția impusă pe timp de noapte pentru zborurile comerciale (între orele 22:00 - 6:00) reprezintă un obstacol major pentru marii transportatori low-cost.

Terminalul existent al Aeroportului Băneasa are o capacitate de aproximativ 175 de pasageri pe oră sau 2 mișcări de aeronave pe oră. În scenariul actual pentru Aeroportul Băneasa, adică fără nicio extindere de capacitate, volumele de trafic până în 2035 vor varia între 340.000 și 840.000, în cazul în care Aeroportul Băneasa reușește să ofere condiții avantajoase pentru companiile aeriene. Dacă luăm în considerare restricțiile de zbor pe timp de noapte, limita superioară ar putea fi limitată la aproximativ 700.000 de pasageri pe an.

Studiul explorează mai multe oportunități de extindere a capacității pentru Aeroportul Băneasa, cu posibile soluții pentru creșterea numărului de mișcări de aeronave și de pasageri procesați pe oră. Indiferent de soluțiile tehnice și de cheltuielile de investiții, toate scenariile potențiale de creștere a capacității ar putea crește capacitatea doar până la un maxim de 4 mișcări de aeronave pe oră. Acest lucru ar putea crește traficul anual maxim de la 0,7 la 1,3 milioane de pasageri, ținând cont de interdicția de zbor pe timp de noapte.

În concluzie, raportul NACO oferă informații cu privire la potențialul Aeroportului Băneasa și subliniază în mod clar limitele de capacitate ale aeroportului. Constatările contrazic mai multe dintre ipotezele raportului de evaluare a terenurilor Aeroportului Băneasa, care este utilizat pentru majorarea de capital social de la Aeroporturi București, contestată de Fondul Proprietatea. Evaluatorul a folosit un trafic anual de aproximativ 3 milioane de pasageri începând cu anul 2022, mai mult decât dublu față de ceea ce ar putea fi realizat pe aeroportul Băneasa cu infrastructura actuală, în toate scenariile de investiții analizate.

”Fondul Proprietatea încurajează Ministerul Transporturilor să aprobe revocarea hotărârii Adunării Generale a Acționarilor Aeroporturi București prin care s-a aprobat majorarea capitalului social, și să colaboreze cu Fondul în vederea identificării de soluții pentru dezvoltarea în continuare a infrastructurii aeroportuare din București”, concluzionează reprezentanții FP.

Sursa foto: Shutterstock / Mircea Moira

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Piețe de capital »



Setari Cookie-uri