Cele mai reprezentative proiecte finalizate pe parcursul anului 2019 au fost Promenada Mall Sibiu si extinderea Iulius Mall Timisoara, iar pentru acest an se anunta inaugurarea proiectelor AFI Palace Brasov, Dambovita Mall din Targoviste si Shopping City Targu Mures. In Bucuresti, 2020 va pune accentul pe un singur proiect: extinderea Colosseum, din sectorul 1, cu o zona reprezentativa de fashion si entertainment.
Astfel, desi dezvoltatorii de centre comerciale au "ocolit" Capitala in ultimii ani si se pare ca o vor face si in 2020, prognoza legata de piata de retail din Bucuresti, vine in contextul in care, potrivit datelor Cushman & Wakefield Echinox, suprafata totala a centrelor comerciale din Bucuresti este de 703,000 mp, cu o densitate aferenta de numai 373 mp / 1.000 locuitori.
De ce "numai'? Comparativ cu alte capitale din Europa Centrala si de Est, Bucurestiul ocupa abia locul al 5-lea dupa Bratislava, (920 mp/ 1.000 locuitori), Varsovia (651 mp/ 1.000 locuitori), Praga (488 mp/ 1.000 locuitori) si Budapesta (418 mp/ 1.000 locuitori), dar inaintea Sofiei (216 mp/ 1.000 locuitori). Asadar, exista loc pentru cel putin inca un mall in Capitala.
"Aceasta analiza ne arata ca exista in continuare un potential de dezvoltare in Bucuresti, cu atat mai mult cu cat puterea de cumparare a continuat si este de asteptat sa continue sa creasca in urmatorii ani", afirma Oana Iliescu.
Cele mai importante inaugurari sau extinderi de mall-uri in 2019 | ||||
---|---|---|---|---|
Oras | Proiect | Suprafata (mp) | Data deschidere | Dezvoltator / proprietar |
Timisoara | Iulius Town* | 47.000 | 2019 Q3 | Iulius Group |
Sibiu | Promenada Sibiu | 42.200 | 2019 Q4 | NEPI |
Bucharest | Veranda Mall* | 6.000 | 2019 Q1 | Prodplast Imobiliare |
* Extinderi |
De altfel, "piata locala continua sa prezinte oportunitati de investitii pe toate segmentele, beneficiind de prezenta in randul chiriasilor a unora dintre cele mai mari companii din lume. Doar pe parcursul anului 2019 pe piata locala au intrat in jur de 15 retaileri noi, un numar similar cu cel din anul precedent, numele noi provenind in special din sectorul de fashion, in timp ce prima oprire o reprezinta in aproape toate cazurile mallurile dominante din Bucuresti", mai spune consultantul Cushman & Wakefield, pentru wall-street.ro.
Ea adauga ca dintre nou-intrati, suprafete mai mari ocupa operatorul de cinematografe Cinemax, care a inchiriat 2.700 mp in Veranda Mall, sau retailerul britanic Topshop Topman, cu 1.000 mp in Bucuresti Mall si 1.200 mp in Baneasa Shopping City. Alte nume noi care diversifica din 2019 oferta de retail de pe piata locala sunt Burger King, Marc O’Polo, Sacoor Brothers sau Falconeri.
"Piata de retail din Bucuresti a inceput sa se dezvolte in urma cu peste 20 de ani, odata cu deschiderea Bucuresti Mall si putem spune ca a atins un prag de maturitate. Centrele comerciale din Bucuresti, a caror varsta medie este de 10-11 ani inregistreaza in general date anuale de trafic si vanzari constant crescatoare, au un grad de ocupare aproape de 100% si un mix de chiriasi stabil, care reuneste majoritatea retailerilor internationali activi in Europa si in lume", conchide Oana Iliescu.
Sursa foto: Radu Bercan / Shutterstock
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: