John B. Gurdon si Shinya Yamanaka au fost recompensati cu premiul Nobel pentru medicina pe 2012 pentru cercetarile lor in domeniul reprogramarii nucleare, o tehnica ce permite transformarea celulelor adulte in celule susa, capabile sa se dezvolte in orice tip de tesut in corpul uman.

"Descoperirile lor au fost revolutionare pentru intelegerea modului in care se dezvolta celulele si organismele", au spus reprezentantii comitetului Nobel.

Sir John Bertrand Gurdon s-a nascut pe 2 octombrie 1933 si este un biolog britanic renumit pentru descoperirile sale remarcabile in domeniul transplantului nuclear si al clonarii.

Gurdon si-a petrecut cea mai mare parte a carierei in laboratoarele universitatii Cambridge, la inceput in Laboratorul de Biologie Moleculara (1971 - 1983), apoi la Departamentul de Zoologie (din 1983 si pana in prezent).

Din 1989, el este membru fondator al Institutului Wellcome/CRC pentru Biologie Celulara si Cancer din cadrul Universitatii Cambridge, fiind presedinte al acestuia pana in 2001. De asemenea, in perioada 1991 - 1995, John B. Gurdon a fost membru al Consiliului de Bioetica Nuffield, iar intre 1995 si 2002, el a fost director al Magdalene College din Cambridge.

In 1958, John B. Gurdon a clonat cu succes o broasca folosind un nucleu intact extras din celulele somatice ale unei broaste raioase. Aceasta a reprezentat un pas important in dezvoltarea unor experimente din 1952, realizate de savantii Briggs si King, care viza transplantul nucleului de la blastocist (aflat in a doua faza de dezvoltare embrionara).

Experimentele lui Gurdon au captat atentia comunitatii stiintifice, iar instrumentele inventate de acesta pentru transferul nuclear sunt folosite si azi.

Printre marile realizari stiintifice in domeniul medicinei care ii sunt atribuite lui Gurdon se afla folosirea oualelor si ovocitelor de Xenopus (broasca de apa cu gheare) pentru a interpreta mesajele detinute de ARN. Tehnica a fost folosita pe scara larga pentru a identifica proteinele codificate si pentru a le studia functionalitatea.

Cercetarile recente ale lui John B. Gurdon s-au concentrat asupra analizei semnalului factorilor intercelulari implicati in diferentierea celulara, dar si pe elucidarea mecanismelor implicate in reprogramarea nucleului in cadrul experimentelor de transplant.