8 Ianuarie 2015

Mit de Boboteaza - "Agheasma de la mai multe biserici, pentru mai multa putere de vindecare"



Pe Dealul Patriarhiei, zeci de mii de bucuresteni s-au adunat marti dimineata, spre a lua Agheasma Mare, care "nu se strica si poate sa vindece", multi dintre ei poposind pentru asta la mai multe biserici, cu speranta sporirii "puterii tamaduitoare".

"Nu este mai puternica", spun insa preotii. Cei mai multi credinciosi au urcat Dealul Patriarhiei inca de la 8 dimineata. Au vrut sa fie printre primii care se bucura de apa vindecatoare si care participa si la Slujba Sfintei Liturghii. Altii au ajuns mai tarziu, pentru ca aveau stabilit un veritabil tur al bisericilor, spre a aduna agheasma din mai multe "surse".

"Am mai fost la Biserica Sfantul Antonie. Am luat si de acolo agheasma. Acum, stau aici la coada. Este mai bine sa luam de la mai multe biserici", a explicat un barbat din randul celor hotarati sa apeleze la surse multiple de apa sfintita, de Boboteaza. O femeie aflata in apropiere l-a completat: "Ce, nu avem voie sa luam de la mai multe biserici? Avem".

Unii au luat si cate 30 de litri de agheasma, chiar daca aceasta poate fi bauta doar opt zile. Pentru un enorias care a adunat doar pentru uz propriu, asta ar inseamna sa bea aproape patru litri pe zi. Au existat, insa, si comisionari. Altfel spus, credinciosi veniti sa ia agheasma pentru mai multe persoane. "Stiu eu ce fac. Am multi batrani care nu pot sa vina sa ia. Iau pentru toti", a motivat un barbat.

Pe acelasi principiu a luat apa sfintita si o femeie. "Eu am luat un bidon de cinci litri, dar am nepoti care sunt la serviciu si le dau si lor, si unei prietene care nu iese din casa". O alta s-a laudat ca are acasa o sticla de doi litri cu agheasma veche de zece ani. "In fiecare an am pus apa sfintita in aceasta sticla. Asa ca, daca ma gandesc bine, adun agheasma de zece ani. Beau din ea opt zile, restul o pastrez. Este miraculoasa. Va dati seama? De zece ani si este de parca acum ai luat-o de la izvor. Este o minune".

Mitul ca agheasma luata de la mai multe biserici ar insemna mai multa putere de vindecare este desfiintat de cler. Episcopul vicar patriarhal Timotei Prahoveanul a spus ca agheasma adunata astfel nu este nici mai puternica, si nici mai sfintita. Cat priveste "morala" unui tur al lacasurilor de cult, pentru agheasma, PS Timotei Prahoveanul a fost transant: "Nu mi se pare corect".

"Se ia dimineata, pe nemancate, inainte de anafura"

Dupa Sfanta Liturghie, a inceput slujba de sfintire a apei, oficiata de PF Daniel. Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane le-a explicat oamenilor rostul acestei slujbe si efectele tamaduitoare ale Agheasmei Mari. In rezumat - apa sfintita e unica, efectele ei, nenumarate. "Apa sfintita azi sau Agheasma Mare are o putere deosebita de binecuvantare, de vindecare si de sfintire. Se numeste Agheasma Mare pentru ca a fost primita ca binecuvantare de la Dumnezeu, fiind invocat de trei ori Duhul Sfant la inceputul rugaciunii, iar la sfarsit, de alte trei ori. Agheasma Mare are putere sfintitoare a sufletului, a trupului si a caselor oamenilor, a fantanilor si a naturii. De aceea, oamenii de la tara sfintesc nu numai locuintele, ci si casele din jur si ogorul. Agheasma are si putere videcatoare de boli trupesti si sufletesti, de patimi, dar si de izgonire a duhurilor necurate. Prin folosirea acestei ape sfintite, alungam rautatea din sufletul nostru, dar si lucrarea diavoleasca, adesea plina de rautate de viclenie", a spus PF Daniel.

Apoi, Patriarhul a explicat cum trebuie bauta Agheasma Mare: "Se ia dimineata, pe nemancate, opt zile, pentru ca opt este cifra vesniciei a vietii vesnice. Se ia inainte de anafura" PF Daniel le-a vorbit celor veniti sa ia apa sfintita si despre "botezul" poporului roman. "La acest praznic deosebit (Boboteaza - n.r.), ne amintim si de botezul nostru ca popor. Unele popoare din jur pot comemora sau aniversa anul cand poporul a fost botezat, desigur, la comanda . S-a botezat mai intai cneazul, care apoi a dat ordin sa se boteze poporul. Asa a fost in cazul bulgarilor, rusilor. Noi nu am fost botezati intr-un an anume, pentru ca botezul nostru a fost unul lent si profund, in deplina libertare, dar adesea cu mari sacrificii. Botezul nostru ca popor a inceput cu sfantul apostol Andrei, care este apostolul si ocrotitorul romanilor. El a inceput increstinarea noastra ca popor", a explicat Patriarhul.

In final, PF Daniel a precizat si sursa apei sfintite la Patriarhie: "Apa nu mai este de la oras (din reteau proprie a Capitalei - n.r.). Este din gradina noastra, de la 183 de metri adancime". La randul sau, episcopul vicar patriarhal Timotei Prahoveanul a spus ca Boboteaza reprezinta innoirea noastra si ca agheasma poate fi bauta si in afara intervalului de opt zile, insa numai cu binecuvantarea duhovnicului.

"Noi trebuie sa innoim permanent haina de la botez. Apa o putem pastra si dupa cele opt zile. Dar peste cele opt zile se ia numai cu binecuvantarea duhovnicului, chiar si in cazul celor bolnavi. La fel si casa sau gradina, pot fi sfintite numai in acest interval. Apa nu se strica, pentru ca este sfintita". PF Daniel si ierarhii au coborat apoi in multime si i-au stropit pe oameni cu Agheasma Mare. Abia dupa acest moment credinciosii si-au umplut vasele cu apa sfintita si au primit in dar iconite cu Botezul Mantuitorului si anafura.

Toti s-au inchinat, la sfarsit, crucii de gheata imbracate in cetina de brad si garoafe albe si rosii. Pe fetele lor se putea citi ca pleaca fericiti de la Patriarhie. O parte a lor, spre casa. Altii, spre noi lacasuri de cult din turul pentru umplerea sticlelor burdusite in sacose.



Citeste si