Oferta anului 2013 este estimata la 120.000 mp in 5 proiecte din 4 orase, in timp ce oferta anului 2014 este estimata la 65.000 mp cuprinsa din 3 proiecte; insa in prezent nu se inregistreaza lucrari de constructie la niciun proiect anuntat pentru anul urmator, se mentioneaza in cel mai recent raport de piata al Jones Lang LaSalle (JLL).
In primul trimestru din 2013 nu s-a inregistrat nicio inaugurare in Bucuresti. La nivel national, a fost finalizat un proiect: Uvertura Mall in Botosani, cu o suprafata inchiriabila de 15.000 mp , amplasat in zona centrala a orasului si care, in ziua inaugurarii a marcat un grad de ocupare de 80% .

Cu aceasta noua finalizare, stocul modern de spatii comerciale la nivel national este estimat la 2.4 milioane mp (incluzand si stocul din Bucuresti). In T1, JLL a exclus din stocul capitalei centrul comercial City Mall ca urmare a anuntului facut de noul proprietar de a demara reconversia acestuia intr-o cladire de birouri. Aceasta este cea de-a treia mare inchidere de centru comercial din Romania, dupa Armonia Braila si Armonia Arad.

Pana la sfarsitul anului, doua noi proiecte comerciale se vor adauga stocului din Bucuresti, Promenada Mall (35.000 mp) dezvoltat de Raiffeisen Evolution intr-una dintre cele mai ravnite zone din capitala, in coridorul Floreasca-BV, si Vulcan Value Center (25.500 mp) dezvoltat de Benevo/NEPI in zona de sud-vest a orasului.

Domeniul, alimentar cel mai activ: Mega Image si Kaufland, liderii deschiderilor

Retailerii de confectii internationali evalueaza constant stocul existent de spatii comerciale, anuntandu-si disponibilitatea de a intra in centrele comerciale si de a-i inlocui pe chiriasii cu rezultate slabe si cu dificultati financiare. H&M in mod special, este in proces de extindere agresiva a retelei nationale, in ciuda celor 24 de magazine pe care le opereaza in acesti cei trei ani de la intrarea retailerului pe piata din Romania.

In mod traditional, comertul stradal din Bucuresti nu a atras interesului retailerilor de confectii care se adreseaza segmentului de piata cu venituri medii, insa lucrarile intense de renovare din centrul istoric al capitalei precum si numarul tot mai mare de vizitatori, care frecventeaza barurile, cafenelele si restaurantele din aceasta zona incep sa atraga interesul marilor lanturi de retaileri de confectii pentru centrul istoric. H&M este unul dintre primii jucatori, care a confirmat deja deschiderea unui magazin in centrul istoric, cu toate ca la o scurta distanta se afla o alta unitate,deschisa in 2009, la parterul centrului comercial Unirea.

"Retailerii din domeniul alimentar sunt cei mai activi, Mega Image si Kaufland fiind de departe liderii noilor deschideri. Este de notat ca retailerii alimentari isi adapteaza cu o mare usurinta conceptele de magazine la conditiile pietei locale (de ex. isi micsoreaza considerabil suprafata destinata produselor non-alimentare din suprafata totala de vanzare), isi micsoreaza sau isi cresc suprafetele standard si analizeaza toate optiunile existente acum pe piata (din centrele comerciale, unitati de sine statatoare, unitati stradale din zone cu vad comercial sau la parterul cladirilor de birouri recent finalizate)", mentioneaza consultantii JLL.

Chiriile, in usoara scadere

Atat chiriile prime din centrele comerciale cat si chiriile prime ale unitatilor stradale sunt estimate intre 55-65 euro/mp/luna. Ambele tipuri de chirii au avut o usoara tendinta de scadere in comparatie cu cele raportate in trimestrul anterior. Pana la sfarsitul anului 2013 nu mai sunt asteptate modificari importante ale chiriilor prime stradale si din centrele comerciale.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri