Evolutia pietei imobiliare din ultimii ani a fost strans legata de schimbarea nevoilor consumatorilor finali, indiferent ca vorbim despre retail, office, rezidential sau spatii logistice si industriale. Principalele schimbari ale pietei imobiliare, printre care si nevoia de inovatie, au decurs din faptul ca dezvoltatorii au fost ”fortati” de un climat economic la un moment dat nefavorabil sa se diferentieze prin ceva fata de concurenta.

”Intr-o piata din ce in ce mai concurentiala, este esential sa vii constant cu produse sau servicii noi si sa le imbunatatesti pe cele pe care le ai deja. Dezvoltarea continua este cheia succesului si in zona de real estate, fie ca vorbim despre sectorul industrial si logistic, despre cladirile de birouri, centrele comerciale sau cladirile rezidentiale. Nevoile consumatorului final, fie el persoana fizica sau companie, se schimba neincetat in functie de climatul cultural, economic, social, geopolitic etc., iar dezvoltatorii trebuie sa tina seama de ele si, mai mult decat atat, sa se pregateasca pentru diferite scenarii posibile si sa vina continuu cu optiuni pentru a usura activitatea clientilor lor”, spune Dan Cirstea, managing partner United Marketing.

Inovatia in imobiliare poate imbraca diverse forme: de la implementarea celor mai noi tehnologii de constructie, la crearea si implementarea unor procese pentru a imbunatati eficienta energetica a cladirilor scazand astfel costurile de intretinere, pana la idei de sustinere a comunitatilor locale unde compania dezvoltatoare isi desfasoara activitatea.

inovatie, cladiri, imobiliare, Dan Cirstea

”Pentru a putea sa inovezi si, implicit, sa te diferentiezi, trebuie sa stii pe ce sa te concentrezi. Este o greseala sa te uiti mereu la ce face concurenta, in loc sa pui accentul pe consumatorii finali, pe nevoile si problemele lor. Spre exemplu, daca retailerii ajung sa faca cercetari de piata despre consumatorii finali, foarte putini dintre cei care dezvolta cladiri de birouri fac cercetare pentru intelegerea nevoilor utilizatorilor finali. De asemenea, consider ca oamenii de marketing ar trebui implicati inca din faza de dezvoltare de produs, alaturi de cei de la departamentul de vanzari, pentru ca noi venim cu perspectiva dinspre consumator si utilizator. Noi lucram cu ei si vedem cum actioneaza si cum reactioneaza la anumite propuneri, in alte industrii”, explica Dan Cirstea.

Miliardarul Elon Musk...
Citeste si: Elon Musk pregateste casa viitorului: cum va arata locuinta "Tesla"

In imobiliare, adoptarea unor tehnologii de natura sa creasca eficienta energetica a cladirilor in cazul depozitelor, a cladirilor de birouri sau de locuinte este un proces de inovatie care scade costurile de intretinere ale chiriasului sau proprietarului (in cazul proiectelor rezidentiale). Un exemplu in acest sens din imobiliare este sistemul de pompe geotermale instalat de compania Portland Trust in cadrul ansamblurilor de cladiri de birouri Floreasca Park si Oregon Park. Acestea genereaza economii de peste 30% la costurile cu energia pentru incalzire si racire.

Pe segmentul spatiilor industriale si logistice, un exemplu de inovatie este strategia CTP, unul dintre principalii jucatori din domeniu. CTP va investi in total mai mult de 3 milioane de euro intr-unul dintre parcurile sale logistice situate in apropierea capitalei, CTPark Bucharest West. Aceasta suma, din care pana acum a fost investita deja circa jumatate, a fost alocata modernizarii sistemului de iluminare prin introducerea tehnologiei Smart LED in interiorul cladirilor, precum si in exterior, in intregul parc.

Rezultatul acestor lucrari va fi o reducere cu 30% a consumului de energie, fapt care constituie un avantaj important pentru companiile care au inchiriat depozite aici. Sistemele de ventilatie ultra moderne si sistemele de impermeabilizare sunt alte exemple de tehnologii menite sa asigure un grad de eficienta energetica peste standardele actuale ale pietei si astfel sa asigure parteneriate durabile, precum si sa atraga noi chiriasi.

In domeniul mall-urilor, pe langa certificarile BREEAM, care atesta caracterul ”verde” al cladirilor propriu-zise, inovatie inseamna si digitalizare si date legate de comportamentul cumparatorilor.

Reportaj din Aspern sau "Noua...
Citeste si: Reportaj din Aspern, orasul inteligent al viitorului [FOTO]
inovatie, cladiri, imobiliare

”Incercam sa dezvoltam tot felul de instrumente ca sa vedem comportamentul oamenilor, respectand legea protectiei datelor personale. Circa 7% din populatia Romaniei trece odata pe an printr-unul din mall-urile noastre. Acolo e de fapt valoarea si incercam sa capitalizam acest lucru. Inainte traficul se numara in functie de cati oameni veneau, dar acum, folosindu-ne de retelele de wi-fi, incercam sa ne dam seama: a venit omul asta, nu stiu cine e, dar stiu ca a mai fost si acum 7 zile, a stat 30 sau 50 de minute, merge si la food-court, nu merge. Nu stiu cine e, dar stiu cati oameni se intorc, cati nu se intorc, cati se duc la florarie sau la un anume magazin. Zona de media creste foarte mult, ce vedem noi e ca pe termen lung, desi chiriile vor ramane principala sursa de venit pentru noi, canalele de comunicare cu oamenii vor fi si ele importante. Noi investim in ecrane media, totul este digitalizat. Panoul digital e legat de reteaua care e si pe Google si Coca Cola, de exemplu, cand face o campanie pe Google sau Youtube, poate pune si in mall-uri. E foarte simplu de facut pentru compania de media buying a Coca-Cola, eu ii dau aceeasi indicatori de reach si asa mai departe. Si pentru clienti e util, am facut Google Indoor Maps si iti arata exact unde e magazinul pe care-l cauti, Promenada si Mega Mall sunt singurele centre comerciale din Romania in care exista si e foarte util, nu mai stai sa cauti panoul”, explica Sebastian Mahu, head of asset management in cadrul NEPI Rockcastle.

Sursa foto: Dreamstime.com