9 August 2007

Piata de capital din Romania, lovita de comisioanele mari?



Piata romaneasca de capital a trecut sub lupa analistilor de la Financial Times care considera ca la opt luni de la aderare segmentul de obligatiuni ar trebui sa reprezinte centrul de atentie al investitorilor straini. Din pacate, nu este deloc asa, iar aceasta concluzie trista ii irita atat pe emitenti, cat si pe investitorii internationali care cauta castiguri fixe pe piata de capital

Daca in toamna anului trecut prestigioasa publicatie de business Financial Times explica comportamentul gigantilor industriei IT la cumparaturi de software de securitate, prin orientarea catre Romania, amintind de companii locale precum GeCAD sau Softwin, in ziarul britanic s-a rezumat editia de ieri la a enumera “bolile” pietei locale de capital.

Astfel, piata romaneasca de capital sufera de o lipsa cronica de lichiditati, fapt explicat de bancile straine prin tarifele necompetitive impuse de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare (CNVM).

La opt luni de la aderarea la Uniunea Europeana si in contextul unei reforme cruciale a sistemului pensiilor, piata romaneasca de capital ar trebui sa fie in centrul atentiei investitorilor, spun editorii FT. Nu se intampla asa, confirma investitorii chestinati de FT. Mai mult, piata obligatiunilor, care se presupune a fi in plina dezvoltare, anunta o incetinire a cresterii.

"Nu exista o piata puternica a obligatiunilor in Romania, in acest moment", a declarat vicepresedintele departamentului piete de capital al Raiffeisen Bank Romania, James Stewart. Potrivit acestuia, ingustimea pietei are drept cauza costurile ridicate pe care trebuie sa le suporte o companie pentru a emite obligatiuni la Bursa de Valori de la Bucuresti, care pot ajunge la 0,5 procente din fiecare tranzactie.

Ce cred insa specialistii romani? Analistii locali accepta ca la nivel international piata romaneasca nu este inca una semnificativa, insa daca privim pondere in regiunea Europei Centrale si de Est, Bursa de la Bucuresti creste in vizibilitate. “Segmentul de obligatiuni este intr-adevar putin dezvoltat in Romania, spectrul investitorilor institutionali locali fiind pana acum destul de restrans. Intr-o perspectiva de 3 ani, pe masura ce fondurile de pensii si fondurile de investitii vor castiga in dimensiune, oferta de astfel de instrumente isi va gasi din ce in ce mai mult corespondentul in cerere”, a explicat pentru Wall-Street Cristian Tudorescu, Head of Research Vanguard.

In opinia analistilor de la Raiffeisen Bank, costul unei emisiuni te determina sa spui ca nu are nici un sens sa o lansezi in Romania: o emisiune de obligatiuni de 100 milioane euro costa 500.000 euro. Mai mult, Financial Times explica ca in Romania costul este de trei ori mai mare decat in Marea Britanie, unde se ridica la 0,15 procente.

Pe o piata romaneasca de capital caracterizata prin lichiditate scazuta, au fost tranzactionate in ultima luna doar sapte obligatiuni corporatiste si 12 municipale. “Piata de obligatiuni romaneasca se afla in afara radarului investitional pentru majoritatea managerilor de obligatiuni”, sustine Peter Marber, analist Halbis.

Analistii internationali sustin ca piata locala a obligatiunilor continua sa situeze departe de cea a actiunilor, chiar daca ultimii ani au subliniat o crestere a interesului companiilor pentru atragerea de finantare prin imprumuturi de pe piata de capital.

Piata obligatiunilor, in 2006, a fost reprezentata exclusiv de emisiunile corporative. In 2006, valoarea totala a emisiunilor de obligatiuni corporative a atins 850 milioane de lei, adica peste 240 milioane euro. Emitentii au fost majoritatea institutii financiare, mai exact trei societati bancare, Banca Comerciala Româna (BCR), Banca Carpatica, Procredit Bank, o societate de leasing, International Leasing si Banca Mondiala. Avicola Bucuresti a fost singura companie care a emis obligatiuni in 2006, apartinind altui sector economic.

In general, emitentii au ales o perioada scurta de maturitate a emisiunilor de obligatiuni, aceasta fiind cuprinsa intre trei si patru ani. BCR a lansat cea mai mare emisiune, dintre cei sase emitenti, in valoare de peste 240 milioane de lei, cu o scadenta de trei ani.



Citeste si