Piata spatiilor comerciale moderne din mall-uri si parcuri de retail a cunoscut o schimbare semnificativa in ultima perioada. De pilda, daca acum zece ani reprezentantii retailerilor negociau direct cu proprietarii de scheme de retail modern, astazi apeleaza la companii de consultanta imobiliara pentru a reusi sa gaseasca un loc intr-un centru comercial modern. Mall-uri de mari dimenisuni, dominante, nu prea se mai construiesc, intrucat piata din Romania s-a maturizat si a venit vremea centrelor de convenienta din orase secundare si tertiare, in timp ce in Bucuresti, deocamdata, dezvoltarea inseamna imbunatatiri si extinderi ale centrelor comerciale existente, potrivit reprezentantilor companiei de consultanta imobiliara Cushman & Wakefield Echinox. Cu toate acestea, retailerii deja prezenti in Romania vor sa se extinda, iar piata locala este tintita si de noi retele.

Livrarile de spatii comerciale vor acelera in acest an spre nivelul de 200.000 de metri patrati, proiecte noi si extensii fiind programate in zece orase medii si mari din tara, in timp ce in Bucuresti nu este programata nicio livrare semnificativa in 2018, reiese din rapoartele Bucharest Retail Market si Romania Retail Regional Cities, lansate de Cushman & Wakefield Echinox.

Anul trecut, in tara au fost livrate spatii noi cu o suprafata de aproximativ 70.000 de metri patrati, in timp ce in Bucuresti a fost finalizata extinderea proiectului AFI Palace Cotroceni, care a marit suprafata inchiriabila a proiectului cu circa 8.000 de metri patrati, pana la 90.000 de metri patrati. Astfel, stocul de spatii comerciale moderne din afara Capitalei a ajuns la 2,42 milioane de metri patrati, in timp ce suprafata mall-urilor, parcurilor de retail si galeriilor comerciale din Bucuresti masoara 1,2 milioane de metri patrati, luand in calcul si inchiderea hipermarketului Carrefour si a galeriei comerciale din cadrul proiectului Vitantis Shopping Center, la inceputul acestui an.

Retail, centre comerciale, Prime Kapital, Bogdan Marcu, Cushman & Wakefield, parcuri de retail, spatii comerciale

„Piata locala de retail este intr-o etapa de maturizare si optimizare, in care atat dezvoltatorii, cat si retailerii, analizeaza cu foarte mare atentie orasele si zonele cu potential de vanzari. Drept urmare, in urmatoarea perioada vom vedea in special extinderi ale unor proiecte performante, care isi vor intari astfel pozitia, si proiecte de convenienta in orase secundare si tertiare neacoperite sau cu o oferta subdimensionata de spatii de retail”, spune Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency in cadrul Cushman & Wakefield Echinox.

(P) Reset 2019: solutiile...
Citeste si: (P) Solutiile comunitatii de afaceri la problemele create de stat

La nivelul Bucurestiului, cea mai mare densitate de spatii comerciale se afla in sectorul 1, cu un nivel de circa 967 mp/1.000 de locuitori, pe pozitiile urmatoare fiind situate sectoarele 6 (842 mp/1.000 de locuitori) si 3 (704 mp/1.000 de locuitori). In ciuda faptului ca rata medie de neocupare a centrelor comerciale din Bucuresti a scazut pe parcursul anului trecut de la 4% la 3%, stocul de retail va ramane stabil, punand presiune pe nivelul chiriilor din centrele comerciale dominante, al caror grad de ocupare este de sau aproape de 100%. In urmatorii ani, este planificata extinderea proiectelor Colosseum Retail Park si Promenada Mall, precum si dezvoltarea unor parcuri de retail in Balotesti (DN 1 Value Center) si pe bulevardul Theodor Pallady, pe platforma Policolor.

In tara, orasele cu cea mai mare densitate de spatii comerciale raman Suceava (1.167 mp/1.000 de locuitori) si Oradea (926 mp/1.000 de locuitori), in timp ce in orasele primare, cu o populatie de peste 250.000 de locuitori, acest indicator variaza intre 380 mp/1.000 de locuitori in Craiova si 694 mp/1.000 de locuitori in Timisoara.

In acest context, orasele din Romania in care sunt programate spre livrare noi spatii de retail in decursul acestui an sunt Timisoara, Craiova, Bistrita, Sibiu, Buzau, Satu Mare, Baia Mare, Slobozia, Roman si Focsani, finalizarea unora dintre aceste aceste proiecte fiind conditionata de obtinerea autorizatiilor de construire in timp util. Cei mai activi dezvoltatori in ceea ce priveste livrarile planificate in acest an sunt Prime Kapital, NEPI Rockcastle si Iulius Group. De altfel, Cushman & Wakefield Echinox a semnat un parteneriat strategic cu Prime Kapital in vederea inchirierii proiectelor de retail pe care grupul le va dezvolta in Romania.

”Anul acesta va fi o serie de parcuri de retail dezvoltate de Prime Kapital, la Focsani, Gheorghieni, Slobozia, Baia Mare, Roman si pe DN1 pe fosta platforma Prisma, care se vor adauga celor patru existente, Fagaras, Targu Secuiesc, Sebes si Ramnicu Sarat; proiecte «de incalzire» pentru cei de la Prime Kapital. Anul viitor urmeaza sa inceapa sa livreze si proiecte mai mari: extinderea ERA Iasi, acolo e in plan un proiect in jur de 100.000 de metri patrati, cu o componenta extrem de consistenta de retail, dar si cu o componenta importanta de entertainment si leisure”, explica Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency in cadrul Cushman & Wakefield Echinox.

Diverta a deschis o librarie...
Citeste si: Diverta a deschis o librarie in Centrul Vechi al Capitalei

Oana Iliescu, managing director in cadrul Cushman & Wakefield Echinox, spune ca are semnale foarte bune din piata in ceea ce priveste interesul retailerilor pentru proiectul ERA din Iasi, ce urmeaza a fi dezvoltat de catre Prime Kapital, cel mai mare proiect care e in pipeline azi.

Retail, centre comerciale, Prime Kapital, Oana Iliescu, Cushman & Wakefield, parcuri de retail, spatii comerciale

”Nu mai sunt proiecte dominante azi in pipeline si Iasiul e pe mare val azi din mai multe perspective: si putere de cumparare, si interesul companiilor de a deschide operatiuni acolo, piata de birouri se misca foarte bine acolo si automat retailul trebuie sa tina pasul. Centrul urmeaza a fi unul regional. S-a cam incheiat era proiectelor dominante, in afara de Sibiu, Craiova si Brasov, care vor avea noi proiecte. Si Bucurestiul mai poate avea unul sau doua proiecte in perioada urmatoare, in rest cred ca vom vedea multe reamenajari, multe repozitionari de centre comerciale, extinderi”, spune Oana Iliescu.

Faptul ca era proiectelor dominante s-a incheiat, cel putin pentru moment, nu inseamna ca interesul retailerilor deja existenti in piata din Romania, care au ajuns la un nivel avansat de dezvoltare si vor sa se extinda sau al unor retele noi de retail s-a diminuat, ba chiar dimpotriva.

Cushman & Wakefield Echinox...
Citeste si: C&W Echinox preia administrarea cladirii One Victoriei Center

”Exista o atentie din ce in ce mai mare a dezvoltatorilor si a retailerilor in alegerea locatiilor pe care vor sa le dezvolte. In orasele principale exista in continuare cerere din partea retailerilor de a deschide noi locatii, de a-si adapta conceptele la evolutiile din piata si vom vedea noi proiecte in cam toate pietele principale. Au intrat retaileri noi pe toate categoriile, de la mobila, de exemplu XXXlutz, care a inaugurat prima sa locatie in Timisoara (sub brandul Momax – n.red.) , la operatori de fashion care vor magazine de la 100 la 1.500 de metri patrati, food, operatori discount. O sa fie un retailer german discounter pe fashion, care credem ca va avea foarte multe locatii in urmatorii 2-3 ani, Kik. Urmeaza sa fie intrari in continuare, tocmai de aceea pipeline-ul de proiecte este in atentia acestor retaileri. Cei care au intrat acum doi-trei ani de zile au ajuns la un nivel de dezvoltare si se extind spre orase secundare si tertiare. Cererea din partea retailerilor este una destul de mare. Urmatorul nume mare asteptat e Primark, urmeaza sa deschida in Polonia si ne asteptam sa ajunga si la noi in urmatorii doi-trei ani de zile”, explica Bogdan Marcu Partner, Retail Agency in cadrul Cushman & Wakefield Echinox.

Piata de retail s-a schimbat semnificativ in ultima perioada si acest lucru reiese si din comportamentul retailerilor, care astazi apeleaza la serviciile companiilor de consultanta imobiliare, in vreme ce acum cativa ani negociau direct cu proprietarii de centre comericale moderne.

”Avem un portofoliu de retaileri pe care-i reprezentam in relatia cu proprietarii, ceea ce nu se intampla acum cativa ani. Abordau direct proprietarii, dar astazi, vazand ca e dificil de accesat anumite centre comerciale, aleg sa apeleze la noi, odata pentru faptul ca s tiu ca avem relatii stabilite deja si istoric de colaborare cu toti proprietarii de pe piata , dar îi putem ajuta cu date statistice si informatii care sa-i ajute sa-si fundamenteze deciziile de expansiune sau de a nu se extinde. Lucram atat pentru retaileri, cat si pentru dezvoltatori”, explica Oana Iliescu, managing director in cadrul Cushman & Wakefield Echinox.

Sursa foto: Dreamstime.com

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Imobiliare si constructii »



Citeste si
Metro Systems a lansat Tech'N Trade in Cluj-Napoca