22 Decembrie 2010
Topul riscurilor la care se expune Fondul Proprietatea
Orice investitie in valori mobiliare implica anumite riscuri. In prospectul de listare al Fondului Proprietatea sunt prezentate cele mai importante riscuri la care FP se expune si care ar putea afecta in mod negativ activitatea, situatia financiara sau rezultatele operationale ale Fondului.
10. Factorii de risc privind mediul economic local
Romania poate trece prin modificari politice, juridice, sociale si economice rapide si neprevazute, inclusive prin etape de recesiune economica, inflatie ridicata, fluctuatii ale cursului valutar, dezechilibre majore ale pietei si modificari semnidifcative ale legislatiei.
Totodata, Romania poate fi afectata inclusiv de efectele generate de schimbarile politice, juridice, sociale si economice care apar in Uniunea Europeana sau in tarile invecinate.
9. Romania ar putea avea dificultati cu procesul de post-aderare la UE
Daca Romania nu atinge aceste obiective, CE poate aplica masuri de salvdragare in baza documentului de integrare.
8. Riscurile privind masurile de austeritate asumate de Guvern si a instabilitatii politice
In plus, deoarece guvernul este actionar semnificativ la FP si la mai multe companii din portofoliu, orice schimbari ale guvernantilor ar putea afecta stabilitatea companiilor.
7. Riscuri privind lichiditatea actiunilor
6. Riscul suspendarilor frecvente de la tranzactionare
Astfel de suspendari ar limita posibilitatea investitorilor de a isi vinde actiunile la discretie si ar putea duce la o reducere substantial a pretului de piata, cand tranzactionarea este reluata.
5. Riscuri legate de o eventuala listare duala a actiunilor emise de Fond
“Fondul are anumite particularitati si este probabil sa se impuna schimbari importante cu privire la anumite aspecte ale structurii de administrare a Fondului si ale Actului Constitutiv pentru ca acestea sa fie intr-o forma familiara burselor externe importante. Nu exista nicio garantie ca eforturile de costuri si complicatiile de ordin administrativ aferente mentinerii unui sistem de listare duala ar fi rasplatite prin atingerea obiectivelor proiectului. Cu toate acestea, un astfel de proiect nu poate fi lansat, iar aceste modificari nu pot fi operate, fara obtinerea in prealabil a aprobarii actionarilor”, se arata in prospect.
4. Riscuri privind potentiale conflicte de interese
Astfel, Administratorul Fondului are calitatea de societate de administrare a investitiilor si pentru alte fonduri cu politici de investitii similare, context in care poate emite recomandari catre alti clienti diferite de recomandarile facute Fondului, diferentele fiind explicabile spre exemplu prin aceea ca exista obiective de investitii diferite ale clientilor sau perspectivelor diferite ale reprezentantilor Administratorului Fondului alocati clientilor.
Pot aparea situatii in care oportunitati de investitii pentru Fond sa fie potrivite si pentru unul sau mai multi clienti ai Administratorului Fondului sau pentru alte fonduri administrate de acesta.
Administratorul Fondului are politici de identificare si gestionare a unor astfel de conflicte in vederea asigurarii ca ordinele de investitii sunt plasate si alocate intr-o maniera corecta pentru toti clientii. Reducerea acestui risc depinde de implementarea cu succes si in mod continuu a politicilor in cauza, implementare care face totodata obiectul supravegherii de catre autoritatile relevante.
3. Riscuri asociate participatiilor in companii detinute majoritar de Statul Roman
“Experienta de pana acum indica faptul ca administratorii/conducerea executiva a respectivelor societati sunt adesea inlocuiti atunci cand au loc schimbari in structura politica a guvernului. Prin urmare, dezvoltarea si implementarea unei strategii pe termen lung in legatura cu aceste companii poate necesita o durata mai mare de timp si se poate dovedi a fi mult mai dificila decat in cazul companiilor private, aspect de natura a afecta rezultatele financiare ale FP”.
Statul roman poate face uz de puterea sa de vot in adunarile generale ale actionarilor companiilor pe care le controleaza pentru a impune decizii care lezeaza interesele actionarilor minoritari si/sau ale altor parti interesate.
In fapt, in luna august 2010, Guvernul Romaniei a emis o ordonanta conform careia cateva companii controlate de stat pot dona anumite sume catre bugetul de stat in 2010.
La data de 30 noiembrie 2010, la adunarea generala a actionarilor Romgaz (o companie in care statul roman detine 85% din capitalul social si Fondul 15% din capitalul social), exclusiv pe baza votului pozitiv al statului roman si cu nesocotirea obiectiilor Fondului, s-a decis ca Romgaz va dona RON 400 mil. la bugetul de stat.
Aceasta decizie are un impact negativ semnificativ asupra Fondului in calitate de actionar minoritar. Este posibil ca astfel de actiuni sa intervina si in viitor in legatura cu aceasta companie sau cu alte comanii controlate de stat.
2. Riscuri asociate administrarii anterioare a Fondului
“Mai mult, cu prilejul revizuirii situatiilor financiare intermediare si a rezultatelor pentru cele 6 luni incheiate la data de 30 iunie 2010 (intocmite in conformitate cu RAS, neauditate), Administratorul Unic a identificat o inregistrare contabila eronata astfel cum se detaliaza in Capitolul 5, "Prezentarea situatiilor financiare individuale" din prezentul Prospect. Nu se poate exclude posibilitatea ca astfel de inregistrari eronate sa fie identificate in viitor de Administratorul Fondului sau de catre auditori”, se mai noteaza in prospectul FP.
1. Riscuri privind implementarea politicii de investitii si a strategiei Fondului
Nu poate exista nicio garantie ca Administratorul Fondului va putea implementa politica de investitii sau ca Fondul va putea sa isi investeasca activele in conditii atractive sau ca va reusi sa evite pierderi din investitii.
Administratorul Fondului va incerca sa diversifice Portofoliul, dar o astfel de diversificare nu poate fi realizata daca oportunitatile de investitii sau activele disponibile pentru investitii sunt insuficiente.