3 Martie 2014

Pregatiri pentru Guvernul Ponta III: Basescu poate sesiza CCR pe conflict constitutional



Presedintele Traian Basescu se poate adresa Curtii Constitutionale in cazul numirii Cabinetului Ponta III doar invocand existenta unui conflict de natura constitutionala, el neavand posibilitatea, conform Legii de functionare a Curtii, sa conteste hotararea Parlamentului in acest caz.

Seful statului a adus in discutie, duminica, la emisiunea "Dupa 20 de ani" difuzata de ProTV, o posibila problema de constitutionalitate in cazul noului Guvern, invocand articolul 102 din Constitutie, care reglementeaza rolul si structura Guvernului.
"Guvernul, potrivit programului sau de guvernare acceptat de Parlament, asigura realizarea politicii interne si externe a tarii si exercita conducerea generala a administratiei publice", se arata in articolul indicat de Traian Basescu, citat de Mediafax.
Seful statului preciza ca noul Guvern trebuie sa prezinte inclusiv un nou program de guvernare in Parlament, care sa includa punctele programatice solicitate de UDMR.
"Un guvern nu poate sa guverneze pe un program neadoptat de Parlament", a sustinut Traian Basescu, insistand ca punctele solicitate de UDMR sa nu ramana intr-un acord secret de guvernare.
In baza acestei argumentatii, bazata si pe faptul ca Victor Ponta ar dori si o schimbare a structurii Guvernului, Basescu a clamat necesitarea declansarii de la zero a unei noi proceduri de desemnare a premierului si de instalare a Guvernului.
Singurul precedent de aceasta natura, similar celui initiat de Ponta, ar fi noul Guvern Tariceanu din 2007, dupa ce PDL nu a mai facut parte din Cabinet, insa in Parlament a fost mentinut acelasi program de guvernare.
De cealalta parte, premierul Victor Ponta sustine ca modificarea pe care o va face in Parlament asupra structurii Guvernului intra sub incidenta articolului 85 din Constitutie, care reglementeaza numirea Guvernului si remanierile.
Astfel, articolul 85, alineatul 3 mentioneaza: "Daca prin propunerea de remaniere se schimba structura sau compozitia politica a Guvernului, Presedintele Romaniei va putea exercita atributia prevazuta la alineatul (2) numai pe baza aprobarii Parlamentului, acordata la propunerea primului-ministru".
Cu toate acestea, alineatul 2 al aceluiasi articol stabileste ca "in caz de remaniere guvernamentala sau de vacanta a postului, Presedintele revoca si numeste, la propunerea primului-ministru, pe unii membri ai Guvernului".
In plus, Victor Ponta aduce ca argument in favoarea sa faptul ca in Legea fundamentala sunt precizate in mod clar care sunt cazurile in care Guvernul este demis, respectiv in cazul unei motiuni de cenzura sau al demisiei premierului.
Pe de alta parte, programul de guvernare al actualului Guvern precizeaza in continutul sau faptul ca este un document politic asumat de USL. In cazul desfiintarii USL, programul de guvernare ar putea suferi modificari sau completari de natura a fi adus la zi, ceea ce ar necesita un nou vot de incredere in Parlament. Premierul Victor Ponta a precizat ca nu va schimba programul de guvernare.
Cu toate acestea, atacarea la Curtea Constitutionala a hotararii Parlamentului prin care este modificata structura Guvernului si componenta politica nu poate fi realizata de catre Traian Basescu. Acest demers poate sa apartina, conform articolului 27 al Legii de functionare a Curtii Constitutionale, doar presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, unui grup parlamentari sau unui numar de cel putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori.
"Curtea Constitutionala se pronunta asupra constitutionalitatii regulamentelor Parlamentului, a hotararilor plenului Camerei Deputatilor, a hotararilor plenului Senatului si a hotararilor plenului celor doua Camere reunite ale Parlamentului, la sesizarea unuia dintre presedintii celor doua Camere, a unui grup parlamentar sau a unui numar de cel putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori", mentioneaza legea.
Prin urmare, un demers al sefului statului la Curtea Constitutionala poate sa-i apartina presedintelui Traian Basescu doar in situatia in care solicita solutionarea unui conflict juridic de natura constitutionala. De altfel, CC a fost in situatia de judeca, in ultimii ani, mai multe astfel de situatii privind remanierea ministrilor.
Totusi, seful statului ar trebui sa prezinte elementele concrete ale unui astfel de conflict de natura constitutionala, mai ales in situatia in care programul de guvernare al actualului Cabinet nu ar fi modificat cu ocazia remanierii guvernamentale.
Decizia Curtii va fi dificil de estimat, luand in calcul faptul ca, din cei noua membri ai Curtii, patru au fost sprijiniti de Traian Basescu sau de PDL, doi de PNL, doi de PSD si unul de UDMR.



Citeste si