Explozia retailului. În doar două luni s-au deschis aproape la fel de multe spații comercial ca în tot anul 2024

Sursǎ foto: IULIUS

Explozia retailului. În doar două luni s-au deschis aproape la fel de multe spații comercial ca în tot anul 2024

Cuprins Articol:

După un prim trimestru în care nu a fost finalizat niciun proiect nou de retail în toată țara, în lunile aprilie și mai au fost inaugurată o suprafață totală de spații comerciale egală cu 80% din totalul livrat la nivel național în 2024, arată cea mai recentă analiză a companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

Potrivit sursei în ultimele două luni au fost inaugurați aproximativ 150.000 mp, cea mai mare suprafață fiind livrată în Mall Moldova, proiectul inaugurat de Prime Kapital Development în parteneriat cu MAS PLC.

Astfel, stocul modern de spații de retail din România a ajuns la circa 4,7 milioane mp, ceea ce corespunde unei densități de 250 mp/1.000 de locuitori, încă una dintre cele mai scăzute atât din Europa, cât și din regiunea CEE.

Peste 600.000 de mp de spații noi de retail în România, în următorii ani

Potrivit companiei de consultanță imobiliară, dezvoltatorii au anunțat planuri majore de investiții pentru următorii ani, astfel că ecartul dintre România și celelalte țări din regiune va continua să se reducă, în prezent mai mult de 600.000 mp de spații de retail urmează să fie livrate până la sfârșitul deceniului.

„Pe termen mediu și lung, piața de retail din România are potențial de creștere susținută, atât în orașele principale, cât și în orașele secundare și terțiare, densitatea spațiilor moderne fiind în multe cazuri sub media europeană. Dezvoltatorii își concentrează atenția pe proiecte de mari dimensiuni, cu funcțiuni mixte și componente de divertisment, care să răspundă noilor comportamente de consum”, a declarat, într-un comunicat remis redacției, Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox.

Potrivit ei, ritmul susținut de creștere a vânzărilor cu amănuntul, mai ales pe segmentul produselor nealimentare, chiar și într-un context economic caracterizat de o volatilitate crescută, încurajează realizarea de noi investiții.

Vânzările de retail continuă să crească și să atragă proiecte noi

Vânzările de retail au crescut în primul trimestru cu 3,5%, datorită avansului vânzărilor de produse nealimentare care au înregistrat un plus de 7,8%, în timp ce produsele alimentare, băuturi şi tutun au consemnat un minus de 2%.

Totodată, agenția de rating Moody’s estimează o creștere medie anuală de 3% a vânzărilor de retail din România până în 2030, în condițiile în care pentru zona Euro previziunile indică un avans mediu de doar 1%.

Piața de retail rămâne atractivă și pentru cumpărătorii de active imobiliare, având în vedere că în primul trimestru au fost tranzacționate proprietăți de retail în valoare de peste 110 milioane de euro, reprezentând peste 64% din volumul total din perioada analizată. Tranzacțiile au vizat în exclusivitate proprietăți amplasate în afara Bucureștiului.

Chiriile centrelor comerciale și pentru spațiile stradale nu au înregistrat modificări semnificative, menținându-se la un nivel maxim de 90 de euro/mp/lună, respectiv 60 de euro/mp/lună în București, în timp ce în orașele secundare precum Cluj - Napoca, Timișoara, Iași și Constanța, acestea ajung la 50-65 euro/mp/lună.

Personalizate pentru tine