16 Septembrie 2010

Calea Victoriei, intre spatii goale si magazine temporare: Care este viitorul principalei artere stradale?

Considerata principala artera comerciala din Bucuresti, Calea Victoriei a trecut in ultimii doi ani printr-o perioada dificila, mai multe magazine fiind inchise iar nivelul chiriilor coborand cu pana la 60%. Desi pariaza in continuare pe potentialulul acestei zone, specialistii spun ca atat proprietarii, cat si retailerii, trebuie sa-si faca temele mai bine, astfel incat business-ul lor sa fie nu doar cunoscut, ci si profitabil.

Sase magazine inchise in sase luni

Pe Calea Victoriei, in primele sase luni au fost inchise sase magazine: Cerrutti, La Perla, Mariella Burani, Marella, Versace Jeans Couture si Le Silla. In plus, magazinul Alb si Negru a renuntat la spatiul din aceasta zona, mutandu-se in centrul comercial Unirea Shopping Center.

“Multi dintre chiriasii prezenti pe Calea Victoriei in anul 2008, in special branduri romanesti, au pastrat magazinele de pe aceasta artera din bugetele de marketing. Pe timp de criza, retailerii au incercat insa sa pastreze magazinele profitabile”, explica Alexandru Preda (foto), associate director in cadrul diviziei de retail a consultantului imobiliar Colliers International, motivul pentru care multi chiriasi au parasit spatiile de pe Calea Victorei.

Pe de alta parte, adauga Preda, unii proprietari nu s-au adaptat la piata si multi retaileri, mai putin brandurile puternice precum Armani, Gucci, H&M sau Inditex, nu mai au puterea financiara sa se extinda si sa investeasca in aceasta perioada dificila.

“Proprietarii ar trebui sa fie mai atenti la tipul de business. Este evident ca un magazin de tip multibrand prezinta riscuri mult mai mari decat o franciza, un astfel de contract fiind semnat pe mai multi ani cu marca respectiva in locatia aprobata. In ceea ce priveste chiriasii, acestia ar trebui sa fie atenti inca de la inceput la spatiile vecine”, este de parere Oliver Petcu, managing partner al CPP Management Consultants, companie de consultanta specializata in industria luxului.

In ceea ce priveste chiriile, acestea au scazut cu aproape 60% in ultimii doi ani, de la 130 euro/mp/luna in toamna anului 2008 la 55 euro/mp/luna in prezent, arata un studiu recent al companiei More Real Estate Services.


De ce are nevoie Calea Victoriei: trotuare si parcari

Pentru ca retailerii sa fie din nou atrasi de spatiile de pe Calea Victoriei, Oliver Petcu (foto) spune ca este nevoie de mai multe imbunatatiri, precum refacerea trotuarelor, organizarea spatiilor de parcare chiar si in zonele unde se parcheaza in fata spatiilor comerciale, precum si renovarea blocurilor de locuinte la parterul carora sunt amplasate unele magazine.

O parere similara impartaseste si Carmen Ravon, consultant in cadrul companiei de consultanta imobiliara King Sturge, care considera ca un minim necesar ar fi existenta trotuarelor pe care sa se circule decent, precum si necesitatea locurilor de parcare. “Aceste doua puncte ar ameliora traficul stradal, motivand retailerii sa deschida noi magazine”, subliniaza Ravon.

In plus, Oliver Petcu afirma orice viitor chirias trebuie sa fie foarte atent la pozitionarea magazinului pe aceasta artera. “Sunt portiuni, cum este cea dintre Piata Victoriei si intersectia Calea Grivitei si cea dintre Bulevardul Elisabeta si Splaiul Unirii, care nu vor avea vad pentru marci de lux, indiferent de sector”, precizeaza Petcu.

Mai mult, chiriile trebuie sa fie mai flexibile, adauga Alexandru Preda, de la Colliers, o parte din tranzactiile din ultima perioada avand ca structura o chirie de baza, mai mica decat cea din piata, si/sau un procent din cifra de afaceri. Acest tip de tranzactii nu se pot face insa decat cu branduri foarte puternice, subliniaza el, in general listate la bursa, direct interesate sa declare cifre de afaceri mari.






Magazinele temporare, cel mai nou trend

De curand, in fostul magazin Versace Jeans a fost deschis primul magazin de tip pop-up din Romania, tranzactia de inchiriere fiind intermediata de compania de consultanta imobiliara King Sturge. Magazinul, Syoss Hair Academy, lansat de Henkel, va functiona in spatiul de pe Calea Victoriei pentru o perioada de 30 de zile.

“Am putea asista si la alte astfel de deschideri, un avantaj important fiind faptul ca in spatiul inchiriat se pot organiza testari de produse, conferinte de presa, concursuri, la care se adauga outdoor-ul gratuit. Deschiderea unui magazin pop-ul este recomandata pentru orice companie care vrea sa lanseze un nou produs sau o noua colectie”, spune Carmen Ravon (foto), de la King Sturge.

Magazinele pop-up sunt magazine care se deschid pe o perioada limitata, de la o zi pana la 30 de zile, de catre retaileri sau non-retaileri. Avantajele acestui tip de magazin sunt efectul de «buzz», crearea sentimentului de «nou», de exclusivitate si elementul surpriza caracteristice unei promotii.

De obicei, un pop-up store este mai putin costisitor fata de o reclama la televiziune, iar efectul este acelasi, spune consultantul. Costurile unui astfel de magazin variaza in functie de starea in care este preluat spatiul inchiriat.


Viitorul apartine branduri de lux

Daca in prima jumatate a anului, pe Calea Victoriei au fost inchise sase magazine, in urmatoarele sase-doisprezece luni, Oliver Petcu spune ca cel mai probabil vor ramane magazinele din portiunea Hotel Radisson – intersectia Bulevardul Elisabeta.

“Probabil vom asista la o relocare a magazinului Max Mara. In plus, vor aparea chiriasi noi, marci de lux, la parterul hotelului Hilton, in locul actualului magazin Stefanel si al spatiilor libere de vizavi de B1 TV”, afirma Petcu.

Ca viitorul apartine brandurilor de lux este si opinia lui Alexandru Preda, de la Colliers, care considera ca prezenta unor astfel de magazine este o trasatura definitorie pentru Calea Victoriei.

“Daca pana acum doi-trei ani se gaseau si multe branduri mai accesibile, precum Benetton, in prezent este evidenta o tendinta catre «dominatia» brandurilor de lux”, subliniaza Preda, adaugand insa ca timpul pentru deschiderea magazinelor este mult mai mare decat in cazul marcile de pe segmentul mediu, respectiv cel putin sase-noua luni de la semnarea unui contract de inchiriere.

Recent, brandul italian de lux Gucci a anuntat ca va deschide primul magazin monobrand din Bucuresti in aceasta toamna. Magazinul va fi situat pe Calea Victoriei, la parterul hotelului Athenee Palace Hilton si va fi deschis in regim de franciza de catre un retailer local.

In ceea ce priveste zona din apropierea Pietei Victoria, Carmen Ravon, de la King Sturge, estimeaza ca vor ramane magazinele de alimentatie publica, acestea deservind angajatii birourilor din zona.

Citeste si Piata de retail imobiliar la sase luni: Urmeaza un semestru mai greu?.




Citeste si