Potrivit consultantului DTZ Echinox, posibilitatile de dezvoltare pe piata de retail sunt din ce in ce mai putine. “Aici ne referim la optiuni in estul Bucurestiului si orase precum Timisoara, Galati sau Targu Jiu. Toate aceste locatii sunt insa incluse deja in planurile unor dezvoltatori”, mai spune Enache.
Spre exemplu, Targu Jiu pentru ca este un oras cu peste 100.000 de locuitori care nu beneficiaza inca de un centru comercial modern si de prezenta unor operatori internationali de retail, care se regasesc in alte orase din tara cu o populatie similara.
In Galati, NEPI a anuntat deja o dezvoltare comerciala, iar Mega Mall si Parklake Plaza sunt proiecte anuntate, dar inca neincepute, pentru estul Capitalei.
Daca dezvoltarile nu vor lua cu asalt piata, totusi, consultantii se asteapta la unele miscari in zona de constructii, care urmare a unor reconversii.
“Ne asteptam ca si in acest an sa vedem dezvoltari comerciale cu probleme care la un moment dat vor trebui sa se adapteze la conditiile pietei si zonei, nefiind exclusa reconversia intr-o alta destinatie imobiliara”, a declarat Estera Enache.
Chiar daca primele doua luni ale anului 2013 sunt caracterizate de o usoara crestere a vanzarilor comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, luna martie a fost marcata de inaugurarea primei dezvoltari de retail de anul acesta: deschiderea Uvertura Mall, singurul centru comercial modern din Botosani, avand o suprafata inchiriabila de 15.000 mp, iar pana la sfasitul anului sunt asteptate si alte livrari de centre comerciale in Bucuresti, Constanta, Ploiesti, piata nu trece printr-o perioada roza.
In primul trimestru, potrivit datelor DTZ, nivelul chiriilor a ramas comparabil cu cel perceput in ultimul trimestru al anului trecut. Retailerii mari precum H&M, Inditex, C&A, CCC isi continua expansiunea, iar pe zona de comert stradal, cei mai activi sunt operatorii de pe segmentul alimentar pe conceptul de proximitate: Mega Image, Profi, Carrefour Express.
“Un element incurajator il constituie interesul retailerilor locali pentru extindere. Prioritar este Bucuresti-ul, insa si orasele mari sunt incluse in planul de dezvoltare al acestora”, spune Estera Enache.
Pe de alta parte, exista si o parte goala a paharului, anumite companii fiind amenintate de competitia mare si puterea de cumparare in scadere de inchidere. Un exemplu, este proaspatul anunt al lui Octavian Radu, care a spus ca inchide magazinele Debenhams.
"Scaderea vanzarilor, competitia foarte puternica pe segmentul de moda, politica de preturi neadaptata proiectului sau zonei de adresare, o dezvoltare insuficienta sau incoerenta, lipsa de receptivitate a consumatorului la stilul vestimentar propus de retailerul respectiv sunt factorii care au determinat insuccesul acestor operatori si iesirea lor de pe piata. Anticipam ca in perioada urmatoare vor avea loc si alte iesiri de pe piata de retail din segmente precum moda si accesorii", a declarat Estera Enache.
Citeste si:
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: