Andreea Minuță, REGINA MARIA – Despre investițiile sănătoase pe care le fac companiile din România

Andreea Minuță, REGINA MARIA – Despre investițiile sănătoase pe care le fac companiile din România

Abonamentele medicale sunt instrumente esențiale pentru atragerea candidaților de pe piața muncii, dar și pentru retenția talentelor în companii. Cu o investiție lunară de 100 lei realizată de angajator, un angajat economisește de trei ori mai mult decât această valoare investită anual, iar beneficiile sunt multiple de ambele părți.

1. Ce înseamnă economisirea pe abonament și care sunt principalele avantaje ale acestuia?

Prin conceptul lor, abonamentele au o natură duală, am putea spune, pentru că depinde din ce perspectivă sunt privite. Din punctul de vedere al unei companii, sunt o investiție: în sănătatea angajaților, în bunăstarea acestora și, indirect, în propria profitabilitate, pentru că un angajat sănătos și fericit este un angajat mai implicat, mai productiv și mai ușor de păstrat, respectiv de atras din piața muncii, atunci când vorbim de procesele de recrutare. De asemenea, există și avantaje financiare pentru companii. Abonamentele medicale beneficiază de deductibilitate fiscală. În medie, suma plătită de un angajator pentru un abonament oferit unui angajat este de 100 lei pe lună.

Pentru companii, abonamentele medicale sunt o investiție în sănătatea angajaților.

Trecând de partea cealaltă, din perspectiva unui angajat, un abonament medical este nu doar un beneficiu extrasalarial care îi demonstrează că angajatorului îi pasă de starea sa de bine, ci și un instrument important de economisire atunci când vine vorba de cheltuieli pentru propria sănătate. De ce? În primul rând, pentru că, pe abonament, acesta are acces la consultații și servicii medicale incluse sau cu discount-uri semnificative, ceea ce degrevează semnificativ bugetul familiei în cazul unei probleme de sănătate sau al necesității efectuării controalelor de rutină. Și, în al doilea rând, pentru că un abonament medical susține prevenția, putând fi evitate, astfel, situații de agravare a unor boli nedepistate la timp, care atrag după sine cheltuieli mult mai mari.

2. Cât poate un abonat să economisească în decursul unui an?

Suma economisită de abonat depinde mult de tipul de abonament pe care îl deține și de serviciile pe care le accesează. O consultație, de exemplu, poate să coste cât 3 luni de abonament medical care include, gratuit sau cu discount, investigațiile recomandate anual, de prevenție, pentru care te programezi din timp la medic.

În medie, abonații noștri economisesc 3.500 lei pe an, o sumă care reprezintă mai mult decât un salariu minim brut pe economie în România la momentul actual, echivalentă cu un buget de vacanță, de exemplu, sau cu totalul alocației anuale acordate pentru creșterea unui copil[1]. Cu o investiție lunară de 100 lei realizată de angajator, un angajat economisește de trei ori mai mult decât această valoare investită anual, iar beneficiile adăugate sunt multiple de ambele părți.

3.500 lei este suma medie economisită pe abonament, echivalentul unui salariu brut minim pe economie sau al totalului alocației acordate pentru creșterea unui copil.

Toate informațiile sunt transparente și ușor de accesat, pacienții pot vedea instant, actualizat la zi, cât au economisit prin intermediul abonamentului în contul lor din aplicația Regina Maria. Tot acolo văd detaliile abonamentului, pot face programări online și au acces la dosarul medical digital, care include rezultatele analizelor și ale consultațiilor, dar nu numai.

3. Cum cultivăm o cultură a prevenției în sănătate în rândul românilor? Unde mai avem de lucrat?

Cultivăm cultura prevenției prin abonamentele medicale. Nu este o exagerare, ci un fapt demonstrat de toate rezultatele înregistrate până acum – creșterea portofoliului nostru de companii, rata de retenție de peste 98% a partenerilor noștri, evoluția ratei de accesare a serviciilor de către abonați - și de statisticile la care avem acces. Un abonat merge la medic în medie de 7 ori pe an, aproximativ de 3 ori mai mult față de un pacient fără abonament.

Abonamentele medicale cultivă prevenția în sănătate.

Suntem deja martorii unei schimbări profunde a comportamentului românilor în ceea ce privește prevenția. Abonații noștri nu doar că sunt mai conștienți și mai informați în ceea ce privește sănătatea lor, dar și dezvoltă, mai departe, în rândul familiei și al cercului de prieteni, mersul proactiv la medic.

4. Care sunt bolile de care se tem cel mai mult românii? Cum îi ajută un abonament Regina Maria să depisteze din timp eventuale boli și să scape, în acest fel, de îndoială?

Dacă analizăm diferitele barometre de opinie publicate de-a lungul anilor, constatăm că temerile românilor sunt direct influențate de ”crizele curente” și, bineînțeles, de acele probleme care îi afectează imediat, precum creșterea prețurilor. Teama de îmbolnăvire, firească, de altfel, se numără și ea printre mențiuni, însă nu ocupă, neapărat, primele locuri dintr-o astfel de ierarhie și rămâne, de obicei, nedefinită și fără a-i fi asociate cauze anume.

Românii se tem foarte mult de diagnostic. Încurajarea prevenției este primul pas spre schimbarea acestui fenomen.

În mod mult mai concret, însă, românii se tem, mai degrabă, de diagnostic. Este un alt factor, alături de mulți alții care, din păcate, determină reticența multora dintre ei când vine vorba de „mersul la doctor”. Este imperios necesar să schimbăm lucrurile, mai ales că, privind spre statisticile europene, găsim, din păcate, cifre îngrijorătoare: atât rata mortalității prin cauze tratabile, cât și cea a mortalității evitabile în România se situează cu mult peste mediile UE[2]. Bolile cardiace și accidentele vasculare au fost în topul cauzelor de mortalitate în 2020, iar unul din șase decese a fost cauzat de cancer. Impactul unor astfel de afecțiuni, tratamentele sau șansele de vindecare pentru acestea sunt, toate, elemente care pot fi îmbunătățite semnificativ prin descoperirea lor din timp.

Abonamentele medicale susțin prevenția prin faptul că facilitează accesul la medic: abonații Regina Maria se pot programa online, pot avea acces la consultații inclusiv în regim de telemedicină, prin Clinica Virtuală, și obțin rapid rezultatele analizelor. Există o preocupare continuă în companii în ceea ce privește accesul la servicii medicale de calitate, avem astăzi peste 80 de cabinete sau chiar mini-policlinici deschise la sediile celor mai importante fabrici din România. Prin intermediul acestora, angajații au acces la servicii medicale direct la locul de muncă. Doar anul trecut am deschis 8 astfel de locații, unele dintre ele cu asistență medicală disponibilă permanent, 24/7.

Creșterea ratelor de accesare pe abonament ne confirmă că toate demersurile de educație cu privire la prevenție aduc o schimbare în bine în comportamentul românilor: în momentul de față, avem o rată de accesare de peste 70% a serviciilor incluse în abonament, iar în companiile obișnuite cu acest tip de produs, cum ar fi cele din banking sau telecom, rata depășește 80%, ajungând chiar și la 100% pentru anumite entități (ceea ce înseamnă că toți angajații folosesc abonamentul cel puțin o dată pe an).

În portofoliul Regina Maria, există companii cu 100% rată de acces a abonamentelor – toți angajații folosesc abonamentul cel puțin o dată pe an.

Cele mai accesate servicii pe abonament sunt consultațiile, analizele și ecografiile, iar în top specialități rămân constante de-a lungul timpului: obstetrică-ginecologie, dermatologie, ORL, medicina generală și internă - exact baza medicinei primare și a prevenției.

5. Unde se situează interesul românilor pentru abonarea membrilor de familie? Există un comportament mai atent în ceea ce privește prevenția în rândul familiilor cu copii?

În ultimul an, am înregistrat o creștere accelerată, de 30%, a abonării membrilor de familie – o altă cifră care demonstrează nu doar interesul crescut pentru servicii medicale moderne, ci și tendința societății românești de a deveni tot mai educată și conștientă de importanța mersului proactiv la medic.

1 din 5 abonați Regina Maria este membru de familie al angajaților din companiile-client.

În acest moment, aproape 20% dintre abonații noștri sunt membri de familie ai angajaților din companiile-client, iar jumătate dintre aceștia sunt copii. Vorbim, așadar, de 1 abonat din 5 care a fost convins, de un alt membru al familiei sale, de utilitatea abonamentelor, după ce acesta a experimentat în mod direct avantajele unor astfel de instrumente.


[1] Alocația pentru copiii între 2 -18 ani în 2024 este de circa 292 lei lunar, totalizând circa 3.504 lei pentru 12 luni

[2] OECD - State of Health in the EU Romania - Profilul de țară din 2023 în ceea ce privește sănătatea

Personalizate pentru tine